کارخانه‌های مواد لبنی با در نظر گرفتن بار میکروبی ادویه فله‌ای، ترجیح می‌دهند از اسانس استفاده کنند که به دنبال آن، چالش جدیدی با کاربرد اسانس در صنایع غذایی ایجاد می‌شود. در این ارتباط، می‌توان به دوغ‌های طعم‌دار اشاره کرد. ادویه‌‌، نوعی افزودنی است که علاوه بر داشتن خاصیت ضدمیکروبی، به غذا طعم می‌دهد. به همین دلیل که ادویه خاصیت ضدمیکروبی دارد، تصور می‌شود شرایط خاصی برای نگهداری آن لازم نیست؛ در صورتی که مصرف ادویه‌ فله‌ای می‌تواند مشکلات جدی به دنبال داشته باشد.
کد خبر: ۹۷۶۷۶۳

این موضوع بخصوص در فرآورده‌هایی مانند تنقلات که ادویه در تولید و فروش آن نقش بسزایی دارد، ملموس‌تر است.

منظور از ادویه‌ فله‌ای چیست؟

اسپور، نوع مقاوم باکتری‌است که می‌تواند چند سال در خاک زنده بماند و ادویه فله‌ای حاوی مقادیر بالایی اسپور است و چنانچه در طبخ غذا مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند به مسمومیت منجر شود. ادویه معمولا اواخر طبخ به غذا اضافه می‌شود و اگر حاوی اسپور باشد، غذا را فاسد می‌کند. ادویه فله‌ای سرب موجود در هوا را هم براحتی جذب می‌کند و در صورت نبود نظارت صحیح، امکان دارد بقایای آفت‌کش‌هایی که در تولید گیاهان به کار می‌رود، در ادویه فله باقی بماند.

چالش مهم کاربرد ادویه در صنایع غذایی چیست‌؟

نکته مهم در صنایع غذایی، ضدعفونی کردن ادویه است که براحتی محقق نمی‌شود. به محض این که ادویه حرارت ببیند، طعم خود را از دست می‌دهد، ضمن این‌که بسیاری از کارخانه‌ها امکان ارسال ادویه را به سازمان انرژی اتمی برای ضدعفونی کردن ندارند و این موضوع برایشان مقرون به صرفه نیست. بنابراین ترجیح می‌دهند ادویه را به صورت فله‌ای خریداری کنند و این یعنی استقبال از خطر.

ادویه‌ای مانند زعفران خواص سلامت بخشی دارند، اما به دلیل گرانی بسیار، تقلب در عرضه آن بیشتر است. بسیاری از موارد تقلب زعفران، استفاده از گیاه گلرنگ به جای آن است که در تهیه روغن مورد استفاده قرار می‌گیرد. گل‌های این گیاه مانند زعفران دارای رگه‌های قرمز است. گیاه گلرنگ در صورتی که به کاغذ کشیده شود، روغن پس می‌دهد. البته نمونه‌های تقلب زعفران به این مورد محدود نمی‌شود. دخترخواب نیز یک ماده شیمیایی است که مانند زعفران قرمز رنگ است و عطر و طعم خاص ندارد، اما سرطانزاست. بنابراین مردم باید زعفران با برند معتبر خریداری و از تهیه زعفران پودر شده اجتناب کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها