فریاد ضد ترامپ در شهرهای مختلف آمریکا طنین انداز شد

اعتراض به دموکراسی آمریکایی

«ما اهمیت نمی‌دهیم الکترال کالج‌ها چه می‌گویند ما صدایی داریم که می‌خواهیم شنیده شود.»
کد خبر: ۹۶۷۱۷۰

این بخشی از صحبت «لیسا» خانمی است که در دنور کلرادو به همراه خانواده‌اش به خیابان آمده و در کنار گزارشگر سی ان ان مراتب اعتراض خود را به انتخاب آمریکایی ابراز می‌ دارد.

نظرات و گفته‌های مشابه به آن را می‌توان طی سه روز گذشته از زبان تعداد زیادی از شهروندان آمریکایی شنید. در همین زمینه بود که پنجشنبه شب و برای دومین شب متوالی، شهرهای مهم آمریکا صحنه تظاهرات مردمی بود که به انتخاب شدن ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور اعتراض داشتند و خواستار کناره‌گیری او بودند.

تظاهرات با چاشنی خشونت

در حالی که این اعتراضات طی چند روز گذشته در آرامش برگزار شده بود، اما این روند در شهر پورتلند در ایالت اورگان آمریکا شکل خشونت‌آمیزی به خود گرفت. به گزارش الجزیره انگلیسی به نقل از مرکز پلیس پورتلند، در تظاهرات پنجشنبه‌شب در این شهر حدود چهار هزار نفر شرکت داشتند که پس از گذشت چند ساعت این اعتراضات شکل خشونت‌آمیزی به خود گرفت. بنا به گفته منابع محلی، صدها نفر از معترضان با پرتاب اشیا به سمت ماشین‌های پلیس و همچنین شیشه‌های مغازه‌ها، آسیب‌های جدی در این زمینه وارد کردند.

البته پلیس در گزارش‌های خود این افراد را آنارشیست معرفی کرد که به درخواست‌های متعدد شهروندان برای پایان دادن به این خشونت‌ها جواب منفی دادند. برخی از این افراد نیز با اسپری دیوار مغازه‌ها و ساختمان‌های شهر را مخدوش کردند. گفته می‌شود پلیس برای مقابله با معترضان در این شهر از اسپری فلفل، تجهیزات شلیک گلوله‌های پلاستیکی و باتوم استفاده کرده است. شماری از معترضان نیز دستگیر شدند.

به نظر می‌رسد پس از اعلام این‌که تعداد آرای هیلاری کلینتون بیشتر از رقیب جمهوری‌خواه بوده است، این اعتراضات شدت بیشتری گرفته است. در همین راستا، در لس‌آنجلس صدها نفر از دانشجویان در محوطه دانشگاه کالیفرنیا جمع شدند. آنها پوسترهایی در دست داشتند که بر روی آن نوشته شده بود «از ترامپ دست بردارید» و «عشق بر نفرت پیروز است.» دیزی ریورا 24 ساله یکی از افراد حاضر در این تظاهرات در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: نمی‌توانم باور کنم که ما این فرد نژادپرست و بیگانه هراس زن‌ستیز را به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کردیم. محوطه دانشگاه کالیفرنیا اولین جایی بود که بعد از اعلام پیروزی این میلیاردر آمریکایی شاهد اعتراضات مردمی بود.

در سن فرانسیسکو در شمال لس‌آنجلس نیز نزدیک به هزار نفر از دختران و پسران جوان راهپیمایی اعتراض‌آمیزی ترتیب دادند. شماری از معترضان هم عصر روز پنجشنبه و همزمان با اولین دیدار باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا با دونالد ترامپ در کاخ سفید، تظاهراتی را از مقابل کاخ سفید آغاز و تا مقابل هتل بین‌المللی ترامپ راهپیمایی کردند. تظاهر‌کنندگان خشمگین در نیویورک پرچم آمریکا را به آتش کشیدند.

همان‌طور که بیشتر شبکه‌ها نشان دادند، بخش زیادی از این معترضان را جوانان و دانشجویان آمریکایی تشکیل می‌دادند. این افراد در واقع بخش زیادی از رای‌دهندگان به کلینتون را تشکیل می‌دهند. شبکه سی.ان.ان نیز اعلام کرد در حدود 95 درصد از افراد بین 18 تا 25 سال در انتخابات روز سه‌شنبه به کلینتون رای دادند.

رسانه‌ها، موج سوار نه تاثیرگذار

در واکنش به تمام این اعتراضات و تظاهرات شکل گرفته طی چند روز گذشته، ترامپ مطلبی را در توئیتر خود منتشر کرد که شباهت فراوانی به اظهارات جنجالی او طی یک سال گذشته دارد. ترامپ پنجشنبه‌شب در این زمینه نوشت: ما فقط یک انتخابات ریاست جمهوری بسیار باز و موفقیت‌آمیز داشتیم. اکنون با معترضان حرفه‌ای مواجه هستیم که توسط رسانه‌ها تحریک می‌شوند. این بسیار ناعادلانه است.

گرچه ترامپ سعی دارد نارضایتی از انتخابات را به زمین رسانه‌ها بیندازد اما انتخابات اخیر بخوبی نشان داد که رسانه‌ها و نظرسنجی‌ها تاثیر زیادی بر افکار عمومی دست‌کم در این دوره نداشتند و آنها تنها می‌توانند بر موجی سوار شوند که در جامعه ایجاد شده است.

در همین رابطه به نظر می‌رسد رسانه‌های آمریکایی که طی یک سال گذشته بیشتر حامی کلینتون بوده‌اند، سعی دارند بر اعتراضات شکل گرفته طی چند روز گذشته بیش از پیش تاکید ورزند و این همان نقش موج سواری است که این ر سانه‌ها در حال انجام آن هستند. این رسانه‌ها با بیان این‌که تعداد آرای مردمی به کلینتون بیشتر از ترامپ بوده، این‌گونه تحلیل می‌کنند که رئیس‌جمهور جدید آمریکا عملا بر ملتی دو پاره حکومت خواهد کرد که بخش زیادی از آن حس تنفر و کینه نسبت به او دارند.

خبرنگار سی.ان.ان می‌گوید: این تظاهراتی علیه تعصب، تنفر و نژادپرستی و تبعیض است.

خانم معترضی که از دنور کلرادو در این تظاهرات شرکت کرده، می‌گوید: ما مخالف تبعیض افراد براساس رنگ، براساس این‌که آنها از کجا آمده‌اند یا براساس این‌که آدم‌ها چه کسی را دوست دارند هستیم.

در عین حال کارشناسان بر این باورند که نزدیکی آرای ترامپ و هیلاری کلینتون به هم، نشان از شکاف عمیقی است که انتخابات اخیر ایجاد کرده است.

مهرزاد بروجردی، استاد دانشگاه سیراکیوس در این باره می‌گوید: طی سالیان گذشته بسیاری از یقه آبی‌ها شغل‌های خود را از دست داده اند و مردم نگران آینده خود می‌باشند و همین مساله و مشکلات اقتصادی نتیجه انتخابات را به نفع ترامپ رقم زد.

اما این نگرانی نیز وجود دارد که تکیه زدن جمهوریخواه‌ها همزمان بر کنگره و کاخ سفید مسائلی را برای این کشور ایجاد کند.

آغاز گمانه‌زنی‌ها در مورد کابینه ترامپ

همزمان با این تحولات، گشت و گذارهای دیپلماتیک ترامپ با مقامات کنگره آغاز شده و همین مساله موجب شده تا گمانه‌زنی‌هایی در مورد برخی پست‌های کابینه آینده او مطرح شود. وی روز پنجشنبه علاوه بر دیدار با باراک اوباما در کاخ سفید، با میچ مک کانل، رهبر جمهوریخواه اکثریت سنای آمریکا و پل رایان رئیس مجلس نمایندگان دیدار و تا حدودی به اولویت‌های دولت خود اشاره کرد. سی.ان.ان اعلام کرد که بزودی ترامپ با تیم انتقال قدرت دیدار خواهد کرد.

رئیس‌جمهور منتخب آمریکا پس از دیدار با مک کانل گفت: ما به‌دنبال آن هستیم که به بررسی قدرتمند مساله مهاجرت بپردازیم. همچنین قصد داریم به شکلی جامع و قدرتمند مساله بهداشت و درمان را بررسی کنیم و به مساله ایجاد اشتغال و اشتغالزایی فراگیر نیز خواهیم پرداخت. به این ترتیب به نظر می‌رسد او مسائل داخلی یعنی مهاجرت، بهداشت و درمان و اشتغال‌زایی را اولویت خود قرار داده است.

در این میان بازار گمانه‌زنی‌ها نیز داغ شده است. در همین رابطه، یورو نیوز گزارش داد که رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک یکی از گزینه‌های مطرح ترامپ برای کسب سمت دادستان کل است.

مایکل فلین نیز از دیگر گزینه‌هایی است که گفته می‌شود برای وزارت دفاع یا مشاور امنیت ملی انتخاب خواهد شد.

سارا پیلین، فرماندار سابق ایالت آلاسکا که در سال 2008 نامزد معاونت ریاست جمهوری بود نیز از حامیان سر سخت دونالد ترامپ در انتخابات به‌شمار می‌رفت. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که او نیز در کابینه رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده آمریکا جایگاهی ویژه بخصوص در امور مربوط به انرژی داشته باشد.

کریس کریستی 74 ساله که در جریان انتخابات درونی جمهوری‌خواهان از ترامپ شکست خورد، از جمله افرادی است که نامش برای سمت‌های متعددی از جمله وزارت بازرگانی در دولت ترامپ مطرح است. از نیوت گینگریچ نیز به‌عنوان گزینه‌ای مطرح برای فعالیت در وزارت خارجه آمریکا در کابینه ترامپ نام برده می‌شود. البته برخی رسانه‌ها در این زمینه به سناتور باب کورکر، رئیس کنونی کمیته روابط خارجی سنا نیز اشاره می‌کنند.

اما پیش از همه و بزودی ترامپ رئیس دفتر کارکنان کاخ سفید را انتخاب خواهد کرد. ضمن این‌که بن کارسون رقیب انتخاباتی ترامپ هم براساس برخی گفته‌ها در کابینه آینده خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها