فشارها برای کناره‌گیری رئیس‌جمهور فعلی آمریکا از رقابت‌های انتخاباتی افزایش یافته است

دموکرات‌ها و معضل بایدن

پس ازمناظره اخیر دونالد ترامپ و جو بایدن و عملکرد ضعیف رئیس‌جمهور آمریکا دراین مناظره،‌ انتقادها از بایدن افزایش یافته و بحث جایگزین کردن چهره‌ای دیگر به جای او بیش از هر وقت دیگری در محافل سیاسی آمریکا مطرح است. پیش از این هم همواره درباره توانایی بایدن برای تصدی دوباره ریاست‌جمهوری، حرف وحدیث‌هایی وجود داشت اما عملکرد ضعیف بایدن در نخستین مناظره، تردیدها را ازبین برد و اکنون منتقدان رئیس‌جمهور آمریکا در تلاش برای جایگزینی او مصمم‌تر از قبل هستند.
کد خبر: ۱۴۶۲۸۶۶
 
نتایج نظرسنجی مورنینگ کانسالت که با شرکت بیش از ۲۰۰۰ آمریکایی انجام شد، نشان می‌دهد ۶۰ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، خواستار «جایگزینی فرد دیگر به‌جای بایدن به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر» هستند.همچنین یک مشاور ارشد مقام‌های دموکرات درانتقاد از عملکرد بایدن در این مناظره آن را «افتضاح» توصیف کردوگفت «او درهمه‌چیز،انتقال پیام، محتوا، پاسخگویی، ارائه و زبان بدن بد بود. هیچ نقطه روشنی در این مناظره نداشت».
   
ناامیدی کارمندان کاخ سفید
در همین حال برخی گزارش‌ها از ایجاد فضای یاس و ناامیدی در کاخ سفید پس از مناظره اخیر حکایت دارد و کایلا توشه، خبرنگار ارشد سی‌ان‌ان در کاخ سفید در گزارشی عنوان کرده‌ که برخی از کارکنان دولت بایدن به قدری از مناظره رئیس‌جمهور با ترامپ آسیب دیده‌اند که حتی نتوانستند سرکار حاضر شوند و بسیاری از آنها ترجیح داده‌اند تا در خانه به کارهای‌شان رسیدگی کنند. براساس این گزارش، اگرچه آنها هنوز هم به ظاهر در کنار بایدن ایستاده‌اند اما در باطن از عملکرد وی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا وحشت دارند. توشه در گفت‌وگو با مجری شبکه‌ سی‌ان‌ان عنوان کرد: من در کاخ سفید با برخی از کارکنان درجه یک صحبت‌ کرده‌ام، حال و هوای داخل ساختمان خوب نیست. به گفته کیسی هانت، مجری خبری شبکه سی‌ان‌ان در حالی که ۱۳۰ روز تا انتخابات آمریکا فرصت باقی مانده است، بسیاری از مردم این کشور این سؤال را مطرح می‌کنند که آیا جو بایدن همچنان در این رقابت‌ها باقی می‌ماند یا خیر. 
   
اعتراض حامیان مالی دموکرات‌ها
نحوه عملکرد بایدن در جریان مناظره انتخاباتی‌اش با ترامپ، موج گسترده‌ای از اعتراضات و انتقادات شدید از سوی حامیان مالی دموکرات‌ها را به همراه داشت و شمار زیادی از آنها خواستار برکناری بایدن و انتخاب یک گزینه جایگزین برای او شدند. به گزارش تلگراف، حامیان مالی اصلی حزب دموکرات، عملکرد بایدن در اولین مناظره‌ با ترامپ را فاجعه‌بار خوانده و با انتقاد شدید از وی، تنها گزینه موجود برای بایدن در شرایط کنونی را این دانستند که یا «شکست را بپذیرد یا بمیرد». برخی از این افراد از بایدن انتقاد کرده‌اند که بارها و بارها در جریان مناظره با دونالد ترامپ، پاسخ‌های نامفهوم و غیرمنسجمی مطرح کرده و نتوانسته از خودش دفاع کند. مارک بوئل، یکی از حامیان مالی حزب دموکرات پس از مناظره اخیر، ضمن ابراز نگرانی در مورد این‌که آیا حزب دموکرات هنوز زمان کافی برای جایگزین کردن فرد دیگری به جای بایدن دارد یا نه، سؤال کرده است. افراد دیگری هم بر لزوم برکناری بایدن از رقابت‌های ریاست‌جمهوری تاکید کرده و با اشاره به عملکردی که در جریان مناظره با ترامپ داشته، ماندن وی در رقابت‌های ریاست‌جمهوری را وحشتناک خوانده‌اند. یکی دیگر از اهداکنندگان کمک‌های مالی به حزب دموکرات هم عنوان کرده است: با هر کسی که صحبت می‌کنم، در مورد کناره‌گیری بایدن حرف می‌زند.
   
توجیهات بایدن
باوجود موج جدید انتقادها به سمت بایدن، وی در اولین سخنرانی خود پس از مناظره بر عزمش برای ادامه رقابت‌های انتخاباتی تاکید کرد.  جو بایدن باردیگر متعهد شد تا به مبارزه‌اش علیه فردی که او، آن رایک تهدید وجودی برای آمریکا توصیف می‌کرد، ادامه دهد. رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به انتقادات گسترده‌ای که علیه عملکردش در مناظره باترامپ عنوان شده بود، گفت: من مثل گذشته راحت راه نمی‌روم، مثل گذشته خوب صحبت نمی‌کنم، مثل گذشته خوب بحث نمی‌کنم اما می‌دانم که باید چه کار کنم. می‌دانم چگونه حقیقت را بگویم. بایدن در واکنش به اولین مناظره‌ای که برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ میان وی و ترامپ برگزار شد، عنوان کرد: ۹۰ دقیقه را روی یک صحنه صرف صحبت با مردی کردم که اخلاق‌ یک گربه‌ خیابانی را دارد. او همچنین عنوان کرد: فکر می‌کنم ترامپ رکورد جدیدی را از نظر دروغ‌های گفته‌شده در یک مناظره ثبت کرد.  ست شوستر، سخنگوی ستاد انتخاباتی بایدن هم تاکید کرده که او قصد کناره‌گیری ندارد.
   
توصیه رئیس‌ مجلس نمایندگان به دموکرات‌ها
حتی مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که یک جمهوریخواه است، بعد از عملکرد ضعیف بایدن در اولین مناظره انتخاباتی مقابل ترامپ، از کابینه او خواست متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا برای مجبور شدن بایدن به کناره‌گیری را فعال کنند. متمم ۲۵ که در سال ۱۹۶۵ توسط کنگره به دنبال ترور جان اف کندی پیشنهادشد وبه تصویب رسید،به کابینه دولت آمریکا اجازه می‌دهد تا رئیس‌جمهور رابرای انجام وظایفش ناتوان اعلام کندومعاون رئیس‌جمهور، جانشین اوشود.رئیس مجلس نمایندگان آمریکا افزود: «وضعیت هشداردهنده است.دشمنان ماضعف را درکاخ سفید می‌بینند؛همان‌طور که همه مامی‌بینیم».جانسون درادامه سخنانش در اشاره به گزارش‌ها درباره زمزمه‌های مقام‌های دموکرات‌ مبنی بر جایگزینی فردی دیگر به‌جای بایدن به عنوان نامزد این حزب، گفت که دموکرات‌ها حق دارند وحشت‌زده باشند و او هم اگر دموکرات بود و نامزد حزبش بایدن بود، همین وضع را داشت. وی افزود: «فکر می‌کنم آنها می‌دانند که با مشکل جدی مواجه هستند اما این فقط سیاسی نیست. فقط حزب دموکرات نیست بلکه (مربوط به) کل کشور است زیرا رئیس‌جمهوری داریم که ظاهرا صلاحیت ندارد».

دشواری‌های جایگزینی
اگرچه بایدن اعلام کرده قصد کنار رفتن از رقابت را ندارد امانگاهی به شرایط سیاسی آمریکا و سازوکارهای موجود در این کشور نشان می‌دهد که حتی اگررئیس‌جمهور فعلی آمریکا به کناره‌گیری ازرقابت‌های انتخاباتی،‌رضایت دهد دموکرات‌ها برای جایگزین‌کردن او با فردی که بتواند درمقابل ترامپ صف‌آرایی کند،هم دست‌شان خالی است وهم مسیر دشواری پیش رودارند.الین کامارک،عضو ارشد موسسه بروکینگز و عضو کمیته ملی دموکرات در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اذعان کرد که درشرایط کنونی همه‌چیز به بایدن بستگی دارد. او باید انتخاب کند که می‌خواهد کناره‌گیری کند یا می‌خواهد با چالش‌های آینده در فرآیند انتخاب مواجه شود. براساس این مصاحبه، همان‌گونه که پیش‌ ازاین نیز انتظار می‌رفت، کامالا هریس، معاون اول بایدن اولین گزینه جایگزینی بایدن به شمار می‌رود؛ اما عملکرد ضعیف او درمدت تصدی این سمت وهمچنین آمار پایین او درنظرسنجی‌ها، عزم دموکرات‌ها را برای معرفی او به‌عنوان جایگزین سست کرده است.گزینه‌های دیگر گوین نیوسام فرماندار کالیفرنیا، گرچن ویتمر فرماندار میشیگان، اندی بشر فرماندار کنتاکی و جی. بی پریتزکر فرماندار ایلینوی هستند؛ اما همگی آنها همچنان از بایدن حمایت کرده وبرای انتخاب او تلاش می‌کنند. علاوه‌بر این، این افراد برای جایگزینی بایدن، مسیر ساده‌ای در پیش ندارند.وضعیت بایدن، دموکرات‌ها را درآزمون سختی قرار داده است که تصمیم‌گیری نادرست در آن، می‌تواند به پیروزی ترامپ و شکست سخت دموکرات‌ها منجر شود. به‌طوری‌که وال‌استریت ژورنال در این باره نوشت: «همه جهان وخامت اوضاع بایدن را دیدند اما دموکرات‌ها، هشدارها را نادیده می‌گیرند».
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها