یاد ایرانی

مسیح گیلان

مسیح گیلان لقبی است که مردم به آرسن میناسیان داده بودند؛ نیک‌مردی که داروخانه شبانه‌روزی کارون را در مرکز شهر رشت بنا نهاد و ملجأ دردمندان شد. بنا به روایت تاریخ، آرسن در روزهای جنگ دوم جهانی که تیفوس به جان مردم رشت افتاده بود و خیلی‌ها توان خرید دارو نداشتند، به داد بیماران نیازمند می‌رسید.
کد خبر: ۹۸۵۶۸۳

آرسن ابتدا به ساخت و فروش دارو به داروخانه‌داران همت گماشت اما پس از چندی تصمیم گرفت به عرضه بی‌واسطه داروها به بیماران بپردازد تا بهای دارو برای مردم ارزان‌تر تمام شود و این‌گونه بود که داروخانه‌ای شبانه‌روزی به نام کارون را در رشت بنا نهاد؛ داروخانه‌ای که همچون نامش برای مردم منشأ خیر و برکت بود.

نقل است که پدران و مادران تنگدست به انتظار دارو مقابل داروخانه او صف می‌بستند و او نه‌تنها داروی مورد نیازشان را تامین می‌کرد بلکه در حد امکان از کمک مالی نیز دریغ نمی‌کرد.

این مسیحی نیک‌اندیش و انساندوست، برای باورهای دینی مسلمانان حرمت خاصی قائل بود و در آیین‌های مذهبی همشهریانش شرکت می‌کرد؛ نقل است که هنگام ورود او به مسجد مردم به احترامش برمی‌خاستند و صلوات می‌فرستادند.

تاسیس نخستین خانه سالمندان و معلولان کشور

نزدیکی آرسن به مردم و آشنایی‌اش با نیازها و مسائل و مشکلاتشان، او را بر آن داشت که به کمک خیراندیشان شهر، مرکزی برای نگهداری از معلولان و سالمندان تاسیس کند. شیفتگی او برای کمک به همنوعانش چنان بود که داروخانه را واگذار و بخش اعظم درآمدش را صرف خانه سالمندان کرد و خود یکسره در آنجا به خدمت پرداخت. آرسن چنان خود را وقف امدادرسانی به درماندگان کرده بود که از سلامت خود غافل و دچار تنگی نفس شد و سرانجام در چهاردهمین روز از فروردین 1356 بعد از سال‌ها تلاش در راه انسانیت و نوعدوستی، چشمان پر عطوفتش را به روی دنیا بست.

کتابی در مورد زندگی این نیکوکار ارمنی با عنوان سایه مسیح به کوشش ایساک یونانسیان منتشر شده است. آرسن که از مردم لقب مسیح گیلان یا سایه مسیح گرفته بود، هیچ‌گاه شیفته نام و جاه نشد و در تمام دوران زندگی‌اش، صبورانه کوشید تا از آلام مردم بکاهد. به هر حال حدود 40 سال از روزی که آرسن میناسیان داروساز انسان‌دوست ارمنی در شهر رشت به خدمت و کمک به مردم مشغول بود، گذشته اما کریسمس و عید میلاد مسیح در گیلان یادآور خاطرات موسیو آرسن است ./ ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها