ششمین کمیسیون مشترک اجرای برجام روز گذشته با حضور نمایندگان ایران و 1+5 در هتل کوبورگ در وین برگزار شد و تخلفات آمریکا در اجرای برجام مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر: ۹۸۸۶۷۵

ریاست هیات 1+5 در کمیسیون مشترک با هلگا اشمید بود و ریاست طرف ایرانی را سیدعباس عراقچی به‌عهده داشت.

به گزارش مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه، در نشست کمیسیون مشترک علاوه بر بررسی گزارش ارائه شده توسط کارگروه کارشناسی، نمایندگان کشورمان ضمن ارائه شرحی از بدعهدی‌های آمریکا در یک‌سال اخیر، با ارائه مستندات حقوقی تمدید قانون ایسا را مغایر با تعهدات آمریکا در قالب برجام دانستند.

در ادامه، هیات آمریکایی ضمن اشاره به عدم امضای این مصوبه از سوی رئیس‌جمهور آمریکا و برشمردن یک سلسله از اقدامات حقوقی و اجرایی که از سوی دولت این کشور برای بی اثر کردن قانون ایسا صورت گرفته است، مدعی شد که با اقدامات انجام شده، هیچ تاثیر عملی بر قانون مزبور مترتب نبوده و لذا نفس تصویب این قانون در کنگره آمریکا مشکلی برای تعهدات برجامی این کشور ایجاد نمی ‌کند.

نمایندگان سایر دولت‌های عضو کمیسیون با جدی قلمداد کردن نگرانی ایران، خواستار اقدامات آمریکا درجهت بلااثر ماندن این قانون و شفاف سازی کامل در این زمینه شدند به گونه‌ای که هیچ ابهامی نسبت به این‌که این قانون اثری بر تجارت و همکاری با ایران ندارد، باقی نماند.

در ادامه جلسه همه کشورها بر تعهد کامل خود به برجام و ضرورت پرهیز از اقداماتی که به اجرای موثر و جامع برجام در بخش لغو تحریم‌ها لطمه وارد آورد، تاکید کرده و بر ضرورت بی اثر ماندن قانون ایسا و نیز سایر قوانینی که به موجب برجام اجرای آنها باید متوقف باشد، پافشاری کردند.

پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام، دیدار دوجانبه هیات ایرانی به ریاست سیدعباس عراقچی با هیات آمریکایی در هتل کوبورگ وین برگزار شد.

دیشب همچنین سیدعباس عراقچی با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مقر آژانس در وین دیدار کرد.

ادعای نیویورک‌تایمز درباره انتقال اورانیوم طبیعی به ایران

همزمان با برگزاری جلسه کمیسیون مشترک در برجام، روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از دو دیپلمات ارشد نوشت: گروه 1+5 اجازه انتقال مقادیر زیادی اورانیوم طبیعی به ایران را صادر کرده‌ است.

به گزارش تسنیم، این دیپلمات‌ها اعلام کرده‌اند که هرگونه اورانیوم طبیعی که به ایران ارسال شده تا 25 سال پس از امضای توافق تحت نظارت شدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد بود.

اعضای 1+5 از موضع انصاف و تعقل وارد شوند

مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با جام‌جم، با اشاره به نشست دیروز کمیسیون مشترک برجام درباره تخلفات آمریکا گفت: امیدواریم بعد از این نشست آمریکایی‌ها وادار شوند که تحریم‌های تمدیدی موسوم به آیسا را لغو کنند.

این نماینده مجلس افزود: امیدواریم سایر اعضای 1+5، از موضع انصاف و تعقل وارد شوند و در مقابل بدعهدی‌های آمریکا و نقض برجام از سوی این کشور بایستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها