نحوه جرم‌گیری دندان چگونه است؟
کد خبر: ۹۶۶۶۸۳

جرم به عنوان یک ماده سخت معدنی، روی دندان شکل می‌گیرد و نحوه شکل‌گیری آن به این ترتیب است که اول پلاک تشکیل می‌شود. پلاک، ماده‌ای است که روی دندان قرار می‌گیرد و به مرور زمان میکروب‌ها به آن اضافه می‌شود. بزاق انسان حاوی مواد معدنی است. به مرور زمان، میکروب روی پلاک رسوب می‌کند و کم‌کم تبدیل به ماده سختی می‌شود که سطح زبری دارد و به واسطه سطح زبر، جاذب میکروب‌های موجود در دهان است. این پلاک آسیب زننده است و به مرور، باعث تحلیل لثه می‌شود.

آیا استعداد تشکیل جرم در دندان‌ افراد مختلف، متفاوت است؟ آیا استفاده از خمیردندان‌ مخصوص جرم‌گیری و سایر روش‌ها اثربخشی جرم‌گیری را دارد؟

استعداد تشکیل جرم به محتوای مواد معدنی بزاق ارتباط دارد تا به جنس دندان. رعایت بهداشت تاثیرگذار است. حتی افرادی که مستعد جرم دندان و پوسیدگی آن هستند، اگر توصیه‌های ساده بهداشتی را رعایت کنند،‌ می‌توانند از بیماری‌های دهان و دندان پیشگیری کنند. جرم ماده معدنی سختی است که روی دندان چسبیده و خمیردندان جرم‌گیر یا سایر روش‌ها نمی‌تواند آن را بردارد. این خمیردندان ممکن است رنگ‌ دندان را بردارد و دندان کمی سفیدتر شود ولی جرم با خمیردندان قابل برداشته شدن نیست.

اهمیت سلامت لثه در چه دوره‌هایی از زندگی بیشتر می‌شود؟

خانم‌های باردار باید مراجعه بیشتری داشته باشند و اگر لازم باشد جرم‌گیری انجام دهند تا از التهاب لثه جلوگیری شود. حتی توصیه می‌شود خانم‌ها قبل از حاملگی به دندانپزشک مراجعه کنند و اگر لازم باشد جرم‌گیری انجام دهند؛ چراکه التهاب لثه در بعضی تحقیقات با تولد نوزاد کم وزن و نارس ارتباط داشته است.

بهترین راه پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان چیست؟

اگر افراد مراقبت صحیح از دندان‌ها داشته باشند، دچار بیماری‌ دهان و دندان نمی‌شوند و این، مستلزم مسواک زدن صحیح با استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید است. استفاده از نخ دندان و مراجعه سالانه به دندانپزشک توصیه می‌شود، حتی اگر مشکلی وجود نداشته باشد.

مصرف دخانیات تا چه اندازه بر سلامت دهان و دندان تاثیرگذار است؟

سیگار،‌ یکی از عوامل خطر بیماری‌های لثه است و باعث تشدید این بیماری می‌شود. گذشته از رنگ و بوی بد دهان که بر اثر سیگار کشیدن ایجاد می‌شود، اثرات مضر بر سلامت دهان و دندان و لثه هم مشاهده شده است.

کودکان از چه سنی به جرم‌گیری نیاز دارند؟

بیماری‌های لثه در سنین پایین چندان شایع نیست. هرچه سن افراد بالاتر می‌رود، احتمال تشکیل جرم و بیماری‌های لثه هم افزایش می‌یابد. در کودکان نیاز به جرم‌گیری نداریم. هر زمانی که جرم تشکیل شده باشد و دندانپزشک صلاح بداند، نیاز به برداشته شدن جرم داریم.

جرم‌گیری به چند روش انجام می‌شود؟

جرم‌گیری به دو روش انجام می‌شود. در یک روش با استفاده از قلم دستی و در روش دوم، با وسایل الکترونیکی یعنی وسایل اولتراسونیک انجام می‌شود.

آیا جرم ‌گیری زمان مشخصی دارد؟

جرم‌گیری زمان مشخصی ندارد. هر زمان دندانپزشک تشخیص بدهد باید جرم‌گیری انجام شود. در این زمینه قانونی نداریم. بعد از جرم‌گیری اگر فرد بهداشت را به طور کامل و صحیح رعایت و از خمیردندان حاوی فلوراید و نخ دندان استفاده کند، شاید نیازی به جرم‌گیری نباشد یا با فواصل طولانی نیاز به انجام آن باشد.

آیا جرم‌گیری باعث آسیب دیدن دندان می‌شود؟

خیر. جرم یک ماده معدنی سخت است که به مرور زمان تشکیل می‌شود و همزمان لثه را تحلیل می‌برد. استخوان را تخریب می‌کند و دندان آهسته‌آهسته لق می‌شود. لقی دندان را فرد متوجه نمی‌شود و این موضوع به خاطر وجود جرم است.

دکتر حمیدرضا خاص

دندانپزشک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها