چه ارتباطی بین آلرژی‌های چشمی و آلرژی‌های کلی (حساسیت ریوی ـ حساسیت پوستی) وجود دارد؟
کد خبر: ۹۸۶۰۳۵

گاهی فرد فقط آلرژی چشمی دارد. گاهی نیز علاوه بر آلرژی چشمی، حساسیت ریوی و آلرژی پوستی دارد. به طور کلی، آلرژی‌هایی که به طور مکرر اتفاق می‌افتد، ریشه در ژنتیک فرد دارد.

علائم آلرژی چشمی چیست؟

خارش، سوزش و قرمزی چشم، احساس شن ریز در چشم و خشکی چشم. آلرژی چشم در موارد بسیار زیاد دوطرفه است و علائم آن از یک طیف خفیف مانند خارش جزئی و قرمزی چشم شروع می‌شود و تا طیف شدید که با کاهش بینایی شدید همراه است، آشکار می‌شود. آلرژی‌های چشمی در موارد خفیف خود محدودشونده است. در روزهای خاص مثل آلودگی هوا، ممکن است ایجاد شود و خود به خود بهبود یابد، اما منظور ما، آلرژی‌های چشمی است که خارج از منزل و در هوای سرد، ـ هوای گرم و باد شدید ایجاد شود.

آلرژی چشمی، همان آلرژی مربوط به حساسیت پوستی و حساسیت تنفسی است؟

آلرژن‌ها بسیار زیاد هستند و تقریبا مشابه همان آلرژن‌ها هستند که باعث حساسیت پوستی و تنفسی می‌شود. به عنوان مثال، آلرژی‌های مربوط به گرده‌های بهاری را می‌توان با مصرف داروی پیشگیرانه کنترل کرد. آلرژن‌ها گیاهی هستند یا مربوط به نگهداری حیوانات در خانه. بعضی آلرژی‌ها ناشی از فرش، مبل، بالش، پتو و در بچه‌ها ناشی از اسباب بازی با جنس خاص هستند.

به افرادی که به گردوخاک روی وسایل منزل حساس هستند، چه توصیه‌هایی دارید؟

برای گردگیری باید از وسایل مرطوب و از جاروبرقی استفاده کنند تا خاک از زمین بلند نشود.

آیا افرادی که آلرژی غذایی دارند، ممکن است دچار آلرژی چشم هم بشوند؟

بله.

آیا افراد نابینا هم علائم آلرژی را ابراز می‌کنند؟

بله، نشانه‌های آلرژی ربطی به بینایی ندارد. چون چشم عضو مخاطی است، مگر این که چشم وجود نداشته باشد یعنی چشم تخلیه شده باشد.

چه راهکاری را برای آلرژی چشم پیشنهاد می‌کنید؟

یکی از بهترین راهکارها کمپرس سرد است یعنی به جای خاراندن چشم که باعث تشدید خارش چشم می‌شود، شستن چشم با آب سرد در حالی که چشم بسته است، توصیه می‌شود. استفاده از اشک مصنوعی بدون ماده نگهدارنده که شیشه آب مقطر است، بسیار بی‌خطر است و باعث رقیق شدن آلرژن‌ها می‌شود. از چای استفاده نکنید چون معلوم نیست نعلبکی یا پنبه استریل هست یا نه. چای ضرر ندارد، اما گرمای آن ممکن است مناسب نباشد.

درباره استفاده از قطره‌های چشمی چه نظری دارید؟

قطره‌های کورتون‌دار چشمی را خودسرانه مصرف نکنید. استفاده از نفازولین به صورت خودسرانه برای قرمزی و حساسیت چشمی توصیه نمی‌شود چون ممکن است فرد به آن وابسته شود. در کودکان هم ممکن است روی دید، اثر بگذارد.

دکتر لیلا غیاثیان

متخصص بیماری‌های چشم و فلوشیپ قرنیه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها