گجت‌ها

از بین بردن بوی بد با فناوری ناسا

بسیاری از پسماندهای خانگی می‌توانند بوی ناخوشایندی ایجاد کنند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که سطل زباله آشپزخانه را باز کرده و با بوی زننده مواد در حال فساد در آن روبه‌رو شده باشید. همچنین کافی است چند روز از یک تکه کوچک فاسدشدنی نظیر غذا غافل باشید تا بوی بد ناشی از فاسد شدن آن به کل خانه سرایت کند.
کد خبر: ۹۸۴۳۳۸

برای از بین بردن بو، معمولا باید دست به دامان انواع اسپری‌های شیمیایی شده یا اگر خیلی دوستدار محیط‌زیست باشیم، سراغ گزینه‌ای نظیر جوش شیرین برویم. اما با گجت جدیدی به نام ونتی‌فِرِش (Ventifresh) دیگر هیچ اثری از این بوهای ناخوشایند باقی نمی‌ماند.

ونتی‌فرش یک جسم تقریبا مکعبی کوچک است که به‌راحتی در کف دست نیز جای می‌گیرد. اما جالب است بدانید این گجت به ظاهر ساده براساس یک فناوری پیشرفته در ناسا طراحی شده است.

مشکل بوهای ناخوشایند در ماموریت‌های فضایی نیز وجود دارد. به همین دلیل، دانشمندان سال‌ها پیش به شیوه‌ای خلاقانه برای از بین بردن این بوها دست یافتند. در این فناوری، مولکول‌های بو توسط فتوکاتالیزور فرابنفش به مولکول‌هایی بدون بو و بی‌خطر تبدیل می‌شود. این فناوری اکنون در ایستگاه بین‌المللی فضایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه ونتی‌فرش این فناوری را به خانه ما می‌آورد. کافی است ونتی‌فرش را از طریق آهنربایی که در پشت آن قرار دارد درون سطل زباله، یخچال یا هر جای دیگری که موادی با بوی نامطبوع در آن وجود دارد قرار دهید. ونتی‌فرش فاقد هر گونه ماده شیمیایی بوده و فاقد فیلتر است. همچنین نصب آن بسیار آسان بوده و برخلاف بسیاری از دستگاه‌های دیگر از بین برنده بو، نیازی به تنظیم یا تعویض قطعات ندارد. بررسی انجام شده نشان داده میزان کارایی این گجت در از بین بردن بوهای زننده، ده برابر بیشتر از روش سنتی و بسیار موثر استفاده از جوش شیرین است.

مصرف انرژی ونتی‌فرش بسیار کم است و در هر ساعت فقط سه وات انرژی مصرف می‌کند. شرکت سازنده ونتی‌فرش آن را به همراه یک پاوربانک کوچک عرضه می‌کند که به این ترتیب امکان استفاده از آن در هر جایی ممکن می‌شود. ونتی‌فرش 70 گرم وزن داشته و 65 دلار (حدود 266هزار تومان) قیمت دارد.

منبع: indiegogo.com

مترجم: صالح سپهری‌فر

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها