زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان در حالی دیروز تهران را ترک کرد که اظهارات اخیرش درباره ضرورت به رسمیت شناخته شدن اسرائیل از سوی ایران، بشدت بر سفرش به تهران سایه انداخت.
کد خبر: ۹۵۳۲۱۲

البته به نظر می‌رسد این مقام آلمانی پس از مشاهده بازتاب سخنانش درصدد تصحیح آن برآمده است؛ محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت دیروز در نشست خبری در همین زمینه گفت: در دیداری که با وزیر اقتصاد آلمان داشتم مساله پیش‌شرط گفته شده را پرسیدم که وی گفت این حرفی که از سوی من بیان شده تحریف است و من کاملا موضع جمهوری اسلامی ایران را درک می‌کنم.

اما یکی از اثرات سخنان گابریل، لغو دیدار برنامه‌ریزی شده‌اش با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان بود که قرار بود دیروز در مجلس برگزار شود؛ اتفاقی که نشریه بیلد آلمان در شماره دیروز خود از آن به عنوان شکست سخت برای «گابریل» یاد کرد.

دیدار این مقام آلمانی با وزیر امور خارجه کشورمان نیز که طبق شنیده‌ها قرار بود ساعت 18 دوشنبه برگزار شود، برگزار نشد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، گفته می‌شود با وجود جابه‌جایی برخی برنامه‌های وزیر امور خارجه برای انجام دیدار با وزیر اقتصاد آلمان، به علت آنچه تداخل با برنامه‌هایی که وزارت امور اقتصاد و دارایی برای این مقام آلمانی تدارک دیده بود، دیدار ظریف و گابریل ممکن نشد.

در گفت‌وگو با دو نفر از نمایندگان، عملکرد وزارت امور خارجه در خصوص اظهارات اخیر وزیر اقتصاد آلمان را بررسی کرده‌ایم.

وزیر اقتصاد آلمان، قبل از اظهاراتش دعوت شد

علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان این‌که لغو دیدارهای وزیر اقتصاد آلمان با رئیس مجلس و وزیر امور خارجه، درس خوبی برای او بود گفت: لغو ملاقات رئیس مجلس و وزیر خارجه، نشان‌دهنده عدم رضایت و اعتراض جدی جمهوری اسلامی به اظهارات کاملا غیرمنطقی معاون صدراعظم آلمان قبل از سفر به ایران بود. وی با بیان این‌که هیچ کشوری نمی‌تواند برای جمهوری اسلامی ایران شرایط تعیین کند، یادآور شد: همه کشورها باید بدانند که ایران در مواضع خود جدی است و باید با شرایط جمهوری اسلامی ایران، گفت‌وگوها و رابطه اقتصادی پذیرفته شود. عضو فراکسیون ولایت در خصوص دعوت وزارت امور خارجه از این مقام آلمانی گفت: ‌این دعوت قبل از اظهارات اخیر وزیر اقتصاد آلمان صورت گرفته بود.

وی در مورد روابط آینده اقتصادی ایران و آلمان افزود: ما با آلمان روابط خوبی داریم و این اظهارات هرچند مناسب با وضعیت سیاسی روابط دو کشور نبود، اما اظهارات یک وزیر را نمی‌توان به حساب کل دولت آلمان گذاشت.

عملکرد وزارت خارجه متعادل است

سهیلا جلودارزاده، عضو فراکسیون امید با تاکید بر این‌که ایران رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد، گفت: هیچ کشوری هم نمی‌تواند برای ایران شرایط تعیین کند.

نماینده تهران با بیان این‌که آلمان باید اصول دیپلماسی را قبول کند، افزود: ‌البته ما باید اصول دیپلماتیک و رابطه با کشورها را به وزارت امور خارجه بسپاریم تا براساس عزت، حکمت و مصلحت کارها را انجام دهد.

جلودارزاده با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران به دنبال تنش‌زدایی است، تصریح کرد:‌ عملکرد وزارت امور خارجه در این زمینه معقول و متعادل است، چون ما نمی‌توانیم همه چیز را فقط سیاه و سفید ببینیم لذا باید در فضای آرامش با عقلانیت و خرد و شناخت حقوق کشور و روابط برابر با دنیا فکر و با آرامش منافع کشور را پیگیری کنیم.

وی بااشاره به این‌که با اعمال فشار و جنجال نمی‌توان کاری را پیش برد، افزود: زبان فعلی دنیا بر پایه مذاکره است و ما باید از این زبان به رسمیت شناخته شده استفاده کنیم و با سلاحی که با ما برخورد می‌شود با آنها برخورد کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها