تروریست‌های داعش که در ماه‌های گذشته شکست‌های پی در پی را در برابر محور مقاومت متحمل شده و در مراسم باشکوه اربعین در ایجاد هرگونه ناامنی ناکام شده بودند، فرسنگ‌ها دورتر از عتبات عالیات و چند روز پس از اربعین حسینی، دست به عقده‌گشایی زدند و در عملیات انتحاری، ده‌ها نفر از زائران ایرانی و عراقی و افغان را به خاک و خون کشیدند.
کد خبر: ۹۷۲۲۹۴

در این اقدام تروریستی که عصر پنجشنبه صورت گرفت، تانکر سوخت بمبگذاری شده در جایگاه عرضه سوخت الانوار در منطقه شوملی در نزدیکی حله واقع در مسیر کربلا به نجف منفجر شد که با توجه به حضور حداقل هفت اتوبوس زائران ایرانی، بحرینی و عراقی در داخل جایگاه سوخت و همچنین نزدیک بودن محل انفجار به رستورانی که زائران در آن حضور داشتند حدود 80 نفر از زائران به شهادت رسیدند که بیش از 40 نفر از آنها ایرانی هستند. براساس گزارش‌ها، شدت انفجار به حدی بود که ساختمان رستوران مجاور پمپ بنزین هم بهطور کامل تخریب شده است.

به گفته حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزارت امور خارجه با توجه به سوختگی شدید پیکر شهدا و مشخص نبودن هویت بسیاری از آنها، همه پیکرها به ایران منتقل می‌شود و هویت و ملیت آنها در داخل و با آزمایش
دی‌.ان.اِی معلوم خواهد شد
.

قشقاوی در مصاحبه با مهر گفته با توجه به این‌که شناسایی پیکرهای شهدا نیازمند انجام آزمایش دی.ان.اِی است، فکر نمی‌کنم بزودی آمار دقیقی از شهدای ایرانی اعلام شود.

انتقال 50 جسد به ایران

مسعود حسینیان، سرکنسول ایران در کربلا درباره روند انتقال پیکر شهدا به ایران برای تشخیص هویت گفت: 50 جسد برای تشخیص هویت، عصر دیروز از فرودگاه نجف به ایران منتقل شد و با انجام آزمایش دی.ان.اِی در ایران، هویت شهدا که ممکن است ایرانی، افغان یا عراقی باشند، مشخص خواهد شد.

وی در گفت‌وگو با ایرنا با بیان این‌که فعلا هیچ جسد قابل تشخیص از شهروندان ایرانی وجود ندارد، افزود: البته تعداد 28 مدرک شناسایی ایرانی، شامل عابر بانک، گذرنامه، شناسنامه و کارت ملی درمحل حادثه پیدا شده اما این مدارک را نمی‌توان به منزله شهادت صاحبان آن تلقی کرد و تنها بعد از آزمایش دی.ان.اِی اجساد، می‌توان اسامی و تعداد قربانیان را اعلام کرد.

مسئولیت حامیان داعش

شهر الحله مرکز استان بابل واقع در
صد کیلومتری جنوب شرقی بغداد از مناطقی در عراق است که از ثبات نسبی برخورداربوده و حمله انتحاری به زائران اربعین در این منطقه، نشان‌دهنده اوج زبونی تروریست‌ها و حامیانشان است که نتوانستند در مراسم اربعین به اهدافشان برسند
. گرچه داعش با صدور بیانیه‌ای، مسئولیت این اقدام تروریستی را بهعهده گرفته و فردی به نام «ابوفهد العراقی» را به عنوان عامل این انفجار معرفی کرده،‌ اما براحتی می‌توان دست حامیان داعش را در پشت پرده این اتفاق دید؛ حامیانی که بغض خود را با سانسور اخبار راهپیمایی عظیم اربعین نشان دادند و تلاش‌هایشان برای اخلال در این مراسم باشکوه ناکام مانده بود.

اهداف داعش

دکتر سعدالله زارعی،‌ کارشناس مسائل منطقه با اشاره به موقعیت جغرافیایی حله گفت: این بخش از استان بابل، تقریبا نقطه تماس این استان با استان الانبار و منطقه عملیاتی جرف‌الصخر است؛ منطقه‌ای که سال گذشته عملیات آزادسازی آن انجام شد و داعشی‌ها لطمه‌ بسیار سنگینی خوردند.

این کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به اقدام تروریستی داعش در حله که به‌وسیله خودروی بمبگذاری‌شده انجام گرفته است، اظهار کرد: چنین اقدامی یک عملیات پیچیده تروریستی به حساب نمی‌آید بخصوص این‌که این انفجار در منطقه‌ای اتفاق افتاده که به هر دلیلی از پوشش امنیتی کمتری از سوی دولت عراق برخوردار بوده است.وی افزود: آنها در حقیقت، عملیاتی انجام ندادند بلکه با یک اقدام تروریستی کور که در هر نقطه‌ای می‌توان انجام داد، عده‌ای بی‌گناه را به خاک و خون کشیدند.

زارعی با بیان این‌که داعش با این اقدام، دو هدف را دنبال می‌کرد، گفت: آنها از یک‌سومی‌خواستند با یک اقدام تروریستی با تلفات بالا، تاثیرات جهانی راهپیمایی بزرگ اربعین را تحت‌الشعاع قرار دهند و از سوی دیگر نیروهای حشد‌الشعبی را که در یکی دو هفته گذشته در منطقه غربی موصل، شکست‌های سنگینی را به داعش تحمیل کرده‌اند، تحت فشار قرار دهند.

عمق درماندگی تروریست‌ها

رئیس‌جمهور با صدور پیامی ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی در حله، این اقدام تروریست‌ها را نشانه عمق درماندگی و استیصال تروریست‌ها دانست.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، در پیام حسن روحانی آمده است: برگزاری با شکوه حماسه اربعین حسینی در سال جاری، گوشه‌ای از عظمت شیفتگی ملت عاشورایی بود که کوردلان سفاک، آن را برنتافتند و عمق استیصال و درماندگی خود را در اقدامی سبعانه و مذبوحانه به نمایش گذاشتند.

رئیس‌جمهور افزود: اینجانب با درخواست اکید از دولت عراق برای برخورد قاطعانه‌تر با عاملان سیاه‌دل این‌گونه حرکت‌های غیرانسانی و اعلام آمادگی دولت ایران برای همکاری و همیاری در رسیدگی به آسیب‌دیدگان و مجروحان این حادثه تلخ، برای شهدای این فاجعه، علو درجات و برای آسیب دیدگان، آرزوی شفای عاجل دارم و به خانواده‌های عزیز داغدار تسلیت می‌گویم. روحانی افزوده است: دولت جمهوری اسلامی ایران همچنان به مبارزه همه‌جانبه با تروریست‌ها و افراطیون مصمم است و یقین دارد بزودی در سایه وحدت و همدلی بیش از پیش مردم عراق، شاهد پیروزی نهایی آنان در مبارزه با گروه‌های تروریستی و حامیان آنها خواهد بود.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی هم با محکوم کردن این اقدام تروریستی، بر لزوم رسیدگی فوری وزارت خارجه و دستگاه‌های ذی‌ربط به وضعیت مجروحان حادثه تأکید کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها