آنچه از نگهداری و آماده‌سازی خودرو در فصل سرما باید بدانید

چگونه در یخبنـدان رانندگی کنیم؟

حتما سرمای اخیر شما را هم غافلگیر کرد. چه کسی فکرش را می‌کرد با پایان آبان، یک ماه جهش کنیم و یکراست برویم در زمستان! اگر شما هم جزو آن دسته از رانندگانی بودید که هفته پیش دچار مشکلاتی مثل جوش آوردن رادیاتور و... شدید، علتش این بوده که مرکب خود را برای فصل یخبندان آماده نکرده بودید. ممکن است به خاطر مختصر ضدیخی که در رادیاتور مانده یا عملکرد ناقص ترموستات که به هر حال فعلا کارتان را راه انداخته، این چند روز سوز و سرما را از سر گذرانده باشید، ولی هنوز خیلی مانده تا آغاز زمستان و کولاک‌ها در پیش است. برای در امان‌ماندن از مشکلاتی که معمولا سرما و یخبندان برای خودرو و سرنشینانش به وجود می‌آورد، باید اقداماتی به منظور زمستانی‌سازی خودرو انجام دهیم. اینها می‌تواند شامل برخی تغییرات، معاینات (چکاپ‌ها) و... باشد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
کد خبر: ۹۷۳۳۱۲

ضدیخ

در بسیاری از خودروهای درون‌سوز تولید شده از آب به عنوان رکن اصلی خنک کاری پیشرانه استفاده می‌شود، اما با توجه به این که این مایع حیات در دمای صفر درجه یخ می‌زند، اگر از آب خالص برای رادیاتور و سیستم خنک کاری خودرو استفاده کنید، در دمای کمتر از صفر درجه منجمد می‌شود و البته انجماد آب موجب انبساط 9 درصدی آن خواهد شد که تکرار این انجماد ممکن است منجر به ترک برداشتن دیواره سیلندر، لوله‌های رادیاتور، رادیاتور، بیرون زدن پولکی‌ها و... شود. پس بهتر است در فصل سرما از ضدیخ در آب رادیاتور خودرو استفاده کنید. نسبت ضدیخ در آب بهتر است عددی بین 30 تا 50 درصد باشد.

تایرها

برای این که روی زمین خیس، برفی و حتی یخزده بهترین میزان چسبندگی را داشته باشید بهتر است به جای تایرهای چهار فصل از تایرهای زمستانه با آج مخصوص استفاده کنید. طراحی این نوع تایرها به گونه‌ای است که ترمز گیری بهتری در برف و یخ خواهد داشت و همچنین از سر خوردن خودرو بر سر پیچ‌ها تا حد بسیار زیادی جلوگیری می‌کند. همچنین جنس الیاف به‌کاررفته در تایرهای زمستانی به گونه‌ای است که با کاهش دما به کمتر از پنج‌درجه سانتی‌گراد، تغییر حالت کمتری دارند و از این رو تا دمای منفی 30 درجه، عملکرد مناسبی خواهند داشت. البته اگر قصد تغییر تایرهای خودرو به نمونه زمستانی را دارید پیشنهاد می‌شود تایرهای چهار چرخ را عوض کنید، زیرا تفاوت گل تایرها موجب عدم تعادل خودرو خواهد شد. البته اگر در زمستان از لاستیک‌های چهار فصل نیز استفاده می‌کنید بهتر است تایرهای شما آج مناسبی داشته باشند. همچنین حتما باد تایرها را پیش از ورود به سرمای زمستان بسته به نوع لاستیک و خودرو تنظیم کنید.

استارت، دینام و باتری

این سه ازجمله اصلی‌ترین ارکان یک خودرو به شمار می‌رود که سلامت آنها خاطر شما را برای یک رانندگی راحت و بدون تنش راحت می‌کند. در واقع استارت، دینام و باتری خودرو که وظیفه به کار انداختن سیستم برق اتومبیل را به عهده دارند، در فصل سرما اندکی حساس‌تر می‌شود. برای مثال اگر مدت زیادی از عمر باتری خودروی شما باقی نمانده بهتر است به فکر تعویض آن باشید، زیرا باتری مستهلک در هوای سرد جریان کمتری به استارت می‌رساند، در نتیجه ممکن است برای روشن کردن خودرو دچار مشکل شوید. همچنین زغال استارت و لوازم دینام را هم پیش از فصل سرما سرویس کنید تا با خیال آسوده‌تری پشت فرمان خودرو بنشینید.

زنجیر چرخ

اگر ازجمله افرادی هستید که به سفرهای خارج از شهر بویژه در فصل سرما علاقه دارید، حتما به فکر تهیه یک دست زنجیر چرخ اعلا باشید. اصولا زنجیرچرخ‌های موجود در بازار کشور به انواع پلیمری، زنجیر فلزی ساده، زنجیر فلزی یخ شکن و... تقسیم می‌شود که هر یک از آنها مزایا و معایب منحصر به خود را دارند. استفاده از زنجیر چرخ‌های پلیمری (به ژله‌ای هم مشهور است) بسیار آسان و کم دردسر است و براحتی روی چرخ قرار می‌گیرد، اما توجه داشته باشید از نمونه‌هایی با تعداد تسمه بیشتر استفاده کنید تا بهترین چسبندگی را داشته باشید. همچنین توصیه می‌شود از زنجیر چرخ‌های یخ شکن به عنوان زنجیر چرخ اصلی خودرو استفاده نکنید، چراکه استفاده از آنها روی سطوح غیر یخی موجب اعمال فشار به جداره تایر خواهد شد. زنجیر چرخ‌ها براساس سایز رینگ و چرخ خودرو طبقه‌بندی می‌شود و توصیه می‌شود برای استفاده از آنها دستکش گرم به همراه داشته باشید.

ترموستات را چک کنید

ترموستات خودرو، قطعه‌ای کاملا مکانیکی است که در داخل یک هوزینگ و بر سر مسیر گردش آب رادیاتور به داخل جداره‌های موتور قرار می‌گیرد و با بالا رفتن دما مانند یک شیر مکانیکی عمل می‌کند تا آب داخل مسیرش بچرخد. در واقع بسیاری از افراد برای خنک‌تر کردن خودرو در تابستان، ترموستات را برمی‌دارند که البته کار اشتباهی است. همچنین این قطعه پس از مدتی مستهلک می‌شود و مسیر را در دمای درست باز و بسته نمی‌کند. پس برای کارکرد دقیق‌تر و صحیح‌تر پیشرانه و همچنین برای این که موتور زودتر داغ شود و بخاری کار کند، بهتر است ترموستات را چک کنید. همچنین توجه داشته باشید هیچ یک از شیلنگ‌های مسیر گردش آب دچار مشکل نبوده و در سلامت کامل باشد.

روغن موتور

روغن موتور را می‌توان به منزله خونی در رگ‌های پیشرانه خودرو دانست که برای دوری از دردسرهای تعمیر باید از مرغوب‌ترین انواع آن استفاده و بموقع عوض شود. برای مثال پیشنهاد می‌شود روغن خودرو در هر 6000 کیلومتر یا سه ماه (در صورت نرسیدن به عدد 6000 کیلومتر) تعویض شود و هر بار از روغنی با ویسکوزیته مناسب استفاده شود. ویسکوزیته یا گرانروی به میزان غلظت روغن گفته می‌شود که با اعدادی همچون 10-40، 20-50، 5-30 و... خوانده می‌شود. در فصول سرد سعی کنید از روغنی با ویسکوزیته پایین‌تر و اصطلاحا شل‌تر استفاده کنید تا در صورت کاهش دما، گردش روغن اویل پمپ را به چالش نکشد. برای مثال در محصولاتی مثل پژو و پراید در این فصل از روغن با گرانروی 10-40 استفاده کنید.

برف‌پاک‌کن

برف‌پاک‌کن از حیاتی‌ترین قطعات خودرو در فصول بارندگی به‌شمار می‌رود که البته پس از مدتی مستهلک شده و از کار می‌افتد. لذا اگر به دنبال یک سواری ایمن و بی‌دردسر هستید، بهتر است تیغه برف‌پاک‌کن را تقریبا هر یکی‌دو سال عوض کنید. البته در بازار کشور، تیغه‌های برف‌پاک‌کن ژله‌ای نیز یافت می‌شود که عمر کم، اما قدرت پاک‌کنندگی بهتری دارد.

بخاری و گرمکن‌ها

مطمئنا موضوع بررسی سلامت بخاری پیش از ورود به فصل سرما، موضوعی کاملا بدیهی است، اما برای این که نکته‌ای از قلم نیفتد در داخل این فهرست قرار می‌گیرد. سیستم بخاری خودروهای عادی تولید داخل اصولا با یک ترکیب مکانیکی ـ الکترونیکی کار می‌کند. لذا برای کارکرد صحیح‌تر آن بهتر است تمام جوانب را چک کنید. ابتدا باید گفت پیشنهاد می‌شود رادیاتور بخاری را هر دو تا سه سال یک بار باز و سرویس کنید تا گرمای بهتری به داخل کابین منتقل شود. همچنین رله‌ها، فیوزها و... منتهی به مسیر بخاری را بررسی کنید تا فن بخاری بدرستی عمل کند. ازجمله دلایل کاهش گرمای بخاری می‌توان به گرفتگی مسیر رادیاتور بخاری، بسته نشدن کامل دریچه کولر، کمبود دور فن دمنده و... اشاره کرد. همچنین لازم است کارکرد گرمکن‌های شیشه عقب، آینه‌های جانبی و... را پیش از رسیدن به موقعیت حساس بررسی کنید.

عایق‌بندی خودرو

برای عایق‌بندی درهای خودرو، اصولا از یک نوار لاستیکی مشکی رنگ استفاده می‌شود که غیر از کاربردهایی مثل جلوگیری از سروصداهای اضافی و... از ورود هوای سرد به داخل کابین جلوگیری می‌کند. لاستیک‌های دور در اصولا پس از مدتی مستهلک می‌شود و حالت عادی خود را از دست می‌دهد. لذا پیشنهاد می‌شود برای بهتر گرم شدن کابین خودرو، پیش از ورود به فصل سرما این لاستیک‌ها را بازدید و در صورت نیاز تعویض کنید. همچنین سلامت آبگیرهای شیشه‌های جانبی خودرو هم تاثیر زیادی در کاهش نفوذ هوای سرد به داخل کابین دارد. چنان که اگر مقوا و پلاستیک عایق زیر رودری‌ها را برداشته‌اید، در اولین فرصت دوباره اضافه کنید.

لوازم مورد نیاز در صندوق

برای دوری از چالش‌هایی که فصل سرما برای شما ایجاد می‌کند، بهتر است مواردی را در صندوق عقب نگهداری کنید. نخستین مورد، جعبه کمک‌های اولیه و تجهیزات مناسب است که در صورت گیر‌کردن در جاده‌های برفی و بروز مشکل، به کارتان می‌آید. همچنین پیشنهاد می‌شود چند کنسرو آماده مواد غذایی در صندوق داشته باشید که در صورت گیر کردن در برف بتوانید از آنها استفاده کنید. البته از تبر، آتش زنه و کبریت برای درست کردن آتش در راهبندان‌ها نیز غافل نشوید! در بسیاری از موارد و جاده‌های برفی برای افزایش چسبندگی تایرها باید باد لاستیک را تا حد زیادی کم کنید. لذا برای برگشت به حالت عادی بهتر است یک عدد پمپ باد 12 ولت نیز در صندوق عقب خودرو وجود داشته باشد. مواردی مثل جک، آچار چرخ، جعبه ابزار، شبرنگ هشدار و... نیز از بدیهیات به شمار می‌روند.

معید حمیدی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها