گزارشی از پشت‌صحنه برنامه «خونه خوبه»

اتفاقات یه خونه خوب

شبکه سوم سیما مدتی است که با پخش برنامه ترکیبی «خونه خوبه» میزبان مخاطبان خود است.این برنامه که رویکردی خانوادگی و اجتماعی را در پیش گرفته است، هرشب ساعت 7 روی آنتن می‌رود.
کد خبر: ۹۸۸۹۶۱

استودیویی وسیع در شهرک آزمایش برای تولید این برنامه در نظرگرفته شده است.با ورود به این محوطه آنچه بیش از هرچیز دیگری به ذهن متبادر می‌شود، آزمون‌های عملی راهنمایی و رانندگی است که در سال‌های گذشته فقط در این محل انجام می‌شد. استودیویی بزرگ که پیش از این برای تولید برنامه سفربخیر در نظر گرفته شده بود. اینک با گروه تولید مجموعه برنامه خونه خوبه همراه هستیم. برنامه‌های زنده تلویزیونی همیشه در کنار جذابیتی که برای مخاطبان خود به همراه دارد سختی‌هایی را نیز به دوش می‌کشد. یکی از عمده مسائلی که امشب گروه سازنده برنامه با آن همراه هستند دیر رسیدن مهمانانی است که در معضل همیشگی ترافیک شهری اسیر شده‌اند.

مهارت‌های یک خانواده ایرانی

علی برزو رفیع‌پور، تهیه‌کنندگی برنامه خونه خوبه را برعهده دارد. وقتی از او می‌پرسم که چه آیتم‌ها و مواردی را درروند تولید در پیش گرفته است که این برنامه وجه تمایز ویژه‌ای با سایر ساخته‌هایی از این دست داشته باشد، می‌گوید: محور اصلی ساخت این برنامه چگونگی کسب و به کارگیری مهارت‌های زندگی است. این‌که چگونه این مهارت‌ها را بشناسیم و چگونه آنها را در روند زندگی به کار گیریم. رفیع‌پورتولید این برنامه را به دو بخش تقسیم می‌کند، به گفته وی بخش ابتدایی برنامه مربوط به مسائل خانواده است و در بخش دوم برنامه که تلنگر نام دارد موضوعاتی مثل اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی و مفاسد اجتماعی بررسی می‌شود. به گفته وی این بار قرار است همه مباحث و معضلات اجتماعی به صورت صادقانه‌تر و دوستانه‌تری مورد بحث قرار گیرد. تهیه‌کننده برنامه خونه خوبه دیگر آیتم‌های موجود در برنامه را به چند دسته تقسیم می‌کند و درباره آنها می‌گوید: یکی از بخش‌های جذاب و دیدنی برنامه آیتم ایرانگردی به نام سفرهای دانیال است. در این بخش مجری برنامه که دانیال نام دارد هربار در سفرهای خود مکان‌های دیدنی از ایران را برای دوستداران ایرانگردی روایت می‌کند. در بخشی دیگر از برنامه با سفر به مناطق محروم ایران افراد بیمار و فقیر جامعه شناسایی می‌شوند و دریافت خدمات درمانی بهداشتی توسط تیم حاذقی از پزشکان خبره به صورت رایگان انجام می‌شود. در بسیاری از مناطقی که گروه تجسس ما به آنجا سفر کردند نقاط محرومی شناسایی شد که تا به حال پزشکی در روستای دورافتاده خود ندیده بودند.

رفیع‌پور در ادامه توضیحات خود در مورد آیتم‌های گوناگون مجموعه می‌گوید: در بخشی از برنامه آموزش آشپزی را بارویکرد تغذیه سالم گنجاندیم و در کنار آن از صحبت‌های کارشناسان حاذق تغذیه استفاده کردیم. در کنار همه بخش‌هایی که به صورت کارشناسانه به مخاطب عرضه کردیم، مینی‌سریال‌های آموزشی گنجاندیم که در آن مشکلات و معضلات خانواده‌های ایرانی و چگونگی مواجهه و حل کردن آنها به مخاطب نشان داده می‌شود. این داستان‌های کوتاه با بازی هنرمندان، پرستو صالحی و علی سلیمانی روایت می‌شود.

وی در ادامه می‌گوید: سعی کردیم هرروز یک موضوع خاص را به چالش بکشیم و به‌دنبال آن داستانی را روایت کنیم. رفیع‌پور که پیش از این نیز تهیه‌کنندگی برنامه اکسیر و خانواده یک را برعهده داشت، درباره تفاوت ساخت این برنامه با دیگر آثاری از این دست می‌گوید: در همه این سال‌ها مجموعه‌های ترکیبی بسیاری به این شکل و شمایل ساخته شده و خیلی از آنها هنوز مخاطبان پروپاقرص خود را به همراه دارند، ولی به نظرم آنچه روند تولید این برنامه را تا حد قابل انتظاری متفاوت ساخته فضای صمیمی و صادقانه‌ای است که چه در برخورد کارشناسان با مهمانان و چه در نوع گفتمان و طرح سوال‌ها وجود دارد. وگرنه روند ساخت همه این برنامه‌های روتین شبانه به یک شکل بوده است قرار هم نبوده چیزی جز این باشد. مثلا آیتم آشپزی در همه این نوع برنامه‌ها گنجانده شده، زیرا آشپزی همیشه مورد علاقه و در حیطه سلیقه یک کدبانوی ایرانی بوده است.حال نکته مهم در این است که چگونه سازنده چنین برنامه‌ای مواردی را در پیش گیرد که این‌گونه آیتم‌ها شکل یکنواخت و تکراری به خود نگیرد.

رفیع‌پور در تکمیل گفته هایش می‌گوید: فکر می‌کنم برای تولید چنین برنامه‌هایی علاوه بر هزینه‌هایی که در نظر گرفته می‌شود، باید وقت گذاشت و با گذشت زمان و تغییراتی که به طبع در نوع و سلیقه مخاطب به وجود می‌آید موارد و آیتم‌هایی را حذف و اضافه کرد.

در کنار علی برزو رفیع‌پور به عنوان تهیه‌کننده، ایوب جمشیدی به عنوان مجری طرح و جانشین تهیه‌کننده و پویا حاجیان در سمت سردبیر برنامه با این گروه همکاری دارند.

یکی از آیتم‌های این برنامه وبگردی یا همان جست‌وجو در سایت‌های اینترنتی است. هرشب دو مجری برنامه قبل از ورود به بحث اصلی مسائل اساسی روز را مرور می‌کنند. امشب قرار است یک خانواده ژاپنی مهمان برنامه باشند. فرصت خوبی است تا در زمانی که گروه آماده می‌شوند به ضبط قسمت بعدی برنامه برسند، پای صحبت آشپز برنامه بنشینیم.

غذایی برای سلیقه ایرانی

فرهاد کثیری، کارشناس آشپزی این برنامه است. به گفته وی، امشب قرار است خوراک مرغ با سبزیجات را آموزش دهد. وقتی از او می‌پرسم که چه اتفاقی افتاد که به آشپزی علاقه‌مند شد در پاسخ می‌گوید: در رشته کشاورزی درس می‌خواندم که البته علاقه چندانی به درس و ادامه تحصیل نداشتم. آن زمان‌ها پدرم رستوران داشت و بعد از مدتی پای من هم به رستوران و آشپزی باز شد. به مرور مشتریانی که به رستوران پدرم رفت و آمد داشتند به غذاهایی که من درست می‌کردم علاقه‌مند شدند و این اتفاق برای من انگیزه‌ای شد که این حرفه را به عنوان یک شغل در پیش بگیرم.

او می‌افزاید: حدود ده سالی هست که به عنوان کارشناس آشپزی در برنامه‌های تلویزیونی فعالیت می‌کنم. این اتفاق در برنامه خانه فیروزه‌ای شروع شد که خانم ژیلا صادقی در آن برنامه مجری بود.

وقتی از او می‌پرسم، آیا انتخاب غذایی که قرار است در هربرنامه درست کند به سلیقه خود او انجام می‌شود یا خیر، در پاسخ می‌گوید: معمولا سلیقه گروه کارشناسی هم در تعیین نوع غذا دخیل است، ولی در کنار همه اینها تلاش می‌کنیم غذاهایی رابرای طبخ انتخاب کنیم که در وهله اول به نوع سلیقه غذایی مردم جامعه نزدیک باشد و در کنار آن یک وعده غذایی سالم به شمار بیاید.

همسر فرهاد کثیری هم امشب به عنوان مهمان در برنامه حضور دارد. وقتی از او می‌پرسم که آیا همسرتان در خانه هم آشپزی می‌کند یا خیربا خنده می‌گوید: مدتی است عقد کرده‌ایم و هنوز به طور کامل در کنار هم نبوده‌ایم ولی دستپخت ایشان آن‌قدر خوب است که تمایل زیادی دارم هرروز دستپخت همسرم را بخورم.

ایجاد امنیت عاطفی برای مخاطب

ژیلا صادقی و آرش ظلی‌پور دو مجری حاذق و باتجربه‌ای هستند که چند سال پیش هم برنامه آب و آیینه را که ویژه‌برنامه عید نوروز بود، در کنار یکدیگر اجرا کردند. صادقی در پاسخ به این‌که در همه سال‌هایی که در برنامه‌های متفاوت تلویزیونی حضور داشته چه مواردی را به کار برده است تا در اجرای خود متفاوت‌تر به نظر برسد در پاسخ می‌گوید: به نظرم این تفاوت را نمی‌توان به تنهایی ایجاد کرد و همه این اتفاقات باید در بده‌بستان‌هایی که با مجری دوم برنامه به وجود می‌آید ایجاد شود. آنچه در حیطه اختیار من است این است که بتوانم جریان ایجاد شده را به نوعی پیش ببرم که متفاوت به نظر برسد.

وی می‌گوید: یکی از عمده ساختارهایی که این برنامه داشت و من در بقیه اجراهایم هیچ‌گاه آن را تجربه نکرده‌ام، گفت‌وگوهای تلفنی است که با مردم داریم و به صورت آنلاین انجام می‌شود که این اتفاق صمیمیت جذاب‌تری را برای من به عنوان مجری برنامه و برای مخاطبان به وجود می‌آورد. یکی از سیاست‌های بارزی که در این برنامه به آن توجه ویژه‌ای شد، این بود که کارشناسان خوبی در کنار اجرای برنامه همراه ما بودند و در کنار همه اینها سوژه‌هایی برای بخش‌های مختلف برنامه انتخاب شد که جذابیت ویژه‌ای داشت.

صادقی یکی از بخش‌های جذاب برنامه خونه خوبه را آیتم تلنگر می‌داند. به گفته وی این بار قرار است از دریچه‌ای نو مباحث و معضلات اجتماعی مورد کاوش قرار گیرد.او معتقد است حضور دو مجری و یک کارشناس در آیتم‌های مختلف، مثلثی از گفتمان را ایجاد کرده است که این بار می‌تواند جذابیت دوچندانی را برای مخاطب خود رقم بزند.صادقی در ادامه صحبت‌هایش از نگرانی صحبت می‌کند که همه اعضای این گروه برای پخش آیتم تلنگر داشتند. می‌گوید: نگران بودیم که شاید این بخش نتواند ارتباط خوبی با مخاطب ایجاد کند، زیرا کوچک‌ترین خطا دراین بخش می‌توانست مخاطب را پس بزند، ولی خوشبختانه اتفاق خوبی افتاد و امروز که تلنگر و برنامه خونه خوبه در حال پخش است بخوبی توانست امنیت عاطفی خوبی را برای مخاطب شبکه سه سیما رقم بزند.

انتخاب‌های متضاد را دوست دارم

آرش ظلی‌پور، دیگر مجری این برنامه است. وی که سال‌هاست در برنامه‌های تلویزیونی مختلفی به عنوان مجری حضور پیدا کرده است، می‌گوید: می‌توانم بگویم در برنامه‌هایی حضور داشتم که به لحاظ طبقه‌بندی موضوعی، متفاوت بود. از برنامه دستپخت‌های خودمانی که یک مسابقه هیجانی آشپزی بود تا برنامه خط سوم که در کنار احسان علیخانی اجرا می‌کردم و تا حدی تم مذهبی داشت و برنامه‌های دیگر. برخلاف خیلی‌ها که شاید در نوع اجراهایشان به نوعی خودشان را جا می‌اندازند که درحیطه مشخص و تعریف شده‌ای فعالیت داشته باشند، همیشه دوست داشتم ژانرهای مختلفی را تجربه کنم. شاید این اتفاق دقیقا مشابه حس بازیگری باشد که می‌خواهد خودش را در بازی با نقش‌های مختلف بیازماید. خیلی‌ها به من می‌گفتند که راهت را پیدا کن و روالی را در پیش بگیر که مشخص باشد. نمی‌دانم باید این اتفاق را یک اتفاق مثبت در نظر گرفت یا خیر، ولی امیدوارم که از پس آن برآمده باشم. کلا سعی می‌کنم که انتخاب‌هایم در اجرای برنامه‌ها همیشه باهم متضاد باشد.

ظلی‌پور با نظر ژیلا صادقی، مجری دیگر این برنامه موافق است. او می‌گوید: یکی از اتقاقات خوب این برنامه این بود که در فضایی متفاوت و به صورت زنده با مردم در ارتباط هستیم. در ابتدا شخص تماس گیرنده روی خط تلفن برنامه می‌آید و مسائل و مشکل خود را بازگو می‌کند و در حیطه مشکل بازگو شده کارشناس مربوطه به مسائل مطرح شده پاسخ می‌دهد: این اتفاق حس نزدیکی میان مجری و مردم را زیاد می‌کند و به عقیده من یکی از نقاط قوت این برنامه است.

شبنم مدنی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها