مراسم گرامیداشت دکتر باقر ساروخانی برگزار شد

به تک‌تک دانشجویانم مدیونم

مراسم گرامیداشت دکتر باقر ساروخانی، پدر علم جامعه‌شناسی ارتباطات، روز گذشته با حضور دکتر سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر ضیاء هاشمی معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم، رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم، دکتر حسین سراج‌زاده رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران، حجت‌الاسلام و المسلمین محمود دعایی رئیس موسسه اطلاعات و اساتید رشته‌های جامعه‌شناسی و ارتباطات فرهنگ به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی و با همکاری انجمن جامعه‌شناسی ایران در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد.
کد خبر: ۹۶۶۸۹۰

به گزارش جام جم، باقر ساروخانی استاد برجسته دانشگاه تهران در سال 1318 در قزوین متولد شد و دکترای دولتی (دتا) در جامعه شناسی و چاپ رساله در پاریس را در سال 1968 از سوربن (با درجه بسیار عالی) دریافت کرد. وی استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران است و در کنار تالیف های متعدد عهده‌دار مسئولیت های بسیاری نیز در حوزه جامعه شناسی بوده است.

چراغ راه توسعه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گرامیداشت باقرساروخانی، جامعه در حال تحول ایران را نیازمند رسانه‌هایی دانست که بتوانند تحلیلی دقیق از وضعیت موجود برای تصمیم‌سازی ارائه کنند و جامعه‌شناسی را راهگشای چنین رسانه‌هایی دانست.

دکتر صالحی امیری در این باره گفت: بیش از هر زمان دیگری به جامعه‌شناسانی نیاز داریم که سیر تحولات جامعه ایران را تحلیل کنند و تحولات جامعه شناختی درست به دست بدهند. باید بدانیم در عصر شبکه‌های اجتماعی و دریای بیکران اطلاعات، جامعه به کدام سمت می‌رود و این ممکن نیست مگر با وجود انسانی‌هایی چون ساروخانی.

وزیر ارشاد، ساروخانی را چراغ راه هدایت جامعه دانست و تاکید کرد: برای عبور از تاریکی‌ها به کسانی چون ساروخانی نیازمندیم تا مسیر توسعه را روشن کنند.

روزی برای جامعه‌شناسی

در مراسم بزرگداشت ساروخانی بسیاری از اساتید ارتباطات از جمله دکتر سلطانی‌فر، دکتر علی‌اکبر فرهنگی، دکتر حسین آقاجانی، دکتر غلامرضا آذری و نیز دکتر کاظمی دینان رئیس انجمن روابط عمومی درباره ویژگی‌های شخصیتی ساروخانی صحبت کردند.

همچنین در این مراسم که با حضور اساتید ارتباطات از جمله دکتر سید مهدی فرقانی، دکتر حسن خجسته، دکتر مجید رضائیان و بسیاری از شاگردان ساروخانی برگزار شده بود، 77سالگی ایشان با بریدن کیک جشن گرفته شد و نیز بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای برگزارکننده مراسم گرامیداشت، هدایایی به ساروخانی تقدیم کردند.

پیش به سوی جامعه‌ای بصیر

باقر ساروخانی برگزاری مراسم گرامیداشت را اقدامی دانست که از یک جامعه بصیر و بینا سر می‌زند و در این باره گفت: من ناقابلم اما این مراسم بصیرت جامعه را نشان می‌دهد، جامعه‌ای که فرزندانش را ببیند و تمیز بدهد، سالم است و می‌تواند به جوانانش انگیزه بدهد که بیشتر تلاش کنند و مطمئن باشند که نتیجه زحمات و تلاش آنها دیده خواهد شد و جامعه بصیر و بینا از آنها تشکر خواهد کرد.

به اعتقاد ساروخانی، برگزاری چنین مراسمی ویروس دانایی را انتشار می‌دهد. وی به دو نکته کلیدی در زندگی اشاره کرد و ضمن بیان خاطراتی از دوره‌های مختلف زندگی خود توضیح داد: همواره تلاش و توکل مهم‌ترین اتفاقات زندگی مرا رقم زده‌اند. وی خود را مدیون تک تک دانشجویان دانست و تاکیدکرد: بسیاری از کتاب‌های من تهیه‌ نمی‌شدند اگر دانشجویانم نبودند و بسیاری چیزها را نمی‌آموختم اگر دانشجویانم نبودند.

آذر مهاجر

رادیو تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها