«جام‌جم» از تولید برنامه‌ای با هدف ایجاد فرهنگ تأمین مالی جمعی گزارش می‌دهد

تماشای برنامه‌ای که به سود شماست

در مسیر کارآفرینی، توسعه کسب‌وکارهای جدید و شتاب‌گرفتن استارت‌آپ‌ها همیشه بحث تأمین مالی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌رو به‌شمار می‌رود. با توجه به ماهیت متفاوت کسب‌وکارهای جدید و خطرپذیری بالای سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها، روش‌های نوینی هم برای جذب سرمایه مورد نیاز کسب‌وکارهای حوزه فناوری و نوآوری در جهان پدیدار شده‌اند که از جذاب‌ترین آنها برای عموم مردم، تأمین مالی جمعی(Crowed Funding)است.
کد خبر: ۱۴۶۲۸۶۱
نویسنده عسل اخویان‌طهرانی - گروه دانش
 
در این روش سرمایه‌گذاری،کسب‎‌وکارها به‌جای این‌که سراغ دریافت تسهیلات یا پیداکردن سرمایه‌گذاران بزرگ برای تأمین سرمایه مورد نیازشان بروند، مشارکت عموم مردم راجلب می‌کنند.این روش علاوه‌براین‌که امکان تأمین سرمایه مناسب رابرای صاحبان کسب‌وکار‌ فراهم می‌کند موجب می‌شود سرمایه‌های خرد مردم نیز به‌جای سرمایه‌گذاری دربازارهای سیاه، به سمت چرخاندن چرخ‌های صنعت و ایجاد اشتغال در کشور هدایت شود. به‌تازگی برنامه‌ای با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با عنوان «کارمانی» از یکی از پلتفرم‌های نمایش‌خانگی در حال پخش است که با ارائه طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان فرصت مشارکت مردم در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را فراهم کرده است. در گفت‌وگو با محمد خاکساری، رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، هدف از تولید این برنامه و دستاوردهایش را جویا شده‌ایم. 

کارمانی، برنامه‌ای واقع‌نما (رئالیتی‌شو) در حوزه تامین مالی جمعی است که با شعار «تماشای این برنامه به سود شماست»، نویدبخش تحولات جدیدی در عرصه کارآفرینی، تامین مالی و سرمایه‌گذاری در کشور است. این برنامه با هدف معرفی و ترویج این روش نوین تامین مالی برای تامین سرمایه کسب‌وکارها در حال تولید و پخش است.کارمانی هرهفته سه‌شنبه‌ها ساعت ۸ صبح از شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود.درهر قسمت دو کسب‌وکار طرح‌های خود را به سه متخصص برجسته درحوزه اقتصاد، مدیریت، کارآفرینی و... ارائه می‌کنند. تیم‌ منتخب پس از ارائه طرح خود، می‌تواند با تامین مالی جمعی روی سکوی کارن‌کراد، سرمایه مورد نیاز خود را جذب کند.
 
برنامه‌ای برای تحقق مشارکت مردم در تولید
محمد خاکساری با اشاره به این‌که معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری با ایجاد فرم‌های مختلف برنامه‌سازی به دنبال شکل‌دهی گفتمان دانش‌بنیان در جامعه است به جام‌جم می‌گوید: «ازجمله اقداماتی که در راستای جذب و درگیرکردن مخاطبان و گروه‌های سلیقه‌ای مختلف در پیش گرفته‌ایم برنامه‌سازی در پلتفرم‌های نمایش‌خانگی است. فصل اول این برنامه شامل ۲۵ قسمت خواهد بود که تاکنون پنج قسمت از آن پخش شده است.»
رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی وفناوری درخصوص میزان موفقیت طرح‌های ارائه‌شده در تأمین مالی جمعی تصریح می‌کند:«تاکنون چهار طرح از پنج طرح ارائه‌شده در قسمت‌های پخش شده ازاین برنامه به‌طور کامل تامین مالی شده‌اند. کارمانی با ایجاد فرصتی برای جذب سرمایه‌های مردمی، به رونق کسب‌وکارها در کشور کمک و فرصتی را برای کارآفرینان فراهم می‌کند تا با ارائه طرح‌های خود به سرمایه‌گذاران، کسب‌وکار خود را توسعه دهند.»
این برنامه که با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری تهیه شده، تاکنون مورد استقبال خوبی از سوی مخاطبان و فعالان اقتصادی قرار گرفته که به تأمین مالی طرح‌هایی در مسیر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان منجر شده است. 
خاکساری تصریح می‌کند: «امسال از سوی رهبر معظم انقلاب سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام گرفته است و توسعه فرهنگ تأمین مالی جمعی از بهترین مصادیق مشارکت مردمی در رونق تولید به‌شمار می‌رود. این برنامه با نمایش چالش‌های کسب‌وکارها و فرآیند تامین مالی جمعی برای کسب‌وکارهای مختلف، به عموم مردم و کارآفرینان در مورد این ابزار نوین و مزایای آن آگاهی‌رسانی می‌کند. از سوی دیگر کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکار‌ که بیشتر عادت به ارائه تخصصی طرح کسب‌وکار‌شان دارند، در این برنامه باید بتوانند به شیواترین حالت ممکن کسب‌وکار‌شان را برای مخاطبان برنامه توضیح دهند و آنها را برای سرمایه‌گذاری متقاعد کنند.» 
 
سرمایه‌های خرد در مسیر حمایت از تولید
رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی در خصوص نحوه ورود کسب‌وکارها به این برنامه توضیح می‌دهد: «این برنامه در فصل اول قرار است در ۲۵ قسمت تولید شود. کسب‌وکارهایی که قصد تامین سرمایه در گردش خود را از طریق تامین مالی جمعی دارند، با داشتن حداقل بلوغ در کسب‌وکار خود، می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت تأمین مالی جمعی پشتیبان برنامه و پس از مطالعه شرایط، برای حضور در برنامه ثبت‌نام کنند. پس از ثبت‌نام، طرح کسب‌وکارها در کمیته‌ای تخصصی ارزیابی شده و در صورت داشتن شرایط لازم، امکان حضور در برنامه فراهم می‌شود. کسب‌وکارهایی که دنبال جذب سرمایه در گردش هستند، کارمانی می‌تواند فرصت خوبی برای تأمین مالی برای‌شان فراهم کند.»خاکساری می‌افراید:«بلافاصله پس از اتمام هر قسمت از برنامه، طرح منتخب روی سکوی تامین مالی جمعی برای جذب سرمایه ازسوی مردم قرار می‌گیرد.تمام توضیحات طرح ومیزان سوددهی قطعی آن ازاین مسیردر دسترس خواهد بود و مخاطبان برنامه می‌توانند پس از انتخاب طرح مورد نظرشان، به میزان دلخواه روی آن سرمایه‌گذاری کنند.»
میزان سرمایه‌گذاری برای افراد حقیقی در این برنامه از۵۰۰هزار تومان تا حداکثر ۵درصد کل سرمایه درخواستی و برای افراد حقوقی از حداقل ۵۰۰هزار تومان تا میزان موردعلاقه خواهد بود.به گفته تولیدکنندگان این برنامه،سکوی کارن‌کراد به‌عنوان مجری و حامی این برنامه،تاکنون سابقه۷۳پویش موفق تامین مالی جمعی رادرکارنامه خوددارد وبیش از۹۰۰۰ سرمایه‌گذار را به این سکو جذب کرده است.

طرح‌های ارائه‌شده برای جذب سرمایه
در اولین قسمت از برنامه کارمانی، طرح «تولید کاتالیستK۶۵» متعلق به شرکتی دانش‌بنیان به‌عنوان طرح منتخب معرفی شد. این طرح که دارای ویژگی‌هایی ازجمله سود ۴۰درصدی و پرداخت سود میان‌دوره‌ای هر سه ماه ۱۰درصد است، با سرمایه درخواستی ۱۵میلیارد تومان مورد استقبال داوران برنامه قرار گرفت.در قسمت دوم طرح «مشاوره تخصصی مالی فاخر» با ارائه سود ۵/۲۲درصدی و بازه زمانی شش‌ماهه، نظر داوران را جلب کرد و به‌عنوان طرح منتخب این قسمت معرفی شد. سرمایه درخواستی این طرح سه‌میلیارد تومان بود.در سومین قسمت طرح «تولید و فروش طلای دست‌ساز دیورا» با نظر مثبت داوران به‌عنوان طرح منتخب انتخاب شد و بلافاصله پس از پخش برنامه، در پلتفرم تامین مالی جمعی به مرحله جذب سرمایه‌گذاری مردمی رسید.این طرح که دارای ویژگی‌هایی ازجمله سود پیش‌بینی‌شده ۴۴ درصدی و بازپرداخت سود میان‌دوره‌ای هر سه ماه ۱۱درصد است، درهمان روز اول و ظرف مدت ۱۳ساعت، با سرمایه‌گذاری ۲۴۹ نفر، به‌طور کامل تامین مالی شد.طرح منتخب قسمت چهارم کارمانی هم که طرح «فرآوری الیاف اکریلیک» بود و با سرمایه درخواستی ۱۲.۵میلیارد تومان روی این سکو قرار گرفت، در کمتر از دو ساعت به‌طور کامل تامین مالی شد. تا به اینجای کار هر چهار طرح اول به‌صورت کامل تأمین مالی شده‌اند.طرح منتخب قسمت پنجم کارمانی «طرح طلای زینتی درریس» است که با سرمایه درخواستی ۱۰میلیارد تومان و سود پیش‌بینی‌شده ۴۲درصد روی سکوی کارن‌کراد قرار گرفته و هم‌اکنون در حال جذب سرمایه‌های مردمی است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها