پس از پایان جنگ تحمیلی، به مرور سینمای ایران نیز به سمت تجربه‌های تازه حرکت کرده و به بازیگرانی روی آورد که به لحاظ سنی فاصله چندانی با نقش نداشته‌اند.
کد خبر: ۹۴۸۰۱۴

ابوالفضل پورعرب شاخص‌ترین بازیگر سینمای ایران در این تغییر و تحول محسوب می‌شود که با فیلم عروس ساخته بهروز افخمی به سرعت پا در راه ستاره شدن گذاشت. او نیز به مانند بسیاری از بازیگران کشورمان به موازات سینما در تلویزیون هم فعالیت کرد که ماحصل آن چند مجموعه تلویزیونی با کیفیت‌های مختلف بوده است.

از تنهاترین سردار تا همراز

دوران زندگانی هر یک از معصومین(ع) می‌تواند دستمایه تولید مجموعه‌های تلویزیونی بسیار قرار گیرد که این اتفاق در دهه 70 با مجموعه امام علی(ع) به کارگردانی داوود میرباقری کلید زده شده و با مجموعه‌های دیگری همچون «تنهاترین سردار» ساخته مهدی فخیم‌زاده امتداد پیدا کرد. فخیم‌زاده در این مجموعه سراغ دوره‌ای از زندگانی امام حسن مجتبی(ع) از صلح با معاویه تا شهادت ایشان رفته و آن را به تصویر کشیده است. پورعرب یکی از نقش‌های اصلی کار را ایفا کرده و در قطب مثبت آن حضور تاثیرگذاری دارد. در این بین نباید از چهره‌پردازی نسبتا خوب او هم بسادگی عبور کرد که مکمل مناسبی برای بازی وی در تنهاترین سردار بوده است.« همراز» ساخته سامان مقدم دومین سریال پورعرب است که در ماه مبارک رمضان روی آنتن رفته و مورد توجه انبوهی از مخاطبان هم قرار گرفت. همراز داستان جوان خلافکاری است که در زندان پی به راز یکی از زندانی‌ها برده و برای یافتن طلای سرقتی دفن شده در خاک سراغ ساختمانی نیمه‌کاره می‌رود و این در حالی است که آن ساختمان به مسجد تبدیل شده است. بازی روان و گرم پورعرب در نقش اول همراز را می‌توان مهم‌ترین نقطه قوت آن قلمداد کرد.

یکنواختی نقش‌های تلویزیونی و بازگشت به اوج با وضعیت سفید

پورعرب در «زیرزمین» ساخته علیرضا افخمی و «یک وجب خاک» به کارگردانی علی عبدالعلی‌زاده در نقش‌هایی شبیه به هم ایفای نقش کرده، اما با وجود کلیشه‌های دست و پا گیر بازی‌های قابل قبولی را از خود به نمایش گذاشته است. در اولی او شریک مردی میانسال برای یک کلاهبرداری بزرگ است که هردوی آنها از طرف سوم ماجرا رودست خورده و برای پیدا کردن میلیاردها پول مخفی شده در زیرزمین ساختمانی قدیمی دست به کار می‌شوند. در اینجا برعکس همراز، پورعرب نقش کمتری در پیشبرد داستان داشته و بار اصلی را فتحعلی اویسی در کنار سروش صحت و مهران رجبی به دوش می‌کشد. در یک وجب خاک او در نقش بهمن که از راه تکثیر و فروش سی‌دی فیلم روزگار می‌گذراند، ظاهر شده و در روند پیشرفت داستان نقشی کلیدی دارد. نکته مهمی که پورعرب در ایفای این نقش رعایت کرده، قائل شدن یک مرز باریک میان بهمن واقعی و مهندس بهمن تقلبی است که در عین حال شیرینی خاصی هم به آن تزریق کرده است. «وضعیت سفید» ساخته حمید نعمت الله بازگشت پرقدرت پورعرب به قاب کوچک تلویزیون پس از غیبتی نه‌چندان طولانی و در نقشی است که تفاوتی چشمگیر با نقش‌های قبلی‌اش دارد. پسر بزرگ خانواده‌ای پرجمعیت در بحبوحه موشکباران تهران که خود نیز خانواده به هم ریخته و آشفته‌ای دارد. از یک سو همسرش دچار افسردگی است و از طرف دیگر پسر مشمول خدمتش هم او را تحت فشار گذاشته تا قاچاقی از مرز فراری‌اش دهد! همه اینها در حالی است که همسر دومی هم اختیار کرده که پول زیادی هم بابت شراکت در اختیارش گذاشته و حال برای دریافت طلبش به او فشار می‌آورد. پریشانی و سردرگمی مهم‌ترین خصیصه این نقش است که پورعرب با مهارت آن را به اجرا در‌آورده و در عین حال بی‌خیالی غریبی را هم به آن اضافه کرده که نقشش را به یادماندنی کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها