به دلیل اهمیت حفظ سلامت دهان و دندان‌ها، بسیاری از پزشکان نسبت به بهداشت دهان توصیه‌های فراوانی دارند.
کد خبر: ۹۸۹۸۹۹

به طور کلی، باکتری‌هایی که در دهان زندگی می‌کنند ممکن است علاوه بر سوراخ شدن دندان‌ها، التهاب لثه و بیماری‌های اطراف دندان‌ها را ایجاد کنند. بنابراین، رعایت بهداشت دهان و دندان اهمیتی ویژه دارد.

علاوه بر مسواک‌زدن که باعث زدودن جرم و پلاک‌های میکروبی از سطح دندان‌ها می‌شود، بسیاری از دندانپزشکان معتقدند که استفاده از دهانشویه‌ها می‌تواند شمار زیادی از باکتری‌های موجود در دهان را از بین ببرد و دهان را ضدعفونی کند. در واقع، دهانشویه‌ها به گونه‌ای تولید شده‌اند که PH طبیعی دهان را حفظ می‌کنند و با جلوگیری از قلیایی یا اسیدی شدن محیط دهان، مانع از پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند.

یکی از معمول‌ترین دهانشویه‌های قابل استفاده، دهانشویه‌های فلورایدی است. فلوراید نوعی ماده معدنی است که دندان‌ها را نسبت به پوسیدگی ناشی از اسید و باکتری، محکم‌تر و مقاوم‌تر می‌کند. اما مراقب باشید که از این دهانشویه‌های فلورایدی در کودکان زیر شش سال استفاده نکنید مگر این که پزشک معالج بسته به شرایط کودک، آن را تجویز کند. برای اثربخشی بیشتر دهانشویه، تا حداقل 30 دقیقه بعد از استفاده، از خوردن و آشامیدن و شست‌وشوی دهان خودداری کنید. مقدار مصرف آن هم به سن و میزان فلورایدی دارد که داخل آب حل می‌کنید.

عوارض را جدی بگیرید

دهانشویه‌های فلورایدی معمولا برای استفاده روزانه تجویز می‌شود. اما این دهانشویه‌ها در کنار خوبی‌هایی که دارند، ممکن است در صورت مصرف بیش از حد عوارضی را به دنبال داشته باشند. در صورتی که متوجه تغییر در رنگ یا ظاهر دندان‌های خود شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید. این علامت ممکن است به دلیل مصرف بیش از حد فلوراید باشد. معمولا بروز واکنش‌های حساسیتی بندرت مشاهده می‌شود، اما در صورت مشاهده واکنش‌های حساسیتی از قبیل جوش، خارش، تورم صورت و زبان و گلو، سرگیجه شدید و دشواری در تنفس، بلافاصله به پزشک و مراکز درمانی مراجعه کنید. در صورتی که مبتلا به زخم‌های دهانی هستید پیش از استفاده از دهانشویه با پزشک مشورت کنید. کودکان معمولا نسبت به عوارض جانبی دهانشویه‌ها حساس‌تر هستند و باید مراقب باشید که آن را به اشتباه نخورند. همچنین اگر در دوران بارداری یا شیردهی به سر می‌برید به دلیل انتقال دارو از طریق شیر به نوزاد، حتما پزشک معالج را در جریان بگذارید.

مصرف بیش از حد دهانشویه فلورایدی علائمی چون زخم شدن دهان، استفراغ، اسهال، افزایش بزاق، معده‌درد یا احساس چنگ‌زدگی در معده، ضعف عضلانی، لرزیدن و بروز صرع ایجاد می‌کند، بنابراین مراقب باشید که تنها طبق دستور پزشک از آن استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که استفاده از دهانشویه به تنهایی نمی‌تواند بهداشت دهان و دندان‌ها را تأمین کند، بنابراین باید به مسواک‌زدن و استفاده از نخ‌دندان ادامه دهید. در این میان، برخی محققان بر این باورند که میزان بالای الکل در بسیاری از دهانشویه‌ها ممکن است خطر ابتلا به سرطان‌های دهان را
افزایش دهد.

دهانشویه الکلی بهتر است یا غیرالکلی؟

بیشتر دهانشویه‌های موجود در بازار حاوی الکل بویژه اتانول بوده که در ابتدا باعث احساس سوزش در دهان می‌شود. این سوزش احساس ناخوشایندی و خشکی دهان را به دنبال دارد. در صورتی که این سوزش شما را آزار می‌دهد، بهتر است از انواع غیرالکلی استفاده کنید.

دهانشویه‌ای طبیعی

آب نمک سابقه تاریخی دارد و از صدها سال پیش توسط چینی‌ها و رومی‌های باستان مورد استفاده قرار می‌گرفت. هندی‌های باستان هم از این محلول برای بهداشت دهان و دندان‌ها استفاده می‌کردند. امروزه هم دندانپزشکان آب نمک را برای کاهش درد و التهاب بعد از کشیدن دندان توصیه می‌کنند. مطالعات صورت گرفته در سال 2010 نشان داد که آب نمک روش مؤثری برای نابودی باکتری‌های دهان به شمار می‌رود. با وجود این که این محلول نمکی یکی از روش‌های کم‌هزینه و دم دستی است، استفاده طولانی‌مدت از آن می‌تواند به مینای دندان آسیب وارد کند.

منابع:webmd / Colgate / newhealthadvisor

ندا اظهری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها