پخش سری جدید برنامه گفت‌وگو محور آفتاب‌شرقی، اخیرا از شبکه یک سیما آغاز شده است. این برنامه، موضوعی کاملا مذهبی ـ دینی دارد و در ساعات روحانی،‌ حوالی اذان ظهر به افق تهران پخش می‌شود. تهیه‌کنندگی این برنامه بر عهده یونس قاسمی و مجید نادری است و اجرای آن را ندا ملکی، علی جباری و هادی صلح‌جو برعهده دارند.
کد خبر: ۹۵۷۸۵۲

معارف اسلامی با کارکرد امروزی

به گفته یکی از تهیه‌کنندگان آفتاب‌ شرقی، ساخت این برنامه با هدف استقبال از اذان ظهر در شبکه یک، از سال‌ها قبل در دستور کار قرار گرفته است.

یونس قاسمی در این ارتباط به جام‌جم توضیح داد: ابتدا این برنامه حدود 15 تا 20 دقیقه زمان پخش داشت، اما اندک اندک بر زمان آن افزوده شد تا جایی که سال 88 مدت زمانش به 70 تا 75 دقیقه رسید و بخش‌های گفت‌وگویی به آن اضافه شد. وی تصریح کرد: در حال حاضر شکل کلی برنامه آفتاب شرقی عوض نشده، امّا، تلاش کرده‌ایم بخش مربوط به کارشناسان با مباحث حوزه معارف اسلامی که با کارکردهای امروزی مرتبط هستند، نمود بیشتری داشته باشد.

تغییر در سری جدید برنامه

قاسمی ادامه داد: تغییر در سری جدید برنامه آفتاب شرقی به لحاظ ظاهری و محتوا اعمال شده است. از نظر ظاهری، پلی بک‌های برنامه و دکور تغییر کرده و به مناسبت‌های مختلف عوض می‌شود. به لحاظ محتوایی نیز تغییراتی در برنامه ایجاد شده است، به طوری که شنبه‌ها موضوع عفاف، حجاب و تفسیر، یکشنبه‌ها، آداب معاشرت از دیدگاه اسلام، دوشنبه‌ها، اخلاق بندگی، سه‌شنبه‌ها، فقه، حقوق و اخلاق، چهارشنبه‌ها، احکام و پنجشنبه‌ها موضوع امام زمان(عج) در دستور کار برنامه قرار دارد.

مهمانان برنامه آفتاب شرقی براساس تخصصشان انتخاب می‌شوند، به این صورت که بعد از مشخص شدن موضوع برنامه، پیدا کردن کارشناسانی که بیشترین میزان تسلط بر موضوع را دارند، مدنظر قرار می‌گیرد و در نهایت با توجه به موضوع برنامه، تخصص کارشناسان و این که وقت کافی برای مطالعه و آماده شدن داشته باشند، انتخاب می‌شوند.

قاسمی در این باره اظهار کرد: در لایه زیرین تمام آنچه به عنوان موضوع در آفتاب‌شرقی به آن می‌پرداریم، سبک زندگی دینی قرار دارد. وقتی ما بدانیم، دستورات خداوند چیست و چگونه باید او را مورد ستایش قرار دهیم، زندگی‌مان سبک دینی پیدا می‌کند.وی در باره مخاطبان برنامه نیز تصریح کرد: مخاطبان برنامه عام هستند، یعنی غیر از کودکان بقیه افراد جامعه می‌توانند به صورت بالقوه بیننده آفتاب‌شرقی باشند. اغلب در تهران این گونه است که آقایان موقع اذان ظهر منزل نیستند، اما در شهرستان‌ها اغلب مردانی که کار و کسبی دارند، سر ظهر به منزل می‌آیند. از سوی دیگر، ما در فضای مجازی نیز فایل‌های صوتی برنامه را قرار داده‌ایم و افراد می‌توانند از آن استفاده کنند.

مسابقه، یکی از بخش‌های جذاب برنامه

تهیه‌کننده آفتاب شرقی درباره مسابقات این برنامه نیز گفت: در آفتاب‌شرقی، بخش مسابقه هم در نظر گرفته‌ایم که با استقبال زیادی مواجه شده است. نحوه اجرای مسابقه چهار گزینه‌ای به این صورت است که روزهای پنجشنبه سوال مطرح می‌شود و تا چهارشنبه هفته بعد، مردم فرصت دارند پاسخ‌های خود را برای ما ارسال کنند. پنجشنبه‌ها قرعه‌کشی انجام می‌شود و به برندگان جوایزی اهدا می‌کنیم. در مسابقه دیگر برنامه از زمان تولد امام‌ رضا(ع) تا روز عید غدیر،‌ اپلیکیشنی را در اختیار بینندگان قرار دادیم که از طریق آن می‌توانستند نماز، حمد و سوره و قرآن را بخوانند و برای ما ارسال کنند. فایل‌های فرستاده شده توسط کارشناسان به لحاظ درستی قرائت، بررسی و در نهایت از میان افرادی که به مرحله آخر راه یافتند، با قید قرعه برگزیدگانی انتخاب شدند. از طریق این مسابقه، مشکلات افراد در خواندن قرآن و نماز برطرف و از سوی دیگر مسابقه‌ای جذاب برگزار شد. این نوع مسابقات در فواصل زمانی مختلف از طریق برنامه آفتاب‌شرقی برگزار خواهد شد و قصد داریم در حد فاصل اربعین تا عاشورا نیز این کار را انجام دهیم.

تأثیرگذاری بر تربیت نسل آینده

علی جباری، مجری دیگر برنامه آفتاب شرقی تصریح کرد: برنامه‌های دینی ـ مذهبی فضای خاصی دارند و از آنجایی که مخاطبان آنها نیز افراد خاصی هستند، از مقتضیات ویژه‌ای برخوردارند.

وی ادامه داد: تلاش داریم تا برنامه آفتاب شرقی را با نوع بیان، اجرای متفاوت و جذابیت‌های کلامی برای عموم گیرا و جذاب کنیم و از بینندگان تقاضا داریم، به صورت تخصصی به برنامه نگاه کنند تا بازخوردهای قوی‌تری را از سوی آنها شاهد باشیم.

جباری توضیح داد: اجرای برنامه‌های معارفی سخت است و مطالعات خاص خودش را می‌طلبد و مجری باید بتواند با مخاطبان ارتباط موثر برقرار کند.

اجرای متفاوت برنامه‌های مذهبی

ندا ملکی، یکی از مجریان آفتاب شرقی با تاکید بر این‌که مسلما اجرای برنامه‌ای مذهبی در روحیه افراد تأثیر می‌گذارد و البته کسانی که این گونه برنامه‌ها را اجرا می‌کنند، باید خودشان نیز تلاش کنند که طاهر شوند، گفت: برای من بهترین اجرا زمانی است که حرف از خدا و اولیایش زده می‌شود و افرادی که تجربه این‌گونه اجراها را دارند، می‌دانند که با اجرای دیگر برنامه‌ها به صورت کلی متفاوت است.

ملکی اظهار کرد: در برنامه‌های مذهبی، حرف از مفاهیم قرآن و اهل بیت زده می‌شود و به همین دلیل این نوع برنامه‌ها در روحیات دست اندرکاران نیز تأثیر می‌گذارد و از سوی دیگر، لازم است افراد فعال در این برنامه‌ها برای یکی بودن حرف و عمل‌شان تلاش کنند.

وی درباره بازخورد این برنامه در میان مردم گفت: آن گونه که به ما اطلاع داده‌اند، آفتاب‌شرقی بعد از دستپخت در شبکه اول سیما، پربیننده‌ترین برنامه است و با توجه به این که برنامه‌های مذهبی معمولا بودجه زیاد، اسپانسر و جذابیت دیداری و شنیداری چندانی ندارند، استقبال عمومی از این برنامه جالب توجه است.

قدر بودن با مردم

هادی صلح‌جو، یکی دیگر از مجریان آفتاب‌شرقی است. وی درباره حضورش در این برنامه تاکید کرد: مهم‌ترین علاقه و دغدغه من در اجرا، برنامه‌های مذهبی است. خودم را متعلق به این فضا می‌دانم و با توجه به این که در خانواده‌ای مذهبی و متدین بزرگ شده‌ام، قاری قرآنم و در جلسات قرآن و هیأت‌ها حضور داشته‌ام، با این فضا مأنوس هستم.

وی ادامه داد: خودم را یک مجری معارفی می‌دانم و علاقه‌ای به اجرای برنامه‌های غیرمذهبی ندارم. برخورد مردم با ما به عنوان افرادی که برنامه‌های دینی را اجرا می‌کنیم، بسیار لذت‌بخش است؛ این که مردم به ما محبت دارند حتما از الطاف الهی است، البته هشداری هم وجود دارد و آن این که نباید مغرور شویم؛ باید با مردم و در میان آنها باشیم و بدانیم که فرصت با مردم بودن از طریق رسانه و تلویزیون در اختیار ما قرار داده شده و باید قدر این نعمت را بدانیم.

شهربانو جمعه‌پور

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها