نگاهی به مراسم هنری عاشورایی در ایام محرم

روزی که هنر سیاه می‌پوشد

همیشه در ایام فرا رسیدن ماه محرم و عزاداری اباعبدالله، هنرمندان شاخه‌های مختلف تلاش می‌کنند تا در خلال فعالیت‌های خصوصی و دولتی به‌صورت انفرادی یا گروهی، در هر زمینه‌ای که تخصص دارند ارادتشان را به امام حسین(ع) و احترامشان را نسبت به حماسه کربلا نشان دهند. جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و آثاری که در این روزها ردشان را می‌شود در جای‌جای شهرها گرفت و عمق ارادت به اباعبدالله را در آنها جست.
کد خبر: ۹۵۵۰۷۴

سوگواره «خیمه‌ها و نجواها»

سوگواره «خیمه‌ها و نجواها» از جمله برنامه‌های پرمخاطبی بود که سال گذشته در دومین سال متوالی در برج میلاد برگزار شد و توانست مورد توجه مخاطبان زیادی از علاقه‌مندان آثار هنر عاشورایی قرار بگیرد. امسال هم سومین دوره این سوگواره در برج میلاد برگزار خواهد شد.

در این سوگواره ویژه‌برنامه‌های مختلف هنری شامل اجرای تئاتر و کنسرت دینی، شب شعر، عزاداری ملل اسلامی، سوگ‌چامه‌ها و.. .گنجانده شده بود که در شاخه‌های مختلف هنری محل ظهور و بروز هنر متعهد و عاشورایی بود.

از سوی دیگر «سوگ چامه‌ها» به عنوان بخشی از این سوگواره، از جمله قسمت‌های پرمخاطبی بود که ممکن است در دوره اخیر امکان اجرایی شدن آن وجود نداشته باشد.

در یکی از این خیمه‌ها هم که اختصاص به اجرای تعزیه و مقتل‌خوانی هنرمندان سینما و تلویزیون داشت، هنرمندانی از جمله رسول نجفیان، دانیال حکیمی، داریوش ارجمند، فرهاد آئیش، آتیلا پسیانی و سیاوش تهمورث به اجرای برنامه پرداختند. هنوز برگزاری این قسمت از برنامه در سومین دوره سوگواره قطعی نشده است.

«خیمه‌گاه ادب»

سوگواره شعر عاشورایی «خیمه‌گاه ادب» ازجمله برنامه‌هایی است که امسال هم توسط مجمع شاعران اهل‌بیت(ع) در برج میلاد برگزار می‌شود.

همزمان با برپایی سوگواره خیمه‌ها و نجواها در برج میلاد، سوگواره سراسری شعر عاشورایی با عنوان «خیمه‌گاه ادب» در دو بخش اصلی و ویژه برگزار می‌شود که در بخش اصلی شعرهای عاشورایی با موضوع امام حسین(ع)، شهدای کربلا، شخصیت‌ها و موضوعات مرتبط با قیام حسینی و در بخش ویژه اشعار باید در موضوع امام سجاد(ع) و امام باقر(ع) باشد.

تعزیه اباعبدالله حسین(ع) در میدان ولیعصر

مراسم تعزیه حضرت اباعبدالله حسین(ع) و قمر بنی‌هاشم حضرت عباس(ع) در روز دوشنبه 19 و سه‌شنبه 20 مهرماه مصادف با شب تاسوعا و شب عاشورا برگزار می‌شود. عرفان پورمحمدی کارگردانی این اثر را به عهده دارد و ابوالفضل وزیری، بهداد رویان، کوروش رخشنده‌پی، آرمان شهبازی، آرمین بهجت، سعید فرد، محسن ابوالفتحی، اصغر شیرزاد، محمد میرهاشمی، مهدی کرمانشاهی، وحید جوانی، مبینا چاپی و بهار رحمتی زاده (بازیگر خردسال) از نقش‌آفرینان این تعزیه‌اند. از دیگر عوامل این اثر نمایشی می‌توان به موسیقی: دکتر بهنام رحیمی، خوانندگان نماآهنگ: علی پورصائب، مبینا چاپی، دستیار کارگردان: بابک پسیان‌پور، ساخت اکسسوار: حوریا چاپی و مشاور رسانه ای: مهدی سلیمانی برچلویی اشاره کرد. این مراسم دوشنبه و سه‌شنبه 19 و 20 مهرماه ساعت 20 جنب سقاخانه حضرت ام‌البنین(س) واقع در ضلع شمال غربی میدان حضرت ولی‌عصر(عج) برگزار می‌شود.

«سرخ و سیاه به رنگ عشق»

سومین سوگواره هنرهای تجسمی با عنوان «سرخ و سیاه به رنگ عشق» در چهار رشته عکاسی، پوستر، تصویرگری و نقاشی همزمان با رحلت پیامبر اکرم(ص) از 9 آذر تا 17 آذر 1395 در نگارخانه برج میلاد برگزار می‏شود.

هدف از این سوگواره در سومین دوره برگزاری، ثبت جلوه‌های معنوی و حضور پرشور مردم در برگزاری آیین‌های ایام محرم و صفر و نمایش فرهنگ غنی اسلامی ـ ایرانی و اهمیت این ماه‌ها در فرهنگ غنی شیعه در اقصی نقاط ایران است. برگزاری نمایشگاه از این آیین پرشکوه و دستیابی به آثار ارزشمند هنرمندان تجسمی از دیگر اهداف برگزارکننده است. عکاسی، طراحی گرافیک (پوستر)، تصویرگری، نقاشی‌، نقاشی‌ مذهبی و نقاشی قهوه‌خانه‌ای از بخش‌هایی است که مخاطبان می‌توانند در آنها با یکدیگر رقابت کنند و جلوه‌ای از عشق به ائمه را به نمایش بگذارند.

انقلاب خمینی، تداوم انقلاب حسینی

همزمان با دهه نخست ماه محرم پوسترهای «انقلاب خمینی، تداوم انقلاب حسینی» به همت اداره هنرهای تجسمی بسیج در مراکز و سازمان‌های فرهنگی سراسر کشور و در ابعاد مختلف روی دیوار رفته است. در این اثر کتیبه عزاداری اباعبدالله‌الحسین(ع)، منقش به شعار «انقلاب خمینی؛ انقلاب حسینی» شده است.

یکی دیگر از پوسترهای «انقلاب خمینی، تداوم انقلاب حسینی» دو فضای صحرای کربلا و سرزمین ایران را ترسیم کرده است. در این تصویر یکی از یاران امام حسین‌(ع) در حالی که نیزه‌ها و تیرهای دشمن به وی اصابت کرده است، پرچم «هیهات منا الذله» را به سربازان امام خمینی(ره) می‌دهد. این پوسترها در تهران بیلبوردهای میدان سپاه، سیدالشهدا، اتوبان بابایی، اتوبان بسیج، میدان مطهری و خیابان مفتح و در شهرستان‌ها هم توسط سپاهیان استانی و نواحی بسیج در مناطق مهم شهر نصب شده است.

تجلیل از نوگلان حسینی

دهمین آیین تجلیل از نوگلان حسینی همچون سال‌های گذشته، در ایام عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه برگزار می‌شود.

دهمین آیین تجلیل از نوگلان حسینی با هدف نشر و اشاعه فرهنگ دینی، تشویق و ترغیب نوجوانان خادم اهل بیت(ع) و شناسایی استعدادهای بالقوه مداحان نوجوان برگزار می‌شود. حضور مداحان و داوران پیشکسوت در این مراسم کمک می‌کند تا در آینده این نوگلان توسط کانون مداحان شهر تهران کلاس‌های آموزشی را به صورت جدی ادامه بدهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها