کاخ سفید در پرونده حزب‌ا...دست به دامان قطری‌ها شد

آمریکا در وضعیت استیصال

آمریکا نگران توان و قدرت بازدارندگی حزب‌ا...و تبلور این قدرت در هرگونه نبرد احتمالی با رژیم اشغالگر قدس است. فراتر از آن، مقامات سنتکام نیز در پشت پرده، درخصوص اقدامات غافلگیرکننده مقاومت لبنان در مواجهه با نیروهای آمریکایی و صهیونیستی در منطقه غرب‌آسیا ابراز نگرانی کرده‌اند.
کد خبر: ۱۴۶۲۸۶۴
 
در چنین شرایطی شاهد استیصال مطلق واشنگتن وتل‌آویو در مواجهه با تحولات جاری در بیروت هستیم. از یک‌سو نتانیاهو بر گسترش دامنه نبرد به لبنان جهت بقای کابینه در حال سقوط خود درقدرت اصرارمی‌ورزد و از سوی دیگر، برخی مقامات ارشد موساد و ارتش رژیم اشغالگر قدس هرگونه تجاوز گسترده‌ای به لبنان رامصداق خودکشی اسرائیل قلمداد می‌کنند. 

درچنین فضایی شاهد تبلور دیپلماسی التماسی و نمادهای عجز وناتوانی کاخ‌سفید به‌عنوان اصلی‌ترین حامی رژیم اشغالگر قدس در بیروت هستیم. روزنامه واشنگتن‌پست آمریکا گزارش داده که این کشور از دولت قطر خواسته است در پرونده توقف درگیری بین لبنان و رژیم اسرائیل، به واشنگتن کمک کند. این روزنامه به نقل ازمسئولان آمریکایی مدعی شده است:«احتمالا» برای پایان‌دادن به درگیری در مرز فلسطین اشغالی ولبنان بدون این‌که آتش‌بسی درغزه برقرارباشد،«گزینه‌هایی» وجودداشته باشد.براساس این ادعا، حزب‌ا...چه‌بسا با توافقی که گزینه‌های نظامی‌اش را بدون آتش‌بس در غزه محدود کند،مخالفت خواهد کرد. طی ماه‌های گذشته قطر در پرونده مبادله اسرا و توافق آتش‌بس بین حماس و رژیم اسرائیل نقش مهمی ایفا کرد و آمریکا امیدوار است دوحه در پرونده لبنان نیز ورود کند.
 
اتمام حجت سید مقاومت 
سیدحسن نصرا...، دبیرکل حزب‌ا... لبنان دو هفته پیش طی سخنرانی خود بعد از سفر آموس هوکشتاین، به لبنان و سرزمین‌های اشغالی برای دستیابی به کاهش تنش بین حزب‌ا... و رژیم اسرائیل گفت: آرامش در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی منوط به توقف جنگ علیه غزه است. شبکه ۱۲ رژیم اسرائیل اخیرا گزارش داد که آموس هوکشتاین، فرستاده ویژه آمریکا بعد از انجام دیدارهای اخیر خود گفته است: سیدحسن نصرا...، دبیرکل حزب‌ا... لبنان حاضر نیست جبهه شمال فلسطین اشغالی را از جنوب (غزه) جدا کند.با افزایش تنش‌ها در مرز لبنان با فلسطین‌اشغالی برخی از کشورهای اروپایی، آمریکایی و عربی از شهروندان خود خواسته‌اند به‌دنبال احتمال تشدید تنش تا اطلاع ثانوی به لبنان و شمال فلسطین اشغالی سفر نکنند.
   
اعتراف صهیونیست‌ها به شکست 
در ادامه اعترافات محافل و رسانه‌های صهیونیستی به عواقب مرگبار هرگونه گسترش جنگ با حزب‌ا...، روزنامه عبری هاآرتص در مقاله‌ای به‌قلم رویو دروکر، نویسنده خود از شکست مطلقی که اسرائیل در صورت آغاز جنگ گسترده یا مانور زمینی در لبنان با آن مواجه می‌شود صحبت کرد. در بخشی از این مقاله آمده است: «در طول هشت ماه اول جنگ، تصمیم‌گیرندگان اسرائیلی هیچ قصد واقعی برای درگیرشدن در جنگ زمینی در لبنان نداشتند. آنها فقط به تهدیدات متکبرانه متوسل می‌شدند و مثلا می‌گفتند نصرا... بزرگ‌ترین اشتباه خود را خواهد کرد، اما واقعیت این است که برای بنیامین نتانیاهو، یوآو گالانت و سایر مقامات نظامی مشخص بود که چنین تقابلی با حزب‌ا... بیهوده است و فایده‌ای ندارد. آنها همچنین می‌دانستند که بهای جنگ با حزب‌ا... آن‌قدر زیاد است که نمی‌توان آن را تحمل کرد.» تاکید می‌کنم که مقامات اسرائیلی دیگر نمی‌توانند لبنان را تهدید به بازگشت به عصر حجر کنند اما در هفته‌های اخیر وضعیت (برای رژیم اشغالگر قدس) بحرانی‌تر شده و روال زندگی در جبهه شمالی اسرائیل (فلسطین اشغالی) کاملا به‌هم‌خورده‌است، همچنین ورود مکرر پهپادهای حزب‌ا... به شمال، وضعیت را برای نتانیاهو بسیار دشوار کرده است، بنابراین صحبت‌ها درباره یک «جنگ ارزان» به میان آمد و در تهدیداتی که مقامات اسرائیلی درباره این جنگ مطرح می‌کردند، دیگر نه خبری از بازگشت لبنان به عصر حجر است و نه اشغال اراضی این کشور تا رودخانه لیتانی. در این مرحله، تهدیدات مقامات اسرائیلی مربوط به صحبت از یک مانور زمینی محدود در طول چند کیلومتر است که با آن بتوانیم به ساکنان شمال بگوییم: «خطر نفوذ زمینی به این جبهه، مشابه آنچه در ۷ اکتبر در غزه اتفاق افتاد، از بین رفته است و شما می‌توانید به خانه‌های خود برگردید.» تصمیم برای عملیات زمینی در جبهه شمالی یک تصمیم بسیار بد خواهد بود و اوضاع را به‌شدت پیچیده می‌کند و بسیار سخت است که چشم‌اندازی برای تحقق اهداف آن تعیین کنیم یا مثلا بگوییم چنین عملیاتی سودمند خواهد بود.

اسرائیل به ‌سمت شکست مطلق می‌رود
این نویسنده صهیونیست در ادامه اذعان کرده است: حملات حزب‌ا... آسیب دردناکی به جبهه داخلی اسرائیل وارد خواهد کرد و باید توجه داشته باشیم که یک مانور زمینی کوچک ممکن است اوضاع رابه‌ سمت یک جنگ همه‌جانبه بکشاند؛ جنگی که در آن اسرائیل قادر نخواهد بود قطعی گسترده برق و تلفاتی را که به تأسیسات راهبردی واردمی‌شود، تحمل کند.درشرایط کنونی اسرائیل و با توجه به درخواست‌های صدور حکم بازداشت مقامات اسرائیلی در دادگاه لاهه، سونامی سیاسی و انزوای بی‌سابقه بین‌المللی که اسرائیل گرفتار آن شده است، سؤال بزرگی که مطرح می‌شود این است: آیا اسرائیل قادر خواهد بود تأسیسات زیرساختی لبنان رامنفجر کند؟ حتی اگر به‌‌رغم همه شرایط موجود، اسرائیل این کار را هم انجام دهد، در برابر حملات متقابل حزب‌ا...به تأسیسات استراتژیک این رژیم که تهدیدی بزرگ برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی در سال‌های آینده است چه‌کاری می‌تواند بکند؟ 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها