با تصویب شهرک سازی در اراضی فلسطینی‌ها صورت می‌گیرد

زمین‌خواری زیر چتر آمریکا

اظهارات جنجالی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جدید آمریکا و حمایت بی‌دریغ او از اسرائیل، صهیونیست‌ها را به تکاپوی جدیدی انداخت تا در فرصت پیش آمده تحت حمایت آمریکا روند شهرک‌سازی‌ها را سرعت بخشیده و بخصوص شهرک‌های ساخته شده در کرانه باختری را قانونی کنند. این اقدام با واکنش گسترده جهانی مواجه شده است به طوری که روز گذشته اتحادیه اروپا در اعتراض به چنین اقداماتی نشست مشترک خود با اسرائیل را لغو کرد. اخیرا نتانیاهو سفری دوره‌ای را شروع کرده است تا ضمن کسب حمایت کشورهای غربی با به راه انداختن یک جنجال رسانه‌ای علیه ایران توجه جهانی را از روند خطرناک شهرک‌سازی‌ها منحرف سازد.
کد خبر: ۹۹۹۴۶۰

به گزارش بی.بی.سی، پارلمان اسرائیل روز دوشنبه قانونی جنجالی تصویب کرد که به موجب آن 4000 خانه ساخته شده در شهرک‌های یهودی‌نشین در منطقه اشغالی کرانه باختری را قانونی جلوه می‌دهد. براساس این قانون گفته شده است به فلسطینیانی که صاحبان اصلی این زمین‌ها بوده‌اند به عنوان غرامت، پول پرداخت شده یا زمین واگذار می‌شود. یک مقام سازمان ملل متحد در محکومیت این قانون گفت اجرای این قانون امید به دستیابی به صلح را کاهش می‌دهد، اما ایالات متحده اعلام کرده است تا زمانی که بررسی این قانون در دادگاه نهایی نشود، نظری درباره آن نخواهد داد.

بنیامین نتانیاهو اخیرا اعلام کرده که برنامه ساخت شهرک‌های جدید در کرانه باختری را همچنان پیش خواهد برد. فلسطینی‌ها قانون تصویب شده از سوی پارلمان اسرائیل را محکوم کرده‌ و آن را غیرقابل قبول خوانده‌اند. نیکولای ملادنوف فرستاده سازمان ملل در خاورمیانه نیز گفت تصویب این قانون چشم‌انداز صلح میان اعراب و اسرائیل را از بین می‌برد. این قانون با آراء 60 نماینده موافق در مقابل 52 مخالف به تصویب رسید.

بیش از 6000 یهودی در 140 شهرکی زندگی می‌کنند که رژیم صهیونیستی از سال 1967 تاکنون در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس ساخته است. فقط در یک هفته اول روی کار آمدن ترامپ، رژیم صهیونیستی ساخت 6000 واحد مسکونی را طی سه مرحله اعلام کرد. بر اساس قوانین بین‌المللی ساخت تمامی این شهرک‌ها غیرقانونی است. قطعنامه 2334 شورای امنیت که چندی پیش تصویب شد شهرک‌سازی‌های اسرائیل در سرزمین‌های 48 را غیرمشروع دانست و از اسرائیل خواست فورا آنها را جمع‌آوری کند. این قطعنامه با 14 رای موافق و یک رای ممتنع آمریکا به تصویب رسید.

واکنش‌های منفی

در پی تصویب قانون تمدید شهرک‌سازی‌ها در کنست، اتحادیه اروپا جلسه خود را با رژیم صهیونیستی لغو کرد. این جلسه که قرار بود در 28 فوریه و با هدف تقویت و افزایش روابط اتحادیه اروپا و رژیم صهیوینستی تشکیل شود، به درخواست کشورهایی ازجمله فرانسه، سوئد و ایرلند لغو شد. این کشورها گفتند تصمیم رژیم صهیونیستی برای تصویب ساخت 6000 واحد جدید در شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری و قدس شرقی نشان داد که برگزاری نشست مشترک اشتباه است. فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به تصویب لایحه شهرک‌سازی در اراضی فلسطینی از سوی پارلمان رژیم صهیونیستی، این اقدام را غیرقانونی دانست.

همزمان با این تحولات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ابتدای سفر اروپایی خود وارد انگلستان می‌شود. او قصد داشت برای انحراف افکار عمومی جهان از مقوله غیرقانونی شهرک‌سازی‌های اسرائیل، دستور کار اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را در دستور کار خود و افکار عمومی جهانیان قرار دهد، اما این بار نیز تیر این صهیونیست افراطی تندرو به سنگ خورد. همزمان با حضور نتانیاهو در انگلستان صدها نفر در اعتراض به سفر او تظاهرات کردند. معترضان که پرچم‌های فلسطین و نوشته‌هایی با عنوان «فلسطین را آزاد کنید» در دست داشتند، خواستار عدم‌ حمایت انگلیس از رژیم صهیونیستی شدند. «نتانیاهو جنایتکار جنگی است»، «غزه باید آزاد شود»، «سفر نتانیاهو به انگلیس محکوم است» و «فلسطین باید آزاد شود» ازجمله شعارهایی بود که از سوی تظاهرکنندگان سر داده شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها