دونالد ترامپ در عرصه سیاست خارجی با چند بحران مواجه است که تلاش می‌کنم به برخی از آنها اشاره کنم.
کد خبر: ۹۹۳۱۶۰

1) روابط آمریکا و ناتو از هم‌اکنون دچار مشکل شده و علتش هم اظهارات دونالد ترامپ درباره ناتو بوده است. تعجبی ندارد که رهبران اروپایی نسبت به رویکرد آمریکا نسبت به امنیت اروپا نگران باشند. آنچه مهم است، حق عضویت ناتو نیست بلکه هزینه‌های کلی این پیمان است. برخلاف آمریکا، اکثر اعضای ناتو به اهداف معینی که قرار است از طریق هزینه کردن در این پیمان حاضر شوند، نرسیده‌اند. البته ناتو قرار نیست منحل شود، اما بحث‌هایی در مورد این‌که آمریکا چگونه و چرا باید بار اصلی هزینه‌های این سازمان را به دوش بکشد، مطرح خواهد بود.

2) ترامپ می‌گوید آمریکا پیمان TPP (Trans Pacific Partnership) را ترک خواهد کرد. ترک TPP، مثل دیگر پیمان‌های تجاری آزاد، برای آقای ترامپ آسان خواهد بود. در واقع خارج شدن از TPP، با تمایلات ترامپ مبنی بر حمایت از تولیدات داخلی سازگار است. البته دولت جدید ناگزیر است توجه خاصی به شرق آسیا داشته باشد. از این جهت، سیاست «چرخش به سمت آسیا» همچنان ادامه خواهد داشت، اما شراکت با کشورهای منطقه در این سیاست نمی‌گنجد. با توجه به اظهارات رئیس‌جمهور جدید، احتمالا امسال روابط آمریکا و چین پرتنش خواهد بود؛ هم در زمینه‌های اقتصادی هم نظامی.

3) ترامپ، با وجود آنچه در کمپین انتخاباتی‌اش می‌گفت، احتمالا در جهت فسخ برجام تصمیمی نخواهد گرفت. وقتی او به کاخ سفید رفت و با واقعیات مواجه شد و فهمید توافق با ایران بسیار بهتر از عدم توافق است، اقدامی در جهت لغو توافقنامه نخواهد کرد. یکی از افرادی که در این زمینه تاثیری زیادی بر او خواهد داشت، ژنرال متیس (وزیر پیشنهادی دفاع) خواهد بود. متیس با این‌که همیشه مواضع سفت و سختی علیه ایران داشته، اعلام کرده برجام نباید فسخ شود. شاید ترامپ جملاتی از این دست را که «آمریکا باید به توافق بهتری با ایران دست یابد» زیاد بگوید، اما در عمل باید ببینیم معنی این سخن چیست.

4) در زمینه رویارویی آمریکا و چین هم باید اشاره کرد که تلاش ترامپ در زمینه به اجرا گذاشتن سیاست چین واحد بازتابی است از این عقیده وی که می‌توان با همه معامله کرد و این‌که در معامله باید از همه اهرم‌های فشار موجود استفاده کرد. باید امیدوار باشیم که وقتی او سر کار آمد، متوجه شود که نقش تایوان و چین واحد در مواضع پکن چیست و این‌که چقدر غیرواقعگرایانه است که فکر کنیم چین بر سر چنین چیزی مذاکره خواهد کرد. در پایان باید گفت یکی از دلایل اصلی به مشکل خوردن احتمالی روابط چین و آمریکا در زمان ترامپ، موضوع تایوان است.

پل پیلار / عضو شورای امنیت ملی آمریکا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها