عینک و لنز‌های تماسی، پروتز‌های طبی هستند که با حساس‌ترین عضو بدن یعنی چشم‌ها سر و کار دارند و درخصوص لنزهای تماسی کار خیلی حساس‌تر می‌شود، زیرا به‌طور مستقیم با سطح قرنیه چشم در تماس هستند.
کد خبر: ۹۶۱۰۷۵

عینک و لنز تماسی برای درمان بینایی چشم‌های شما مورد استفاده قرار می‌گیرند و آن‌قدر مهم هستند که طبق قانون تنها مراکز مجازی که دارای پروانه فعالیت از وزارت بهداشت هستند می‌توانند این دو پروتز طبی را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند. مراکز مجاز دارای مسئول فنی هستند و این مسئول فنی کسی است که تخصص‌های لازم و دوره‌های چند ساله تحصیلی خود را در دانشگاه سپری و پس از پایان تحصیل خود عضو سازمان نظام پزشکی کشور شده و شماره نظام دریافت کرده است. اپتومتریست‌ها طبق قانون این دوره‌های مذکور را گذرانده و مجوز‌های لازم را برای این که به عنوان مسئول فنی در این گونه موسسات فعالیت کنند را دریافت کرده‌اند.

متأسفانه در برخی نقاط مغازه‌هایی که هیچ مجوزی از وزارت بهداشت ندارند و فقط به بهانه فروش یک کالا از اتحادیه‌ها و مجامع امور صنفی جواز کسب گرفته‌اند به دور از چشم مسئولان، چه مسئولان در اتاق اصناف و چه مسئولان نظارتی در وزارت بهداشت، مبادرت به ساخت و فروش عینک‌های طبی و حتی لنز‌های تماسی می‌کنند که این کار جرم و دخالت مستقیم در امور پزشکی محسوب شده و موجب مخاطراتی برای بینایی و سلامت چشم مردم می‌شود.

در این خصوص توصیه می‌شود بیمارانی که از عینک استفاده می‌کنند، حتما برای تهیه آن به موسسات و مراکز مجاز و دارای پروانه فعالیت از وزارت بهداشت و با حضور مسئولان فنی اپتومتریست که دارای هویت مشخص از وزارت بهداشت هستند مراجعه کرده و لنزهای تماسی را از طریق معاینه دقیق توسط چشم‌پزشک یا اپتومتریست و پس از تعیین مشخصات کامل آن تهیه کنند. قبل از تهیه عینک و لنز تماسی این وسایل درمانی باید به طور دقیق برای فرد مصرف‌کننده اندازه شوند. بنابراین بیمارانی که از افراد فاقد صلاحیت عینک یا لنز تماسی خود را تهیه می‌کنند در واقع به آسانی چشم خود را در معرض مخاطراتی قرار می‌دهند که در موارد بسیاری غیرقابل جبران است.

امروزه مردم می‌توانند کالاهای مصرفی خود را از طریق مراجعه به مراکز تجاری یا از طریق اینترنت و فروشگاه‌های مجازی خریداری کنند، ولی این کاملا اشتباه است که بعضی افراد، عینک و لنز تماسی خود را اینترنتی یا تلفنی تهیه می‌کنند‌. عینک‌ها و لنز‌های تماسی غیراستاندارد ممکن است از مجاری غیرقانونی وارد کشور شوند و بدون نظارت یک اپتومتریست از طریق فضاهای مجازی به فروش رسیده و در اختیار مردم قرار گیرند که در کوتاه‌مدت و در برخی موارد دراز مدت به چشم‌ها و سیستم بینایی فرد آسیب می‌زنند. حتی ممکن است شما از طریق اینترنت و خرید مجازی بتوانید یک عینک یا لنز تماسی با جنس مرغوب تهیه کنید، ولی باز مناسب چشم‌های شما نباشد زیرا بدون نظارت یک فرد متخصص در این زمینه تهیه شده است. این جمله معروف را هرگز فراموش نکنید که «هر عینک یا لنز خوبی مناسب هر چشمی نیست.» عینک‌ها با توجه به ویژگی‌های اختصاصی اپتیکی و پزشکی شما برای شما انتخاب می‌شوند و این حساسیت انتخاب درخصوص لنز‌های تماسی چندین مرتبه بیشتر است بنابر این ممکن است یک لنز تماسی خوب و از یک شرکت معتبر شما خریداری کنید ولی به دلیل شکل قرنیه و میزان اشک شما و دیگر ویژگی‌های تخصصی چشم‌ها و سیستم بینایی شما، آن لنز برایتان مناسب نباشد. اگر در انتخاب کالایی اشتباه کنید تنها ضرر مالی خواهید داشت، ولی در انتخاب اشتباه یک عینک یا لنز تماسی، احتمال آسیب‌های جدی به چشم‌های شما آن‌قدر بالاست که ضرر‌های مالی اصلا به حساب نمی‌آید.

دکتر علی میرزاجانی

دانشیار گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها