خیلی از شما داستان‌های متنوعی از فرار تبهکاران از زندان شنیده‌اید که بسیاری از آنها برگرفته از واقعیت است؛ چراکه همه ساله در جهان هزاران زندانی اقدام به فرار از زندان‌ها می‌کنند. گرچه تمامی این فرارها، عاقبت خوشی برای زندانیان متواری نداشته‌اند. در این گزارش مهم‌ترین فرارهای چند سال اخیر از زندان بررسی می‌شود.
کد خبر: ۹۶۶۷۹۷

فرار از زندان لاهیجان

بهمن سال 94، پنج نفر از زندانیان زندان لاهیجان از این زندان فرار کردند. آنها 39، 31، 40، 27 و 19 ساله بوده و با تخریب حفاظ نورگیر سلول خود، از زندان فرار کرده‌اند. زندانیان فراری به جرم سرقت به عنف، قتل عمد، نگهداری مواد مخدر شیشه، سرقت و سرقت موتورسیکلت زندانی بودند.

آنها پس از تخریب حفاظ نورگیر سلول، خود را به پشت‌بام رساندند و با پریدن از ارتفاع سه متری دیوار زندان فرار کردند. ماموران زندان نیز وقتی مشغول آمارگیری تعداد زندانیان بودند متوجه فرار آنها شدند. بعد از فرار این پنج نفر، گروهی از دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و قضایی برای دستگیری آنها در سطح استان گیلان تشکیل شد. به این ترتیب با تلاش ماموران در نهایت بعد از 12 ساعت این افراد فراری دستگیر و تحویل مراجع حقوقی و قضایی شدند. نخستین متهمی که بعد از فرار توسط ماموران دستگیر شد در خانه پدری‌اش در شهر لاهیجان مخفی شده بود. او به جرم قتل در زندان به سر می‌برده که حکم او نیز توسط مراجع قانونی صادر شده بود. متهم دوم نیز در شهر لنگرود دستگیر شد و سه متهم دیگر در ساعت 9 شب در شهر آستانه اشرفیه دستگیر شدند.

سلطان قاچاق، استاد فرار می‌شود

درست در 22 فوریه سال 2014 میلادی بود که مخوف‌ترین قاچاقچیان مواد مخدر دنیا به نام خواکین ال‌کاپو گازمن لوئرا پس از فرار ده ساله‌اش از چنگال قانون به دام افتاد. این قاچاقچی که پیش از این به خاطر قتل به 20 سال زندان محکوم شده بود، اولین بار سال 1993 میلادی موفق به فرار از زندان شد، اما چندی بعد توسط نیروهای پلیس دوباره دستگیر شد.

این قاچاقچی مخوف با رشوه دادن به کارمندان زندان، اعتماد به نفس کافی برای فرار را پیدا کرد. از این رو بار دیگر سال 2001 میلادی با پنهان کردن خود در یکی از چرخ‌های حمل لباس‌های کثیف موفق به فرار از زندان شد.

پس از این فرار، وی تا سال‌ها بعد با کمک باند مافیایی و جاسوسی بزرگش توانست از چنگال پلیس دور بماند و شبکه توزیع مواد مخدرش را به یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان مواد مخدر و قاچاق مواد در آمریکا تبدیل کند. شبکه قاچاق آل کاپو در سال‌های بعد به قدری قدرت یافت که دولت آمریکا جایزه‌ای پنج میلیون دلاری برای دستگیری وی تعیین کرد. سرانجام در 22 فوریه سال 2014 میلادی، این قاچاقچی بزرگ به دام پلیس افتاد، اما این نیز باعث تربیت شدن وی نشد، چراکه وی با وجود حبس شدن در امنیتی‌ترین زندان مکزیک به نام Altiplano باز هم با حفر تونلی از زندان فرار کرد که بعد از چند ماه دستگیر شد.

تشک‌های آتشین برای فرار

چند روز پیش در سی‌ام سپتامبر 2016 صدها زندانی برزیلی پس از به راه انداختن شورشی بزرگ و آتش زدن تشک‌های خود از زندان جاردینو پلیس در 300 کیلومتری کلانشهر سائوپائولو گریختند. با توجه به این که ظرفیت این زندان 1080 نفر است و در زمان شورش 1864 زندانی در آنجا زندانی بودند، رسانه‌های محلی علت اصلی این شورش را ازدیاد جمعیت زندان اعلام کرده‌اند. پلیس برزیل بلافاصله پس از آرام کردن جو زندان عملیات جست‌و‌جو و تعقیب زندانیان متواری را آغاز کرد که تا به حال موفق به دستگیر کردن 355 نفر از آنها شده‌اند.

به گزارش پلیس، بیشتر این زندانیان در مزارع ذرت و نیشکر اطراف زندان پنهان شده بودند تا در فرصت مناسب از آنجا بگریزند. از طرف دیگر به احتمال زیاد حدود 170 زندانی همچنان متواری هستند. البته این در حالی است که مقام‌های دولتی از ارائه هرگونه اطلاعات اضافی در این باره خودداری می‌کنند و جزئیات این فرار برای مردم هنوز به صورت یک معماست.

3 تبهکار از زندان امنیتی آمریکا گریختند

گریختن سه تبهکار از زندان امنیتی اورنج کانتی ایالت کالیفرنیا اتفاق جنجال‌برانگیزی بود که طی چند ساعت به داغ‌ترین خبر جهان تبدیل شد.

این سه تبهکار 25 ژانویه 2016 طی عملیاتی از پیش طراحی شده موفق به فرار از یکی از امنیتی‌ترین زندان‌های جهان شدند. پلیس برای تسریع روند حل این معما از شهروندان کمک گرفت و برای دستگیری و ارائه هر گونه اطلاعات از این سه نفر مبلغ 50 هزار دلار جایزه تعیین کرد.

در اداره پلیس همگی به اتفاق معتقد بودند در اجرای چنین نقشه دقیقی بدون شک دست‌های پشت پرده بسیاری در کار است؛ چرا که طراحی و سطح امنیتی این زندان به قدری بالاست که در 20 سال گذشته هیچ زندانی امکان فرار از آن را نداشته است. با شروع تحقیقات پلیس 9 نفر از جمله زنی به اتهام همدستی در این فرار بازداشت شدند.

طبق اظهارات نگهبانان، وی به عنوان معلم زبان به زندانیان زبان انگلیسی درس می‌داد و به این وسیله مقدمات فرار را برای زندانیان فراهم کرده است. از آنجا که حسین نیری ازجمله کسانی بود که در زندان مرکزی مردان در کلاس‌های زبان این زن شرکت داشت شک ماموران زندان را نسبت به نفوذی بودن او برانگیخت. آنها معتقدند زندانیان با کمک این زن ملزومات اولیه فرار از جمله نقشه‌های داخل زندان و عکس‌های محوطه اطراف را به دست آورده‌اند. گرچه جزئیات و چگونگی این فرار هنوز برای پلیس مشخص نیست، اما با این حال با تلاش شبانه‌روزی کارآگاهان و ماموران پلیس موفقیت نهایی حاصل شد و تبهکاران به دام افتادند.

به گزارش پلیس، بک دونگ، فراری 43 ساله چند روز بعد از فرار دریکی از خیابان‌های کالیفرنیا به دلیلی نامعلوم خود را تسلیم پلیس کرد. از طرف دیگر، حسین نیری و جاناتان تیو نیز با اطلاع‌رسانی بموقع یکی از شهروندان سانفرانسیسکو به دام پلیس افتادند.

در نهایت با دستگیری این سه فراری، معمای جنجالی گریز از زندان امنیتی کالیفرنیا حل شد.

دینا فراهانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها