با مریم معترف، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون

نه، پشیمان نیستم

مریم معترف، بازیگر و کارگردان باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون دارای لیسانس بازیگری و کارگردانی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و فوق‌لیسانس زیبایی شناسی تئاتر از دانشگاه سوربن پاریس است. او سال 1347 بازی در تئاتر و سال 1351 فعالیت در تلویزیون را آغاز کرده است. سال 1364 هم بازی در سینما را با فیلم سینمایی «آن سوی مه» به کارگردانی منوچهر عسگری‌نسب شروع کرد و تاکنون در آثار بسیاری به عنوان بازیگر، طراح و کارگردانی حضور داشته که از آن میان می‌توان به بازی در فیلم‌ها و مجموعه‌هایی نظیر اولین شب آرامش، آپارتمان شماره 13، سایه خیال، درس، آهسته با گل سرخ، انگل‌ها و پیروزی در شیکاگو اشاره کرد. معترف مدت‌ها مدیریت خانه نمایش را برعهده داشته است. او همچنین در پنجمین جشنواره تئاتر شهر مورد بزرگداشت قرار گرفت . با او درباره حضورش در آثار تلویزیونی گپ و گفتی داشته‌ایم که در پی می‌آید:
کد خبر: ۹۸۶۶۶۸

چند سالی درگیر مدیریت هنری بودید، آیا به همین دلیل از بازیگری فاصله گرفتید؟

مدیریت فی‌نفسه برایم چندان اهمیت نداشت. مهم این بود که بتوانم به بچه‌های تئاتر خدماتی ارائه کنم و این بعد قضیه برایم ارزشمند بود. شاید به دلیل تمرکزم در کار مدیریت نتوانستم در بازیگری فعالیت زیادی داشته باشم چراکه اغلب پیشنهادات کار درشهرستان بود و من نمی‌توانستم از وظیفه‌ام فاصله بگیرم .البته در این مدت توانستم چند نمایش را روی صحنه کارگردانی کنم.

از این‌که کمتر بازی کرده‌اید احساس پشیمانی ندارید؟

نه، برای من حضور درعرصه‌های مختلف به یک اندازه جذابیت دارد.

در زمان مدیریت‌تان در خانه نمایش با توجه به این‌که سال‌ها کارگردانی می‌کردید و مشکلات گرفتن سالن برای اجرا را می‌دانستید، چگونه با گروه‌های متقاضی برخورد می‌کردید؟

این نکته مهمی بود که من چالش‌های گروه‌ها را برای اجرا می‌دانستم و در حد توانم تلاش می‌کردم مشکلاتشان را حل کنم وبه گونه‌ای کارهایم را مدیریت می‌کردم که امکانات خانه نمایش اعم از سالن تمرین و اجرا به مساوات دراختیار گروه‌ها قرار بگیرد. در این کار هم با اعضای شورای خانه نمایش مشورت می‌کردم و به کارگروهی اعتقاد دارم.

در سریال اولین شب آرامش حضور موفقی داشتید...

بله، احمد امینی از جمله کارگردان‌های موفق تلویزیون است و سریال به واسطه مضمون و داستان متفاوت و جذابش مورد توجه مردم قرار گرفت. در این سریال بازیگران صاحب نام و با تجربه‌ای نظیر پرویز پورحسینی و مسعود کرامتی حضور داشتند حضور در این سریال جزو کارهای ماندگار و خوبم در تلویزیون است. احمد امینی علاوه بر تسلطش به کار با دقت پیشنهادات بازیگران را گوش کرده و از پیشنهاداتی که به نفع کار و ارتقای نقش بود استفاده می‌کرد . این سریال یک نمونه موفق در ژانر پلیسی ـ اجتماعی بود که به روابط بین شخصیت‌ها به خوبی پرداخته شده بود و یک کار استاندارد محسوب می‌شد.

با توجه به این‌که شما در هر سه مدیوم سینما، تلویزیون و تئاتر بازی کرده‌اید از نگاه شما بازی تلویزیون چه ویژگی‌های منحصر به فردی نسبت به دو مدیوم دیگر دارد؟

بازی در تلویزیون ویژگی مهمش این است که بازیگر را زود مشهور می‌کند و البته این شهرت چالش‌هایی دارد که بازیگر باید ظرفیت پذیرش آن را داشته باشد و سراغ حاشیه نرود. این شهرت باعث می‌شود بازیگر همواره در دید و قضاوت مردم باشد و در ضمن مورد لطف و محبت آنها هم قرار بگیرد که خیلی جذابیت دارد. از نگاهی شهرت و محبوبیت برای شخص باعث می‌شود که محدود بشود و نتواند خیلی از کارها را که در گذشته انجام می‌داد انجام بدهد. بنابراین یک بازیگر باید خودش را در زمان رسیدن به شهرت درست مدیریت کرد و به خوبی با مردم ارتباط برقرار کند .هنوز هم خیلی‌ها من را با نقشم در اولین شب آرامش می‌شناسند و موقعی که مرا در مکان‌های عمومی می‌بینند مورد لطف قرار می‌دهند.

با وجود این شما را به عنوان یک بازیگر کمدین نمی‌شناسیم؟

درست است. نمی‌دانم چرا دوستان کارگردان نقش کمدی کمتر به من پیشنهاد می‌کنند با توجه به این‌که در چند کار کمدی که بازی کردم موفق بودم بازهم برایم مجهول است که چرا کارگردا‌ن‌ها اغلب عادت دارند از یک سری بازیگر خاص و ثابت در نقش‌های کمدی استفاده کنند.

معمولا در سینما و تلویزیون کارگردانان کمتر ریسک می‌کنند تا نقش‌های محوری را به شخصیت خانم‌ها بسپارند و اغلب مردان شخصیت محوری این نوع کارها هستند.

موافقم. در این چند دهه کارهای کمدی زن محور کمتر در سینما و تلویزیون ساخته شده است. کارگردان‌های ما باید در این زمینه یک بازنگری کنند. درهرصورت من درتئاتر در کارهایی که کارگردانی می‌کنم بیشتر به سمت اجراهای کمدی رفته‌ام.

احمد محمد اسماعیلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها