سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که لوایحی که اخیرا در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده قابلیت اجرایی ندارد، گفت: شرایط را می‌سنجیم و اگر روند تحولات، برخلاف برجام باشد با آنها برخورد خواهیم کرد.
کد خبر: ۹۷۰۹۷۹

به گزارش خبرنگار جام‌جم، بهرام قاسمی در نشست خبری روز گذشته در مورد اظهارات اخیر برخی مشاوران ترامپ در مورد برجام افزود: همان‌گونه که تا الان صبور بوده‌ایم به صبر خود ادامه خواهیم داد و معتقدیم هنوز برای این‌که قضاوت کنیم چه اتفاقی می‌افتد زود است؛ وضعیت آمریکا را با توجه به تیم جدیدی که در آن کشور مستقر خواهد شد، رصد خواهیم کرد و براساس شرایط، تصمیم مقتضی را اتخاذ خواهیم کرد.

وی با اشاره به این‌که برجام تعهد چندجانبه است و ایران بر تعهدات خود تا جایی‌که دیگران پایبند باشند، پایبند خواهد بود، اظهار کرد: بیش از 70 لایحه طی یک‌سال گذشته پس از برجام در کنگره آمریکا تصویب شده است، البته این لوایح قابلیت اجرایی ندارند.

قاسمی افزود: هیچ‌کدام از این لوایح را تا زمانی که قانونی نشود جدی نمی‌گیریم، اما در صورتی که تبدیل به قانون شود، ایران آمادگی همه چیز را دارد و گزینه‌های خود را از پیش برای هر وضعیتی آماده کرده‌ایم.

در حال حاضر از عربستان انتظار عقلانیت نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد بیانیه اخیر شورای روابط خلیج‌فارس که خواهان اخراج ایران از سازمان‌های اسلامی ازجمله سازمان همکاری اسلامی شده و از سوی دیگر بیانیه سفارت عربستان در قاهره که ایران را متهم به دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه کرده است، گفت: این‌گونه اقدامات از سوی عربستان ناشی از مشکلات درونی عربستان است، اما راه به جایی نخواهند برد.

وی ادامه داد: امیدواریم سازمان همکاری اسلامی به ماهیت اصلی خود بازگردد و به جای ایجاد کینه و واگرایی میان کشورهای اسلامی به نقش اساسی خود توجه کند.

قاسمی با اشاره به این‌که عربستان تلاش می‌کند از گذر این گونه تلاش‌هایش برای خود منافعی کسب کرده و مشکلاتی را برای ایران ایجاد کند، اظهار کرد: این‌گونه تلاش‌ها ناشی از نادانی و به دلیل عدم شناخت جایگاه ایران است؛ از کشوری که بانی تروریسم است انتظار نداریم بتواند در این برهه تفکر عاقلانه‌تری داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مذاکره با برخی کشورها برای لغو روادید تصریح کرد: یکی از شعارهای دولت یازدهم، افزایش شأن و منزلت هموطنان و جایگاه پاسپورت ایرانی بود که به عنوان دستورالعمل در وزارت امور خارجه دنبال می‌شود.

وی با بیان این‌که لغو روادید، اقدامی دوسویه بوده و زمانبر است، اظهار کرد: مذاکرات بسیاری با برخی کشورها داشته‌ایم و بعضی کشورها با ما در این زمینه صحبت کرده‌اند. بخشی از این تلاش‌ها هم به‌منصه ظهور رسیده که ازجمله آنها می‌توان به لغو روادید با کشورهایی مثل ارمنستان و گرجستان اشاره کرد.

قاسمی همچنین درخصوص امکان لغو روادید بین ایران و عراق هم گفت: این امکان هنوز حاصل نشده و رایزنی‌ها در این‌باره ادامه دارد.

رایزنی با اروپا

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد برجام و رایزنی ایران با اروپایی‌ها در این ارتباط افزود: در بیانیه وزرای اتحادیه اروپا بر بحث اجرای برجام تأکید شد و این مساله بعد از انتخابات آمریکا می‌تواند نشانگر پایبندی اروپا به برجام باشد.

قاسمی خاطرنشان کرد: امیدواریم در سایه رایزنی‌ با اروپایی‌ها بر مشترکات بیفزاییم و تفاوت دیدگاه‌ها را کاهش دهیم.

وی همچنین با بیان این‌که در سفر معاون وزیر امور خارجه به پاریس مذاکرات سازنده‌ای با طرف اروپایی داشتیم، ابراز امیدواری کرد نیمه دوم ژانویه کمیسیون مشترک اقتصادی با ریاست وزیران خارجه دو کشور را مجددا از سر بگیریم و بتوانیم در تهران نشست سازنده و فراگیر داشته باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها