واقعه غدیر آن چنان واقعه بزرگی به لحاظ تاریخی و دینی محسوب می‌شود که نویسندگان بسیاری را بر آن داشته تا از وجوه مختلف به این واقعه نظر بیفکنند. برخی نویسندگان از زاویه تاریخی از آن نوشته‌اند، برخی دیگر به شکل داستانی به واقعه غدیر نگاه کرده‌اند، برخی دیگر از دیدگاه اثبات واقعه، برخی از دیدگاه تفاوت‌های دیدگاه در میان شیعیان و جامعه اهل تسنن به این موضوع نگریسته‌اند و گروهی هم مدارک بیشماری در اثبات حقانیت واقعه غدیر و ولایت امیرالمومنین ارائه کرده‌اند. در زیر بخشی از کتاب‌هایی را که با موضوع غدیر نوشته شده است، بررسی می‌کنیم.
کد خبر: ۹۴۶۸۶۵

الغدیر

نویسنده: علامه امینی

الغدیر نام کتابی‌ است به قلم علامه امینی در اثبات ولایت بلافصل علی‌بن‌ابی‌طالب بعد از پیامبر و اثبات مذهب شیعه. این کتاب به عربی نوشته شده‌است. برخی این کتاب را معتبرترین کتاب برای اثبات شیعه می‌دانند.

کتاب غدیر 20 جلدی است که 11 جلد آن به زبان عربی چاپ شده‌ و آن 11 جلد در 22 جلد به زبان فارسی ترجمه شده‌است. موضوع عمده کتاب واقعه غدیر خم به روایت اهل تسنن است.

نویسنده در این کتاب به 110 تن از صحابه و 84 نفر از تابعین پیامبر که حدیث غدیر را روایت کرده‌اند، اشاره می‌کند. آنگاه 360 تن از راویان حدیث غدیر از قرن دوم تا چهاردهم را برمی‌شمارد. در پایان هم اشعار شاعران مختلف را درباره این موضوع ذکر می‌کند.

نویسنده برای تدوین این کتاب به کتابخانه‌های کشورهای مختلف از جمله عراق، هندوستان، پاکستان، مغرب، مصر و کشورهای دیگر دنیا مسافرت کرد. نویسنده درباره کتاب چنین گفته: من برای نوشتن الغدیر، ده هزار کتاب را از بای بسم‌الله تا تای تمت خوانده‌ام و به صد هزار کتاب مراجعه مکرر داشتم.

غدیر در قرآن ـ قرآن در غدیر

نویسنده: محمدباقر انصاری

در این کتاب با محور قرار دادن آیات الهی که به هر صورت با غدیر ارتباط یافته مورد تحلیل قرارگرفته و هر حدیثی که فهم آیه را بیشتر می‌کند و مورد تائید مطلب است، آورده شده است.

در این کتاب ماجراها از ابتدای سفر حجه‌الوداع در مدینه تا بازگشت به مدینه به صورت مبسوط مطرح شده است. جمع‌آوری روایات نبوی در کتب از دیگر ویژگی‌های کتاب است.

حماسه غدیر

نویسنده: محمدرضا حکیمی

حماسه غدیر یکی دیگر از کتاب های استاد محمدرضا حکیمی است که جوانان فاضل حوزه و دانشگاه به مطالعه آن می‏پردازند و بر آگاهی‏های خویش درباره واقعه غدیر می‌افزایند.

وقایع هفته غدیر

نویسنده: علی‌اصغر یونسیان

در این کتاب ماجرای شگفت انگیز هفته غدیر که هر کدام زنجیر وار به‌هم مرتبط است در کنار هم قرار گرفته و واقعه دهه ولایت و امامت را رقم زده‌ است. اگر می‌خواهید همگام با روزشمار واقعه غدیر خم پیش بروید در این کتاب این امکان برای شما فراهم است که لحظه لحظه بخشی از ایام تاریخ را دنبال کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها