آشنایی بیشتر با لنزهای چشم و عوارض ناشی از آن

این زیبایی ارزشش را دارد؟

با وجود این‌که سال‌هاست عوارض لنزهای چشم مشخص شده، هنوز هم افرادی هستند که آن را به جای عینک طبی استفاده می‌کنند تا زیباتر به نظر برسند.
کد خبر: ۹۵۹۳۰۴

علاوه بر این برخی دیگر، از لنزهای رنگی به عنوان زیبایی استفاده می‌کنند که آنها نیز عوارض مشابه لنزهای طبی را دارند. لنز با هر هدفی که استفاده شود می‌‌تواند آسیب‌های جدی برای چشم‌ به همراه داشته باشد.

دکتر محمدرضا فرتوک‌زاده، متخصص چشم، فوق تخصص پیوند قرنیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، برخی از مواردی که باید درباره لنزهای چشم بدانید را به شما می‌گوید.

امروز بهتر از دیروز!

امروزه استفاده از انواع لنز، به نسبت گذشته کاهش پیدا کرده است و دلیل آن افزایش آگاهی مردم محسوب می‌شود. با این وجود هنوز برخی از افراد نسبت به استفاده از لنز چشم، تمایل نشان می‌دهند و عوارض آن را چندان جدی نمی‌‌گیرند و به چشم‌های خود آسیب می‌زنند.

چشم‌پزشک این کار را تائید می‌کند؟

برخی از افراد تصور می‌کنند که متخصصان چشم، افراد را به استفاده از لنز تشویق می‌کنند، در حالی‌که این باور نادرست است و پزشکان چشم استفاده از لنز را تحت هیچ شرایطی تائید نمی‌کنند. استفاده از عینک به نسبت لنز، گزینه‌ بهتری برای افرادی محسوب می‌شود که ضعف بینایی دارند، چون عینک عارضه‌ای به همراه ندارد. اگر فردی باوجود آگاهی از عوارض لنز، باز هم اصرار به استفاده از آن داشته باشد، در چنین شرایطی در پرونده‌ فرد، موافق نبودن چشم پزشک برای استفاده از لنز ثبت خواهد شد.

زیبایی به قیمت عارضه

لنز عوارض زیادی را برای چشم به همراه دارد و بسیاری از این عوارض بسیار جدی محسوب می‌شوند. یکی از مهم‌ترین عوارضی که چشم‌ها را در اثر استفاده از لنز تهدید می‌کند، عفونت چشم است که احتمال کاهش بینایی و حتی در برخی موارد نابینایی را افزایش می‌دهد. قرمز شدن چشم، خشکی، احساس کوبیده شدن داخل چشم و تحریک دائمی آن بویژه در اطراف قرنیه، برخی از عوارض دیگر لنز محسوب می‌شوند. همچنین احتمال ابتلا به آلرژی نیز در چشم وجود خواهد داشت. افرادی که از لنز استفاده می‌کنند، دچار آستانه پایین تحمل نور و التهاب چشم می‌شوند. لنز می‌تواند باعث اختلال در روند اکسیژن‌رسانی در چشم شود، ضمن این‌که باعث ایجاد رگ در دور قرنیه می‌شود. به همین دلیل اکثر افرادی که از لنز استفاده می‌کنند، چشم‌هایشان قرمز به نظر می‌آید.

رنگی‌های مشکل‌ساز

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که بین لنزهای طبی و لنزهای غیرطبی تفاوت زیادی وجود دارد، در حالی ‌که این لنزها از نظر عارضه‌ای که به چشم وارد می‌کنند هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند، اما باید این نکته را دانست که میزان عارضه‌ ناشی از لنزهای رنگی به نسبت لنزهای غیررنگی، بسیار بیشتر است. لنزهای غیررنگی دارای منافذی هستند که می‌توانند با هر بار پلک زدن، هوا (اکسیژن) را وارد چشم می‌کنند در نتیجه احتمال آسیب به قرنیه کمتر است. لنزهای رنگی، معمولا چنین ویژگی را ندارند چون منافذ آنها با مواد رنگی پر شده و اکسیژن‌رسانی به قرنیه کم می‌شود، در نتیجه احتمال آسیب به قرنیه در اثر استفاده از لنزهای رنگی، بیشتر خواهد بود.

درمانی وجود دارد؟

عوارض ناشی از لنز، در حدود 50 درصد افرادی که از آن استفاده می‌کنند، دیده می‌شود. درمان عوارض ناشی از لنز، همیشه آسان نیست و بیمار برای برطرف کردن عوارض باید بارها به مطب چشم‌پزشک مراجعه کند. اگر عوارض ناشی از لنز جدی باشد و به چشم آسیب شدید وارد شود، امکان درمان بسیار پایین خواهد بود.

لنزها زیر ذره‌بین!

استفاده از لنز تحت هر شرایطی از سوی متخصصان چشم‌پزشکی رد شده است، با این حال اگر فردی برای استفاده از لنز اصرار داشته باشد، باید برای بررسی وضعیت چشم خود، هر دو تا سه ماه یک‌بار، به متخصص چشم‌پزشک مراجعه کند تا در اثر استفاده از لنز، آسیب جدی به چشم‌ها وارد نشود. اگر چشم‌ در اثر استفاده از لنز با مشکلاتی چون احساس کوبیدگی یا تاری دید، قرمز شدن و ریزش اشک مواجه شود در چنین شرایطی باید لنز دور انداخته شود و فرد برای بررسی چشم‌های خود به پزشک متخصص مراجعه کند. اگر لنز در زمان گذاشتن داخل چشم روی یک جایی که از تمیزی آن اطمینان کامل وجود دارد بیفتد، مشکلی برای استفاده از آن وجود نخواهد داشت، اما در شرایطی که لنز روی زمین، داخل دستشویی و... بیفتد باید دور انداخته شود. هنگام استفاده از لنز، می‌توان یک پارچه‌ نخی تمیز زیر دست گذاشت تا در صورت افتادن لنز روی آن، احتمال آلودگی به حداقل ممکن برسد. آن دسته از افرادی که از لنز استفاده می‌کنند باید به این نکته توجه داشته باشند که هنگام استفاده از لنز، لوازم آرایشی مصرف نکنند، چون این مساله می‌تواند باعث تشدید عوارض ناشی از مصرف لنز شود. استفاده از مژه مصنوعی در شرایطی که لنز در چشم وجود دارد، بسیار خطرناک است و اگر چسب مژه‌ مصنوعی داخل چشم بریزد و زیر لنز بماند، احتمال ایجاد زخم در قرنیه و عفونی شدن چشم افزایش پیدا می‌کند.

لنز را درست انتخاب کنید

آن دسته از افرادی که به استفاده از لنز اصرار دارند، باید برخی نکات را در نظر بگیرند. یکی از مهم‌ترین مواردی که در رابطه با لنز باید به آن دقت کرد، خرید آن از مراکز معتبر است. تهیه لنز از مراکزی که واردکننده لوازم پزشکی هستند، منطقی‌تر به نظر می‌رسد. عینک‌فروشی‌ها نیز مراکز معتبرتری به نسبت فروشگاه‌های محصولات آرایشی یا آرایشگاه‌ها محسوب می‌شوند. زمان خریدن لنز باید به این مساله توجه داشت که بسته‌بندی لنز کاملا سالم و هیچ‌گونه منفذی روی آن وجود نداشته باشد. اگر روی بسته‌بندی لنز، کوچک‌ترین سوراخی حتی در حد یک سر سوزن ایجاد شود، باید از مصرف آن خودداری کرد، چون این مساله می‌تواند باعث ابتلای چشم به عفونت شود.

یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه داشت، طول عمر لنز است. لنزها با طول عمرهای متفاوت، در بازار عرضه می‌شوند. طول عمر برخی از لنزها هفتگی محسوب می‌شود و بعد از این مدت نباید از این دسته لنزها استفاده کرد. برخی دیگر از انواع لنزها طول عمری در حدود دو تا سه ماه دارند و بعد از این مدت باید تعویض شوند. لنزهای دیگری نیز وجود دارند که می‌توان آنها را حدود دو تا سه سال استفاده کرد. لنز از هر نوعی که باشد، نباید برای مدت طولانی در چشم باقی بماند و باید حداکثر صبح تا عصر از آن استفاده کرد. مصرف لنز، برای طولانی مدت توصیه نمی‌شود، بویژه برای آن دسته از افرادی که در شهرهایی با هوای آلوده زندگی می‌کنند.

بهاره جلالوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها