خستگی چشم یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که به‌دنبال کار با رایانه سراغ کاربران می‌آید. همچنین با توجه به ساعات زیادی که افراد به نشستن پای رایانه و فناوری‌های دیجیتال اختصاص می‌دهند، احتمال مشکلات چشمی نیز افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۹۶۵۱۷۷

در این میان، برخی عوامل محیطی از جمله مقدار نور محیط و زاویه تابش آن به صفحه نمایشگر نیز می‌تواند در بروز مشکلات چشمی و خستگی بیشتر چشم‌ها موثر باشد.

خستگی چشم‌ها از جمله علائمی است که با کار کشیدن بیش از حد از چشم‌ها و در مدت زمانی طولانی و بیشتر با فعالیت‌هایی چون کتاب خواندن یا مشاهده صفحه‌های نمایشگر وسایل الکترونیکی رخ می‌دهد. این مشکل اغلب با درد و احساس فشار در اطراف چشم‌ها یا شقیقه‌ها (که درد به سر، گردن و کمر نیز منتشر می‌شود)، خشکی یا قرمزی چشم‌ها، خستگی، حساسیت به نور، سردرد، دشواری در عملکرد بینایی، تاری دید و دوبینی همراه است. معمولا خستگی چشمی ناشی از سه عامل است که عبارتند از: نامناسب بودن قرار گرفتن میز و صندلی محیط کار، ناکافی بودن مقدار نور تابیده شده، و فقدان مراقبت کافی از چشم‌ها.

تغییر عادات کاری

خستگی چشم‌ها با این که از عوارض کار زیاد با رایانه و صفحه‌ نمایشگر دستگاه‌هاست، اما محققان بر این باورند که تغییر در عادات کاری روزانه می‌تواند این حالت خستگی شدید را از بین ببرد.

سعی کنید هنگام خواندن متنی در صفحه مانیتور، به جای نزدیک کردن چشم‌ها به مانیتور، اندازه حروف متن را بزرگ کنید تا چشم‌هایتان برای مشاهده کلمات به زحمت نیفتد.

در کار با رایانه قانون 20ـ20 را رعایت کنید، به این معنا که به ازای هر 20 دقیقه کار، 20 ثانیه به چشم‌هایتان استراحت دهید و چشم از مانیتور برداشته و به اشیای دور خیره شوید تا فشار ناشی از کار با رایانه از روی چشم‌ها برداشته شود. خیره شدن مداوم به مانیتور، باعث می‌شود کاربر به طور طبیعی کمتر پلک بزند، بنابراین چشم‌ها دچار خشکی و قرمزی می‌شوند.

نبود نور کافی برای کار با رایانه فشار زیادی به چشم‌ها وارد می‌کند؛ از طرفی، نور زیاد هم باعث تحریک چشم می‌شود. بنابراین لازم است برحسب شرایطی که دارید نور مانیتور را تنظیم کنید و تنظیم نور را طوری انجام دهید که چشم‌هایتان هنگام نگاه کردن به مانیتور، اذیت نشوند.

گاهی علاوه بر نور مانیتور، نور محیطی هم می‌تواند برای چشم آزاردهنده باشد. تاریکی بیش از حد محیط روی روشنایی کلی مانیتور اثر می‌گذارد و حتی روشنایی بیش از اندازه محیط نیز ممکن است روی مانیتور منعکس شود که نور مستقیمی که به چشم می‌تابد، می‌تواند برای چشم‌ها مضر باشد.

ندا اظهری

منبع: howtogeek

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها