سریال انیمیشنی ـ تلویزیونی «سام آتش‌نشان»

رویاهای یک آتش‌نشان کوچک

سریال انیمیشن سام آتش‌نشان یک سریال کمدی انیمیشنی است که ماجراهای آتش‌نشان جوانی به نام سام و همکارانش را در دهکده‌ای به نام پونتی پندی در ولز انگلستان به تصویر می‌کشد. این مجموعه بتازگی از شبکه پویا در حال پخش است.
کد خبر: ۹۹۱۷۱۸

این کار یکی از کارهای محبوب کودکان پیش‌دبستانی است و چند سال متوالی طبق نظر‌سنجی‌های انجام شده جزو 10 کار برتر این گروه سنی بوده است. حق پخش این سریال تاکنون به بیش از 155 کشور فروخته شده و به بیش از 35 زبان مختلف ترجمه شده و علاوه بر این در انگلستان از ماجرا‌های این سریال برای آموزش ایمنی در مقابل آتش‌سوزی استفاده شده است. وبسایت ای‌بی‌سی در مورد این سریال می‌نویسد: «در این مجموعه تمام شخصیت‌ها بخوبی به صورت یک ترکیب رضایت‌بخش با همدیگر ترکیب شده‌اند که کودکان همه جای دنیا را سرگرم و خوشحال می‌کند.» درحال حاضر سام آتش‌نشان یک سایت اینترنتی مخصوص به خود دارد که کودکان می‌توانند به صورت آنلاین کارتون‌های این مجموعه را تماشا کرده یا با سام و دوستانش بازی کنند.

سری اول این مجموعه سال 1978 به شیوه استاپ موشن ساخته شد. ایده اولیه این برنامه را دو آتش‌نشان بازنشسته به هنرمند طراح و نویسنده خوش‌ذوقی به نام راب لی ارائه دادند و او با پرورش این ایده با همکاری کمپانی پامبر فیلمز سری اولیه این سریال را ـ که در فاصله سال‌های 1987 تا 1994 از کانال‌های تلویزیونی ولز و انگلستان پخش شد ـ ساختند و از آن موقع تاکنون پخش آن از بسیاری از کانال‌های تلویزیونی معروف کودکان کشور‌های مختلف ادامه دارد.

تاریخچه ساخت این سریال

همان‌طور که ذکر شد ایده اولیه این سریال را دو آتش‌نشان قدیمی به نام دیو جینجل و دیوید جونز ارائه کردند. آنها ایده‌شان را به کارگردان انیمیشن شرکت اس فور سی،کریس گریس ارائه دادند و او پتانسیلی را که در این ایده بود دید و ساخت سریال را تصویب کرد. راب لی شخصیت‌ها را طراحی کرد و خطوط داستانی سریال را نوشت و سری اولیه این مجموعه به شیوه استاپ موشن تولید شد که با این روش در آن سال‌ها تولید یک دقیقه از برنامه به شیوه انیمیشن عروسکی (پاپت انیمیشن) حدود چهار روز وقت می‌گرفت. در سری اولیه یک صداپیشه به جای تمام شخصیت‌ها حرف می‌زد، اما در سری‌های بعدی از صداپیشه‌های بیشتری استفاده شد.

این سری اولیه شامل 32 قسمت 10دقیقه‌ای و یک کار ویژه تلویزیونی کریسمسی در سال 1988 به نام کار برفی بود که مدت آن 20دقیقه بود.

سام قهرمان اصلی داستان است. یک آتش‌نشان حرفه‌ای که مهارت‌های ویژه‌ای را آموزش دیده و به دریافت چند مدال شجاعت نایل شده است. او که با همه اهالی روستا از بزرگ و کوچک در تعامل است قهرمان روستاست و در واقع روستای پونتی‌پندی هم با وجود کوچکی و فعالیت‌های کمی که در آن جریان دارد همیشه مواردی برای رجوع به آتش‌نشانی دارد که سام وتیم همکارانش براحتی از پس آنها برمی‌آیند. همکاران او در ایستگاه آتش‌نشانی، الویس کرید لینگتون آشپز، نوریس استیل فرمانده ایستگاه و پنی موریس تنها آتش‌نشان زن ایستگاه و راننده ماشین آتش‌نشانی تراور اوانس هستند و البته اهالی روستا هم نقش موثری در ماجرا‌ها دارند از جمله آنها بلا لازان صاحب قهوه‌خانه، دیلی پرایس و پسر شیطانش نورمن پرایس و دوقلو‌های برادرزاده سام، سارا و جیمز هستند. دهکده ماجرا‌های سام پونتی پندی نام دارد که نام آن تلفیق طنزآلودی از نام دو روستای واقعی ولزی به نام‌های پونتی پرید و مونتی پندی است. در سری اول آتش‌نشان‌ها لباس‌های مشکی و زرد بر تن دارند، اما در سری‌های جدید‌تر که با شیوه گرافیک کامپیوتری توسط شرکت هیت اینترتینمنت ساخته شد لباس‌ها آبی و زرد هستند و یراق و زرق و برق‌های بیشتری دارند، این سری در سال 1988 نامزد دریافت جایزه تلویزیونی بفتا برای بهترین فیلم کوتاه انیمیشن شد.

سری دوم؛ تولید سال 2003

سال 2003 سری جدیدی از ماجرا‌های سام آتش‌نشان توسط دو کمپانی هیت‌اینترتینمنت و سیریول پروداکشنز ساخته شد که شامل 26 قسمت 10دقیقه‌ای بود در ساخت این قسمت‌ها از تکنیک‌های مدرن‌تر استاپ موشن استفاده شده بود؛ از جمله آنها حرکات دهان هنگام گفتن دیالوگ‌ها بود. در این سری تمام شخصیت‌های سری اولیه حضور داشتند که البته بعضی از آنها ظاهر جدیدتری پیدا کرده بودند و چند شخصیت جدی از جمله تام توماس خلبان استرالیایی هلی‌کوپتر نجات، چند وسیله نقلیه جدید، یک خبرنگار بدون نام و خانواده فلود به همراه دختر کوچکشان به اهالی روستا اضافه شدند. در این سری یک صدا‌پیشه مرد صدای همه شخصیت‌های مذکر و یک صداپیشه زن صدای تمام شخصیت‌های مونث را صحبت می‌کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها