دکتر علی‌عسکری تاکید کرد

رسانه نیازمند برنامه تحولی است

رئیس رسانه ملی در گردهمایی سالانه برنامه‌ریزی و بودجه سازمان صداوسیما، با تاکید بر اهمیت مهندسی پیام برای جذب حداکثری مخاطب، بر برنامه‌ریزی هوشمندانه و هدفمند در بهره‌گیری از منابع برای تولید پیام تاکید کرد.
کد خبر: ۹۹۶۹۳۳

به گزارش روابط‌عمومی رسانه ملی، دکتر علی‌عسکری در ابتدای جلسه با تسلیت شهادت آتش‌نشانان جان‌بر‌کف، آنان را بهترین الگوهای خدمت به مردم معرفی کرد و با اشاره به جایگاه رسانه ملی در قانون اساسی به عنوان یک رسانه حاکمیتی اظهار کرد: صداوسیما به عنوان رسانه حاکمیتی بخشی از ارکان نظام جمهوری اسلامی است و لذا باید در سایه تعامل با قوای دیگر و سازمان‌ها و نهادهای مختلف، نقشی کلیدی در توسعه و ساختن جامعه ایفا کند.

وی با اشاره به نقش مهندسی و مدیریت پیام در اثرگذاری بیشتر بر مخاطب، تصریح کرد: ایجاد معاونت پژوهش، برنامه‌ریزی و نظارت در ساختار رسانه ملی نیز با همین رویکرد بوده است تا بتوان مهندسی پیام را با مطالعات عمیق در حوزه رسانه و جامعه، بخوبی انجام داد.

دکتر علی‌عسکری یادآور شد: باید جامعه را عمیقا شناخت، آسیب‌شناسی کرد و با درک چرخه‌های معیوب، عواملی را که مانع رشد کشور می‌شود، شناسایی کرد و با نتایج حاصل از مطالعه آنها‌، کار دقیق رسانه‌ای انجام داد.

رئیس سازمان صدا و سیما با تأکید بر این‌که از اقدامات نقطه‌ای که نتیجه‌ای به همراه ندارد باید پرهیز شود، افزود: اقدامات رسانه‌ای باید شکل روندی پیدا کند که در این ارتباط، پژوهش و برنامه‌ریزی، نقش مهمی داشته و تأثیر آن را نیز افزایش می‌دهد.

تولید محتوا مبتنی بر پژوهش

دکتر علی‌عسکری یادآور شد: تولید محتوا برای فرهنگ سازی اگر مبتنی بر پژوهش و به شکل روندی باشد، نتیجه‌بخش خواهد بود.

وی با تأکید بر این‌که کار برنامه‌ریزی در حوزه رسانه سخت، پیچیده و خطیر است و باید متکی بر پایه فکری و عقلایی باشد، عنوان کرد: اگر کارشناسان و مدیران برنامه‌ریزی اشراف اطلاعاتی و دانشی در این حوزه نداشته باشند، برنامه‌ریزی محتوایی بخوبی انجام نخواهد شد، از سوی دیگر مدیران برنامه‌ریزی باید دستیار مدیران شبکه‌ها و برنامه‌سازان باشند تا با شناختی که در حوزه برنامه‌ریزی دارند، تأثیرات خوبی را در تولید محتوا بگذارند.

رئیس رسانه ملی با اشاره به توانمندی‌های صداوسیما در تولید و انتشار پیام و نیز پدید آمدن فضای مجازی، تصریح کرد: این فضا پدیده رسانه‌ای جدیدی است که بعضا اثرات مخربی نیز بر مخاطبان خود دارد، بنابراین به عنوان رسانه ملی هم در صدد حفظ مرجعیت خود به عنوان اصلی‌ترین رسانه کشور هستیم و هم مجدانه وارد فضای مجازی شده‌ایم تا در این عرصه نیز ظرفیت‌ها و توانایی‌های خود را به جامعه عرضه کنیم.

دکتر ‌علی‌عسکری افزود: باید با توجه به هویت هر شبکه، برندسازی کنیم تا بخوبی دیده شویم. برندینگ در حوزه تولید محتوا با رعایت سه اصل محتوای مناسب، قالب خوب و جاذبه که از محورهای مهم برنامه‌محوری در تولید محتوا هستند، اتفاق می‌افتد.در برنامه محوری باید به سمت کیفیت حرکت کرد تا اثرگذاری پیام افزایش یابد.

رئیس سازمان صداوسیما خاطرنشان کرد: رسانه نیازمند برنامه تحولی است و بر این اساس سیاست سازمان بر این قرار گرفته تا برنامه تحولی پنج‌ساله خود را تنظیم و ارائه کند.

خودداری از حرکت‌های مبتنی بر حدس و گمان

در این گردهمایی، دکتر حسین رضی، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نظارت صداوسیما نیز در سخنانی رویکرد تحولی در برنامه‌ریزی را از سیاست‌های اصلی رسانه در دور جدید فعالیت‌ها ذکر و بیان کرد: حرکت ما در یک برنامه‌ریزی پنج‌ساله باید مدون و براساس مولفه‌های علمی و شناخته شده در حوزه رسانه باشد و از حرکت‌های مبتنی بر حدس و گمان خودداری شود.

دکتر رضی با اشاره به دو راهبرد افزایش کمی و کیفی ضریب نفوذ رسانه ملی یادآور شد: باید مخاطبان خود را به لحاظ کمی و کیفی حفظ کنیم و برای این منظور تعیین راهبردهای اساسی نگهداشت سطح کمی و کیفی مخاطبان ضروری است که این معاونت در حال بررسی و ترسیم مولفه‌های آن است.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نظارت صداوسیما تصریح کرد: با وجود رسانه‌های متعدد و جدید، سبد مصرف رسانه‌ای افراد جامعه نسبت به گذشته تغییر کرده است؛ همچنین شاهد جابه‌جایی مخاطب از رسانه‌ای به رسانه دیگر هستیم و ما به عنوان اصلی‌ترین رسانه کشور باید با بررسی نیازهای واقعی مخاطبان آنها را به لحاظ کمی و کیفی حفظ و سبد مصرف رسانه‌ای آنها را تکمیل کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها