در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
اما در 20 سال گذشته به نظر میرسد برگزاری این جایزه به یکی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تبدیل شده که هزینههای سنگینی را برای فراهم کردن جوایز بر این وزارتخانه تحمیل میکند. گرچه نمیتوان منکر تأثیرگذاری جایزه کتاب سال بود، اما در سالهای اخیر اثر این جایزه کمرنگ شده است. شاید افزایش تعداد جوایز و سکهها برای نویسندگان انگیزهای بهوجود آورده باشد، اما از آنجا که کتابهای برگزیده در شمارگان هزار نسخهای میمانند، این جایزه نتوانسته انگیزهای برای ناشران بهوجود آورد. این آثار در جامعه معرفی نمیشوند و به دست مخاطب نمیرسند، چراکه دیگر شاهد خریدهای هزار و 2000 نسخههای این آثار توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا نهاد کتابخانههای عمومی نیستیم. از سوی دیگر، این آثار در رسانههای دیداری و شنیداری معرفی و تبلیغ نمیشوند.
برای شکوفایی و بهرهبرداری هر چه بهتر از این جایزه کتاب سال، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با ساخت تیزرهای جذاب برای کتابهای برگزیده، امکان تبلیغات گسترده این آثار را از طریق صدا و سیما فراهم آورد و با احیای خریدهای هزار نسخهای آثار برگزیده، برای سرمایهگذاری درازمدت بر این آثار، در ناشران انگیزه و دلگرمی کافی ایجاد کند.
از آنجا که این جایزه برای کشور ما آبروی فرهنگی بهدست آورده است باید در تقویت آن کوشید. با پوستاندازی و حمایت کافی از جایزه کتاب سال، حتما شاهد تأثیرگذاری هر چه بیشتر این رویداد فرهنگی و سربلندی نظام جمهوری اسلامی ایران خواهیم بود.
نادر قدیانی
رئیس سابق اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد