خانه‌دار شدن رویایی است که در ذهن همه افراد پرورش می‌یابد اما مشکلات اقتصادی اجازه نمی‌دهد که به راحتی این رویا به حقیقت بپیوندد.
کد خبر: ۹۷۰۱۶۹

یکی از مشکلات اصلی همه خانوارها نداشتن مسکن است در حالی که در برخی کشورهای توسعه یافته این موضوع مشکلی نبوده و عرضه بیشتر از تقاضاست اما از سوی دیگر با مشکلات دیگری روبه رو هستند و خانه‌ها ارزان اما هزینه نگهداری و مالیات آن گران است.

در ایران برای خانه‌دار شدن حتما باید تسهیلات گرفته شود. این تسهیلات می‌تواند از بانک متولی دولتی به نام مسکن صورت گیرد یا از بانک‌های دیگر دریافت شود اما بدون دریافت وام برای اغلب خانوارها خانه‌دار شدن تقریبا غیرممکن است. قبل از این‌که خانه‌ای را معامله کنید حتما به این موضوعات توجه داشته باشید که آیا این واحد مسکونی مشمول دریافت وام می‌شود یا خیر. آیا سند در رهن بانک است یا خیر تا دچار مشکل نشوید.

چگونه وام بگیریم

برای اطلاع از نحوه دریافت وام باید به شعبات بانکی وام‌دهنده مراجعه کرد اما با خواندن این مطلب نیز می‌توانید از این روش آگاه باشید. اگر قصد دریافت تسهیلات از بانک مسکن را دارید باید به میزان 70 میلیون وام که 60 میلیون آن در قالب تسهیلات مسکن و 10 میلیون تومان برای جعاله است اوراق مسکن از شرکت‌های بورسی خریداری کنید. برای خرید اوراق مسکن می‌توان به یکی از کارگزاری‌ها مراجعه و بعد از دریافت کد بورسی اقدام به خرید اوراق کنید اما اگر در این زمینه آگاهی کافی و لازم را ندارید می‌توانید به شعبه اخذ دریافت وام رفته و تقاضای کد بورسی کنید و در این صورت حدود 10 روز باید معطل بمانید در حالی که اگر خودتان بخواهید به صورت مستقیم اوراق تهیه کنید فقط چهار روز زمان نیاز است. توجه داشته باشید که اطلاعات خود را نباید به افراد سودجو بدهید و زمانی که به شما برای دریافت کد بورسی مراجعه کردند، تعارف را کنار بگذارید و پاسخ خیر را بلند بیان کنید.

مبلغی که برای دریافت اوراق تسهیلات مسکن باید بپردازید حدود 12 تا 13 میلیون تومان است. البته شما می‌توانید برای 60 میلیون تومان اوراق تهیه کنید و 10 میلیون تسهیلات جعاله را با این روش دریافت کنید. یک میلیون و 500 هزار تومان در شعبه دریافت تسهیلات بانک مسکن به مدت 24 ماه مسدود کنید و دیگر اوراق برای تسهیلات جعاله تهیه نکنید.

بعد از دریافت اوراق تسهیلات مسکن باید برای تشکیل پرونده به شعبه محل خریداری مسکن مراجعه کنید. اگر کارمند هستید فیش حقوقی و اگر شغل آزاد دارید پرینت حساب برای معرفی به بانک در بخش درآمد کفایت می‌کند. کپی مدارک شناسایی از ملزومات کار بوده و باید یک ضامن برای تسهیلات خود در نظر داشته باشید. از سوی دیگر مدارک خانه باید تحویل شعبه شود. این مدارک شامل مبایعه‌نامه، سند مالکیت، بنچاق یا سند قطعی، پروانه ساختمان (تخریب و نوسازی)، پایان‌کار ساختمان، مدارک هویتی خریدار و فروشنده و گواهی درآمد متقاضی است. برای دریافت وام جعاله نیز مدارک اصل و کپی سند مالکیت و بنچاق، پایان‌کار و مدارک شناسایی، افتتاح و دریافت کارت قرض‌الحسنه و اقساط نیاز است.

ارزیابی

بعد از این مرحله باید منتظر ارزیاب برای مشاهده واحد مسکونی باشید و قبل از آمدن حتما با شما تماس گرفته می‌شود تا در منزل حضور داشته باشید. دریافت تسهیلات مسکن بین 30 تا 45 روز طول می‌کشد و توجه داشته باشید که لحظه آخر نباید برای دریافت وام اقدام کنید. سود سالانه این تسهیلات 17 درصد است و بین 5 تا 15 سال قابل پرداخت است. اگر اقساط خود را 5 ساله انتخاب کنید باید ماهانه یک میلیون و 500 هزار تومان بپردازید اما اگر 12 ساله را برگزینید باید ماهانه یک میلیون تومان به عنوان قسط ماهانه بپردازید. در این میان برخی بانک‌ها وام‌هایی با عنوان تسهیلات مسکن با در رهن نگه داشتن سند خانه اعطا می‌کنند که سود سالانه آنها حدود 18 درصد بوده و ماهانه باید حدود یک میلیون و 800 هزار تومان پرداخت شود.

محمدحسین علی اکبری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها