بهترین گیم‌های واقعیت مجازی

بازی با چاشنـی اضافه

آن‌طور که به نظر می‌آید، واقعیت مجازی می‌آید که بماند. تا اینجا، گجت‌ها و افزونه‌های سخت‌افزاری متعددی از شرکت‌های مختلف عرضه شده که هیچ‌کدام نتوانسته آن‌طور که باید آبروی سازنده‌هایش را بخرد.
کد خبر: ۹۹۵۲۵۲

نه Eye Toy، نه Move، نه Kinect آن چیزی نبوده‌اند که در تبلیغات به خورد مخاطب داده می‌شد و کمبود عناوین مناسب برای هرکدام، آنها را با شکستی خاموش مواجه کرد، اما درباره واقعیت مجازی، خیلی از سازندگان درجه اول حرفه‌ای و بسیاری از سازندگان مستقل آستین بالا زده و در حال تولید هستند. البته هنوز نمی‌توان توقع عناوین بسیار بزرگ را از واقعیت مجازی داشت، اما آنچه مسلم است هنوز هیچی نشده، آثار خوبی برای تجربه وجود دارد. اگر مایلید به دنیای واقعیت مجازی بپیوندید، عناوینی را که معرفی می‌کنیم از دست ندهید.

Thumper

سازنده: Drool

برای: Microsoft Windows

PS4, PS VR

سازگاری با: HTC Vive

Oculus Rift

سبک: ریتمیک-ترسناک

تامپر به خودی خود یک عنوان موسیقایی فوق‌العاده است که در حالت واقعیت مجازی، دلچسب‌تر هم می‌شود. در این گیم، دستگاهی روی یک مسیر به حرکت درمی‌آید. از نظر کنترل چندان پیچیده نیست. ابتدا فقط باید طبق ریتم، دکمه بزنید و سر پیچ‌ها بپیچید، اما جو آن مهیج است. برای انواع مراحل، موانع مختلف اندیشیده شده و حتی تعدادی رئیس عظیم هم در 9 دنیای آن وجود دارد که باید با آنها مقابله کنید. سبک این بازی، «ریتمیک-ترسناک» عنوان شده است.

Obduction

سازنده: Cyan, Inc.

برای: PC، Oculus Rift

macOS، PS4

سازگاری با: Oculus Rift

سبک: ماجرایی - معمایی

سازندگان در خلق دنیای پرجزئیات این گیم سنگ تمام گذاشته‌اند و چه راهی برای درک دقیق جزئیات آن بهتر از واقعیت مجازی؟ این گیم پر است از معماهای محیطی و سرنخ‌هایی برای حلشان که درست پیش چشمتان نهاده شده‌اند. این‌که در دنیای فانتزی این گیم با استفاده از عینک واقعیت مجازی خود به گشت و گذار و واکاوی اطراف بپردازید، حسی خوشایند دارد. نکته اینجاست که این گیم از ابتدا همان چیزی بوده که واقعیت مجازی به آن نیاز داشت و این کنترل تازه با دنیای Myst که این گیم هم بر اساس آن است، کاملا جور درآمده است.

Keep Talking and Nobody Explodes

سازنده: Steel Crate Games

برای: Android, Microsoft Windows, OS X, PS4

سازگاری با: Oculus Rift, HTC Vive

سبک: معمایی

اگر دنبال یک گیم با موضوع خنثی کردن بمب هستید که با خانواده بتوانید از آن لذت ببرید، این اثر بهترین انتخاب برای شماست. خانوادگی از این لحاظ که اصلا لازم نیست بعضی از بازیکنان در گیم‌پلی آن دخالت داشته باشند. بلکه فقط باید یک نفر راهنمای خنثی کردن بمب را خوانده و بررسی کند و توضیحات را با اضطراب بر سر بازیکن اصلی داد بکشد تا او با وجود هول شدن، هر طوری هست بمب را خنثی کند. اگر عینک واقعیت مجازی ندارید، می‌توانید این گیم را با مانیتور عادی هم تجربه کنید.

Elite: Dangerous

سازنده: Frontier Developments

برای: Microsoft Windows, XOne, PS4

سازگاری با: Oculus Rift, HTC Vive

سبک: داد و ستد و مبارزه فضایی، شوتر اول شخص

این گیم اولین عنوانی بود که واقعیت مجازی را به‌صورت native ارائه می‌کرد و هنوز هم بهترین مثال از قدرت سخت‌افزار واقعیت مجازی است. مبارزات درون گیم بشدت پرهیجان و دیدنی است تا حدی که می‌توان این گیم را رویای خیس هواداران جنگ ستارگان دانست. چه بهتر از این که می‌توانید به جای کلنجار رفتن با دوربین، خودتان به اطراف نگاه کرده و حرکت دشمنان را رصد کنید. می‌توانید به پایین نگاه کرده و بدن خلبان را ببینید یا اصلا ایستاده و در کابین خود گشتی بزنید. (البته اگر فضای لازم را داشته باشد) همه چیز در الیت به مبارزه محدود نیست. شاید در یک مانیتور دوبعدی، آنچه می‌بینید تاثیری مثل هر گیم دیگر داشته باشد، اما وقتی عینک واقعیت مجازی را به چشم زدید، همه چیز رنگ و بوی دیگری می‌گیرد. سیارک‌ها و اجرام سحابی و هر آنچه در این گیم طراحی شده، ابعادی عظیم‌تر به خود می‌گیرد. زیاد پیش خواهد آمد که به پشتی صندلی خود لم داده و غرق در زیبایی‌های گیم شوید.

Chronos

سازنده: Gunfire Games

برای: PC

سازگاری با: Oculus Rift سبک: اکشن- ماجرایی

بین عناوینی که پیش از این وجود داشته و بعد با واقعیت مجازی منطبق شده‌اند، کرونوس از بهترین‌هاست. سبک و سیاق آن تنه به تنه زلدا می‌زند و مبارزات آن تا حد زیادی به زمان‌بندی بستگی دارد و معماهایش هم بسیار آشنا به نظر می‌آید. اما وجه تمایزش – در عین خوب بودن و امتیاز بالایی که دارد – این است که این بار می‌توانید واقعا در دل یک نقش‌آفرینی فرو رفته و دنیای آن را از نزدیک لمس و تنفس کنید. پایتان که به دنیای کرونوس باز شود، بریدنش سخت است. سبک مبارزات در قیاس با ارواح ظلمانی (Dark Souls) ساده‌تر به نظر می‌رسد، اما آن‌قدر بنیه دارد که بازیکن را تا انتهای ماجرای 15 ساعته‌اش با خود بکشاند.

سیاوش شهبازی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها