فعالیت رادیو اربعین صبح دیروز با حضور حجت‌الاسلام سیدرمضان موسوی‌مقدم قائم‌مقام رئیس سازمان صدا و سیما، نسرین آبروانی معاون صدا، مسئولان ستاد عالی اربعین، رضا کوچک‌زاده مدیر رادیو اربعین و دیگر مدیران معاونت صدا در استودیو پخش سازمان صدا و سیما آغاز شد. در این مراسم قائم‌مقام رئیس صدا و سیما، رادیو اربعین را به عنوان رابطی میان زائران، مردم و مسئولان دانست.
کد خبر: ۹۵۹۳۷۰

به گزارش جام‌جم، حجت‌الاسلام سیدرمضان موسوی‌مقدم، قائم‌مقام رئیس رسانه ملی ضمن تسلیت به مناسبت ایام محرم گفت: زیارت اربعین و مناسک آن یکی از نشانه‌های ایمان شیعه، تشیع و تابلوی تمام عیار فرهنگ شیعی است. موضوع اربعین و عدد 40 جایگاه خاصی دارد که در قرآن و آموزه‌های دینی به آن سفارش شده است. در این عدد اسرار نهفته‌ای وجود دارد و در فرهنگ ما به این موضوع تاکید شده است.

حجت‌الاسلام موسوی‌مقدم با اشاره به مناسک اربعین گفت: راهپیمایی اربعین، حرکت خودجوش است که از دل مردم برآمده و هیچ نهاد و سازمانی در شکل‌گیری آن نقش ندارد. مسئولان و نهادها باید برای کمک کردن به این حرکت مردمی بکوشند و با شناختن ابعاد آن، خود را به مردم نزدیک و آنها را برای این حرکت عظیم کمک کنند.

وی با اشاره به نقش رسانه در این باره توضیح داد: رسانه ملی به مناسک اربعین نمی‌پردازد، بلکه مفهوم آن را بازشناسی می‌کند و با درک ابعادش به آن عمق می‌بخشد که در این زمینه رادیو اربعین می‌تواند بسیار موثر باشد تا مردم برای درک عمق این مناسک آماده شوند.

حجت‌الاسلام موسوی‌مقدم، رادیو اربعین را به عنوان رابطی میان زائران، مردم و مسئولان عنوان کرد و گفت: این رادیو با اطلاع‌رسانی از آخرین اخبار این مناسک، این حرکت باشکوه را پوشش می‌دهد و به عمق حادثه عاشورا و مناسک اربعین و مفاهیم آن می‌پردازد. وی ادامه داد: محتوای اربعین عمیق است و باید پیام‌های آن تبیین شود. مفاهیم ناب عاشورا باید استخراج و در انطباق با عصر حاضر برای مردم بازگو شود. مفاهیمی چون ایثار، عزت و آزادگی که در پیام عاشوراست باید تبیین شود تا شعار اربعین را به شعور حسینی تبدیل کند.

تمرکز بر محتوا و عمق‌بخشی

نسرین آبروانی، معاون صدای رسانه ملی نیز در بخشی از این مراسم اشاره کرد: رادیو اربعین برای دومین سال راه‌اندازی شده و با برنامه‌های متنوع و پرمحتوا در خدمت زائران اباعبدالله(ع) و دیگر هموطنان است. رادیو اربعین کاری است در حد توان رادیو برای ارادت به امام حسین(ع) و شهدا.

وی ادامه داد: این رادیو بر مبنای حرکت دینی و مناسک ملی و مذهبی راه‌اندازی شده است. این مناسک هر سال باشکوه‌تر برگزار می‌شود. انعکاس این مناسک به عنوان یکی از بزرگ‌ترین راهپیمایی‌ها و حرکت‌های جمعی مسلمانان، انعکاس حرکتی است که میلیون‌ها انسان معتقد با پای پیاده برای رسیدن به کربلا شروع می‌کنند.

آبروانی با تاکید بر عملکرد خوب و قابل قبول رادیو در سال گذشته گفت: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب برای پرداختن به محتوا و عمق‌بخشی به برنامه‌ها، تغییرات عمده‌ای در جدول پخش برنامه‌های رادیو اربعین نسبت به سال گذشته ایجاد شده است.

معاون صدای رسانه ملی عنوان کرد: بخش قابل توجهی از برنامه‌های رادیو اربعین به سخنان علما و بزرگان در ارتباط با هدف امام حسین(ع) و قیام ایشان و نقش حضرت زینب(س) در تبیین درس‌های عاشورا اختصاص دارد. همچنین سخنان مقام معظم رهبری درخصوص واقعه عاشورا از دیگر بخش‌های این برنامه است.

آبروانی با تشکر از حمایت‌های ریاست صدا و سیما گفت: از دکتر علی‌عسکری، اعضای ستاد برگزاری، قائم‌مقام صدا و سیما، معاون امور مجلس و استان‌ها، معاون فنی و معاون سیاسی صدا و سیما و مدیر رادیو اربعین قدردانی می‌کنم که برای راه‌اندازی این رادیو زحمت کشیدند.

امواج رادیو اربعین در سراسر کشور

مدیر رادیو اربعین با تاکید بر این مساله که با توجه به اقبال مخاطبان از رادیو اربعین، امسال هم این رادیو با قدرت بیشتری در پوشش هرچه بهتر اخبار و اطلاعات مربوط به حضور گسترده زائران در این اجتماع عظیم آغاز به فعالیت کرده است، اظهار کرد: رادیو اربعین از شنبه اول آبان مصادف با بیستم محرم به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد و تا پایان صفر یعنی 10 آذر به کار خود
ادامه می‌دهد.

رضا کوچک‌زاده، مدیر رادیو اربعین در پاسخ به این سوال که تفاوت رادیو اربعین امسال نسبت به سال گذشته چیست، به جام‌جم گفت: با توجه به پوشش رادیو اربعین در سال گذشته که فقط شامل تهران و دو استان مرزی غرب کشور بود، امسال با تدارک گسترده امکانات فنی و فرستنده‌های رادیویی، علاوه بر تهران در 27 استان کشور نیز هموطنان می‌توانند مخاطب این شبکه رادیویی باشند که نشانی امواج این شبکه در استان‌ها نیز از طریق صداوسیمای مراکز استان‌ها اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: مخاطبان می‌توانند برای تعامل با رادیو اربعین از طریق پیام کوتاه با شماره 30000955 و تماس تلفنی از طریق شماره‌هایی که در برنامه اعلام می‌شود، فایل‌های مکتوب و صوتی خود را با همکاران ما در میان بگذارند و در کنار این دو روش همچنین می‌توانند برنامه‌های رادیو را از طریق شبکه‌های اجتماعی نیز دنبال کنند.

کوچک‌زاده درباره هدف از راه‌اندازی رادیو اربعین تصریح کرد: تعمیق ابعاد معرفتی و هویت‌مندکردن راهپیمایی عظیم مردم در اربعین حسینی، ارائه تصویری دقیق از حضور عظیم عاشقان حسینی در زیارت اربعین و بازگویی اهداف سیاسی و اجتماعی قیام حضرت اباعبدالله(ع) در فضای سیاسی و بین‌المللی و همچنین تلاش برای ایجاد فضاسازی عرفانی و تربیتی با بهره‌گیری از نکات کارشناسی و مدایح مناسب از جمله اولویت‌های این رادیو است که می‌تواند این رسانه را با زائران اربعین حسینی همراه کند.

مدیر رادیو اربعین در پاسخ به این سوال که آیا با دستگاه‌ها و نهادهای خدمت‌رسان به زائران هم گفت‌وگو خواهید داشت، توضیح داد: بله، گفت‌وگو با مسئولان کمیته‌های سیزده‌گانه ستاد عالی اربعین حسینی و اطلاع‌رسانی لحظه به لحظه و پوشش مداوم همه اخبار و اطلاعات و مطالب مربوط به تجمع میلیونی اربعین در کربلای معلی و تدارکات لازم در طول راهپیمایی از اهداف این رادیو است.

کوچک‌زاده تاکید کرد: همچنین در کنار ارتباط با مسئولان و اعضای کمیته‌ها، گزارش‌های مردمی از شهر تهران و مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها را خواهیم داشت و در ایام حضور زائران در کربلای معلی ارتباط مستقیمی با گزارشگران برنامه در مسیر راهپیمایی و در خصوص حال و هوای زائران برقرار می‌کنیم.

فعالیت 24 ساعته رادیو اربعین

وی در پاسخ به این سوال که آیا رادیو اربعین 24 ساعته است، عنوان کرد: بله، پخش رادیو اربعین به صورت 24 ساعته خواهد بود و با توجه به ماموریت و رویکرد اطلاع‌رسانی شبکه در مسائل اجرایی سعی خواهد کرد بازتاب‌دهنده خدمات تمامی دستگاه‌ها و نهادهای خدمات‌رسان به زائران باشد و نکات لازم در این سفر معنوی را نیز در قالب اخبار و گزارش‌های مختلف اطلاع‌رسانی کند.

مدیر رادیو اربعین اشاره کرد: برای اطلاع‌رسانی بهتر 11 بخش خبری شامل چهار بخش مشروح و هشت بخش غیرمشروح یا همان خبرهای کوتاه در این شبکه ارائه می‌شود. پخش 24 ساعته رادیو اربعین با ارائه نکات لازم برای زائران به صورت خبر، گزارش و گفت‌وگو، سخنرانی‌ها، میان‌برنامه‌ها و پخش احکام زیارت و آداب آن با مباحث کارشناسی صورت می‌گیرد.

کوچک‌زاده با اشاره به این‌که رادیو اربعین علاوه بر اطلاع‌رسانی لحظه به لحظه از اخبار مربوط به این تجمع میلیونی که جزو ماموریت‌های اصلی تعریف شده است، گفت: امسال رادیو اربعین بر حوزه فرهنگ‌سازی اربعین نیز متمرکز شده و تلاش ما بر این است که فلسفه اربعین و زیارت اربعین در برنامه‌ها تبیین شود و با تقویت برنامه‌ها عمق مطالب افزایش یابد و فقط رویکرد اطلاع‌رسانی وجود نداشته باشد.

برنامه‌های متنوع رادیو اربعین

پخش روزانه دعای عهد بعد از اذان صبح و دعای ندبه بعد از اذان صبح روزهای جمعه، پخش سخنرانی‌هایی فاخر و ارزشمند از وعاظ معروف در باکس‌های کوتاه پنج دقیقه‌ای تا 30 دقیقه در بخش‌های مختلف، پخش مستندهای رادیویی ویژه اربعین در دو بخش 30 دقیقه‌ای، پخش نمایش‌های رادیویی ویژه این ایام در دو بخش 30 دقیقه‌ای، مباحث کارشناسی متعدد در زمینه تبیین فلسفه اربعین و پیاده‌روی آن، مباحثی درباره دلایل اهمیت زیارت اربعین و تفسیر فرازهایی از زیارت اربعین، آداب سفر و فضیلت و احکام زیارت، احکام سفر و عزاداری، نکات بهداشتی و سلامت سفر، فضایل قرائت قرآن کریم در سفر اربعین، تفسیر فرازهایی از زیارت وارث و بخش‌هایی از زیارت جامعه کبیره، آموزش مکالمه، کلمات و اصطلاحات پرکاربرد عربی که در سفر لازم خواهند بود و پخش ترتیل روزانه یک صفحه از قرآن کریم در چهار بخش، بایدها و نبایدها در پیاده‌روی اربعین، نحوه سفر و وسایل مورد نیاز، برنامه‌ریزی سفر، آشنایی با موکب‌های ایرانی مستقر در مسیر از برنامه‌های روزانه رادیو اربعین خواهد بود.

فاطمه عودباشی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها