امروزه حتی در دنیای پیشرفته و متمدن نیز بررسی ها نشان می دهد، هنوز هم والدینی هستند که بیشتر ترجیح می دهند صاحب فرزند پسر شوند تا دختر.
کد خبر: ۹۹۶۵۷

یکی از دلایلی که خانواده ها از دیر باز به فرزندان پسر توجه بسیاری نشان می دهند، این است که آنها معتقدند پسرها در دوران پیری عصای دستشان خواهند بود.
اما اکنون وقت آن رسیده است که والدین در مورد این باور خود تجدیدنظر کنند، چرا که امروزه دخترها می توانند تکیه گاه بهتری برای والدین خود باشند. نمرات درسی دختران در مدارس اغلب از نمرات پسران بالاتر است.
حتی در بسیاری از کشورهای پیشرفته ، تعداد دانشجویان دختر از دانشجویان پسر، بیشتر است. از این رو می توان گفت که در قرن بیستم و یکم زنان آمادگی بیشتری برای رویارویی با مشاغل نوین این قرن خواهند داشت ، قرنی که در آن نیروی خرد و دانایی بیشتر از نیروی زور و بازو به کار می آید.
در انگلیس تعداد زنانی که در رشته پزشکی تحصیل می کنند، نسبت به مردان بیشتر است و به نظر می رسد که آنها نیز بتوانند ستون محکم آشیانه زندگی والدینشان باشند. بررسی ها در این زمینه نشان می دهد که زنان پس از اشتغال می توانند پول بیشتری را نسبت به مردان برای والدین خود فراهم کنند.
به علاوه علت اصلی رشد چند دهه اخیر دنیای پیشرفته امروز، افزایش تعداد زنان شاغل در این جوامع بوده است. آنها در بالا رفتن نرخ تولید ناخالص داخلی بیش از فناوری جدید و حتی غولهای صنعتی نظیر چین و هند تاثیرگذار بوده اند.
اگر به این شاخصها ارزشهای خانه داری و تربیت فرزندان را نیز اضافه کنیم ، آن وقت خواهیم دید که بیش از نیمی از بازده کلی جهان به وسیله زنان به دست می آید.
هر چند هنوز هم زنان حقوق کمتری نسبت به مردان می گیرند و یا در شرکتها و سازمان ها پستهای پایین تری به آنها تعلق می گیرد، اما امید است در آینده با کمرنگ تر شدن تعصب ها در جامعه زنان شانس بیشتری برای بهبود روند پویایی و درآمدزایی خود داشته باشند.
برخی از مردم از افزایش روند اشتغال زنان در خارج از خانه اظهار نگرانی کرده اند و می گویند اشتغال زنان در خارج از خانه باعث بالا رفتن نرخ رشد تولید ناخالص داخلی می شود، اما در جایی که این مساله ، جای تربیت فرزندان را می گیرد، موجب ایجاد تنشهای اجتماعی مثل کاهش میزان زادوولد می شود.
در جوامع پیشرفته ای مثل امریکا و سوئد اغلب زنان شاغل هستند ولی با این حال ، میزان زادوولد در این کشورها نسبت به کشورهایی مانند ایتالیا و ژاپن که زنان بیشتر خانه دار هستند بالاتر است.
بعضی دیگر از مردم نیز از افزایش گرایش زنان به کار کردن در خارج از خانه واهمه دارند و معتقدند این مساله باعث غفلت زنان از تربیت فرزندانشان می شود. اما نتایج تحقیقات انجام شده در این زمینه متفاوت است.
آنچه مسلم است ، در کشورهایی مثل ژاپن ، آلمان و ایتالیا که با مشکل کاهش جمعیت روبه رو هستند، تعداد زنان شاغل نسبت به کشوری نظیر امریکا کمتر است. البته سوئد از این قاعده مستثنی است.
اگر نرخ مشارکت زنان در این کشورها به میزان مشارکت زنان در امریکا برسد، رشد اقتصادی این کشورها تا حد بسیار امیدوارکننده ای افزایش خواهد یافت.
همچنین در کشورهای در حال توسعه ای که تعداد دانش آموزان دختر از تعداد دانش آموزان پسر کمتر است ، سرمایه گذاری در زمینه آموزش و تحصیلات دختران ، می تواند بازده خوبی داشته باشد.
زنان تحصیلکرده نه تنها می توانند در جامعه موثرتر و پویاتر باشند بلکه می توانند در آینده فرزندان سالم تر و هوشمندتری به جامعه تحویل دهند.
تحقیقات نشان می دهد که مشارکت زنان در امور دولتی می تواند باعث رشد اقتصادی شود، زیرا زنان به جای آن که وجوه دولتی را صرف تولید یا خرید بمب و تانک کنند، بیشتر تمایل دارند که سرمایه های دولتی صرف بهبود بهداشت ، تحصیل، فقرزدایی و کارهای زیربنایی شود.
از قدیم گفته اند زنان باید فعالیت های خود را 2برابر کند تا میزان فعالیت های آنان برابر مردان شود. با تلاشی که زنان دارند، در آینده دیدن چنین جهانی چندان هم بعید نیست.

انسیه سیدزاده
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها