درحالی به عاشورای حسینی نزدیک می‌شویم که قیمت انواع ظروف یک‌بار مصرف یکی از پرتقاضاترین کالاهای این ایام، تقریبا 25 درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۹۵۵۱۰۰

سیدرحیم مقیمی، رئیس اتحادیه توزیع و تولید پلاستیک تهران با اعلام این خبر به جام‌جم گفت: با توجه به روند افزایش تقاضا برای خرید ظروف یک‌بار مصرف هر سال این اتفاق در بازار ظروف روی می‌دهد، اما نکته جالب این است که معمولا اصناف و تولیدکنندگان در این زمینه هیچ نقشی نداشته و ناخواسته متهم ردیف اول این گرانی‌ها شناخته می‌شوند.

مقیمی با اشاره به نامه‌ای که به اتاق بازرگانی ارسال کرده بود، افزود: از آنجا که تمام مواد اولیه و تجهیزات موردنیاز تولید این ظروف در ایران مهیاست، کاملا می‌توانیم روند تولید و قیمت‌های بازار را کنترل کنیم، به همین دلیل چهار هفته قبل طی نامه‌ای به بخش بازرسی اتاق بازرگانی، روند ورود دلال‌ها به بازار تولید ظروف یک‌بار مصرف را هشدار دادیم و حتی بعضا نام برند و نام افراد محتکر را نیز اعلام کردیم، ولی هیچ اتفاقی نیفتاد و برخوردی صورت نگرفت.

این مقام صنفی معتقد است رانت و ارتباطاتی که میان تولیدکنندگان مواد اولیه یعنی پتروشیمی‌ها و خریداران کلان مواد اولیه وجود دارد، باعث شده تا در ایام اوج تقاضا مثل محرم، رمضان و ایام اربعین حسینی، این افراد مواد اولیه را احتکار کنند و پتروشیمی‌ها هم ماده اولیه را به بورس عرضه نمی‌کنند که این مسائل باعث می‌شود تا بدون افزایش قیمت ماده اولیه، شاهد روند افزایشی قیمت محصولات باشیم.

وی با اشاره به افزایش 14 تا 20 تومانی قیمت هریک از اقلام مختلف ظروف یک‌بار مصرف به جام‌جم گفت: این سودجویی یعنی کاهش عرضه مواد اولیه باعث می‌شود، رفته‌رفته افزایش قیمت کالاها در سطح کلان به دلیل نیاز گسترده شکل بگیرد تا جایی که هرچه به ایام اربعین و تأمین نیازهای زائران حرم حسینی نزدیک می‌شویم، روند افزایش قیمت نیز مشهودتر خواهد شد. بنابراین اگر مسئولان در این زمینه وارد نشوند، سودجویی بیشتر شده و مشکلات عمده‌ای برای تولید و مصرف‌کنندگان به وجود خواهد آمد.

رئیس اتحادیه توزیع و تولید پلاستیک تهران به خریداران تاکید کرد برای این‌که متحمل زیان و سوءاستفاده نشوند، پنج منطقه خاص برای توزیع عمده کالاهای یادشده در سطح تهران در نظر گرفته ‌شده تا این افراد بتوانند نیازهای خود را بدون هرگونه افزایش قیمت یا سوءاستفاده از این امکان تهیه کنند که عبارتند از میدان راه‌آهن، خیابان مولوی، چهارراه باستان، میدان صادقیه و خیابان اتحاد تهرانپارس.

مقیمی گفت: اگر سازمان تعزیرات بخواهد، می‌توانیم فهرست تمام متخلفان را در اختیار آنها قرار دهیم تا سودجویان نتوانند باعث افزایش قیمت و ایجاد مشکل برای عزاداران حسینی باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها