اسکاتلند پیش‌نویس همه‌پرسی جدایی از بریتانیا را منتشر کرد

دولت محلی اسکاتلند، پیش‌نویس برگزاری همه‌پرسی دوم جدایی این کشور از بریتانیا بعد از برگزیت را منتشر کرد.
کد خبر: ۹۵۸۶۴۱
اسکاتلند پیش‌نویس همه‌پرسی جدایی از بریتانیا را منتشر کرد

به گزارش جام جم آنلاین از فارس،‌ دولت محلی اسکاتلند پیش‌نویس لایحه برگزاری همه‌پرسی دوم جدایی از بریتانیا را منتشر کرد.

شبکه بی‌بی‌سی خبر داد، این پیش‌نویس شامل طرح‌هایی برای اداره و اجرای همه پرسی،‌ چگونگی اجرای نظرسنجی‌ها و قواعد مربوط به شمارش آراء است.

«نیکولا استرجون» وزیر اول اسکاتلند در این‌باره گفت رای به برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) بدین معناست که اسکاتلند می‌تواند به دنبال استقلال خود باشد.

بر اساس این پیش‌نویس برگزاری همه‌پرسی در آینده شبیه به همه پرسی 2014 خواهد بود و دقیقا سوال همه‌پرسی تنها با یک کلمه آری/خیر پاسخ داده می‌شود. در همه‌پرسی سال 2014 حدود 45 درصد مردم اسکاتلند رای به جدایی داده بودند که بدین ترتیب همه‌پرسی شکست خورد.

بر اساس پیش‌نویس لایحه همه‌پرسی دوم جدایی اسکاتلند از بریتانیا شهروندان اروپایی که مقیم اسکاتلند شده و 16 سال و بالاتر دارند، اجازه شرکت در همه پرسی را خواهند داشت. در حال حاضر پیش‌نویس برای مشورت مردم منتشر شده است.

در همه پرسی روز سوم تیر سال جاری برای جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا که در نتیجه آن 52 درصد مردم بریتانیا رای به خروج از اتحادیه اروپا دادند، مردم اسکاتلند، 62 درصد رای به ماندن داده بودند.

همین نتیجه باعث شد، دولت محلی اسکاتلند همواره به دنبال حفظ منافع این کشور در اتحادیه اروپا و جدا نشدن از آن باشد و بارها برگزاری همه‌پرسی دوم جدایی از بریتانیا را اعلام کرده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها