مردم فراموشکار نیستند

خبرنگارجماعت به سمج بودن شهره است و اصولا یکی از الزامات این حرفه، به خرج دادن سماجت است و پیله کردن و پیگیر شدن. بیش و کم در اغلب اوقات هم این اصرار و الحاح به بار می‌نشیند و ثمر می‌دهد که همانا گفت‌وگو و گپ‌وگفتی است جذاب، خوشبینانه.
کد خبر: ۹۴۸۳۰۴
مردم فراموشکار نیستند

یکی از کنش‌های بشدت سماجت‌وار ما که البته به بار ننشست و ابتر ماند، تلاش برای گفت‌وگو با فردوس کاویانی بود. استاد کاویانی گویا هنوز چندان دل به فناوری نداده‌ و تلفن همراه ندارد یا اگر هم دارد کسی نمره‌اش را ندارد؛ باید با منزل‌شان تماس گرفت و مصدع اوقات‌شان شد که ما هم همین ‌کار را کردیم. همسر محترم‌شان پاسخگو شدند و البته مهربانی‌‌ها کردند و از محبت و احترام دریغ نورزیدند، بزرگوارانه. تاکید موکد داشتند که استاد حاضر به مصاحبه نیست.

نشان به آن نشان که با وجود همه پافشاری‌ها حتی حاضر نشد برای لحظاتی گوشی تلفن را دست بگیرد و با ما همکلام شود. در مرتبه بعدی و تلاش مجدد، عنوان کردیم می‌خواهیم حضوری مزاحم‌شان شویم، نه برای مصاحبه که برای تازه‌ کردن دیدار با این هنرمند پیشکسوت و تقدیری هرچند کوچک و در حد وسع و امکانات از ایشان. استاد کاویانی اما گویا بشدت گوشه عزلت گزید‌ه ‌است و حاضر به ملاقات با ‌کسی نیست. نتیجه آن شد که از سر استیصال و البته علاقه، با هنرمندانی که در فیلم یا سریالی با ایشان همبازی و همکار بوده‌اند، گفت‌وگو کردیم از برای یاد و ذکری از این بازیگر کهنه‌کار و البته توانا.

فردوس کاویانی عمر و جوانی‌اش را برای هنر این مروز و بوم هزینه کرده و آنچنان که باید و شاید قدر و منزلت ندیده است.

بر سبیل عدل و انصاف ذکر یک نکته اما ضروری به نظر می‌رسد؛ بخشی از بی‌خبری جامعه از این هنرمند پیشکسوت به روش و طریقی که خود در پیش گرفته است، بازمی‌گردد. ایشان موجه یا غیرموجه، از همه کناره گرفته و در لاک تنهایی فرورفته است. وگرنه کم نیستند کسانی که هنوز به یاد «کمال» سریال «همسران» هستند و سراغش را می‌گیرند و از نبودش اظهار نگرانی می‌کنند. مردم خاطره‌‌ها دارند با هنرمندان خود و با وجود همه گرفتاری‌ها و عسرت‌های عموما برآمده از معیشت و گذران زندگی، آنقدرها هم فراموشکار نشده‌اند.

بخشی از فرآیند ارتباط و تعامل میان هنرمندان و مخاطبان‌شان به نوع برخورد هنرمند بازمی‌گردد. مردم انتظار دارند هنرمند محبوب‌شان نیز محبت آنها را بی‌پاسخ نگذارد و دستی را که به رسم دوستی دراز شده، به گرمی بفشارد. فردوس کاویانی حتما ادله و برهان خود را دارد برای این کناره‌گیری و عزلت گزیدن، اما شایسته است که حساب عامه را از متولیان و مسئولانی که بعضا هنرمندان پیشکسوت را ارج نمی‌نهند، جدا کند و همه را به یک چشم نبیند. مردم قدر هنرمندان خود را به نیکی می‌دانند و عزیزشان می‌دارند؛ روزنامه‌نگاران و اهالی قلم هم در حد وسع خود؛ همچنین.

به امید روزی که با فردوس کاویانی دیداری تازه شود و پای صحبت‌های استاد بنشینیم که نقل‌ها و ناگفته‌های جذاب بسیار دارد، بی‌گمان.

امروز سوم مهرماه روز تولد فردوس کاویانی است. استاد 75 ساله شده‌اند.

محسن محمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها