احتمالا شما هم تا به حال در میان اطرافیان‌تان افرادی را دیده‌اید که تحمل گرسنگی را اصلا ندارند یا هنگامی که بشدت گرسنه می‌شوند از نظر رفتاری به هم می‌ریزند و واکنش‌های عصبی نشان می‌دهند.
کد خبر: ۹۴۶۵۲۸

واقعیت این است که یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر سلامت جسم و سلامت اعصاب و روان تغذیه است و آنها از خودشان ادا در نمی‌آورند. مطالعات اخیر نشان می‌دهد واقعا بسیاری از رفتارهای عصبی مانند پرخاشگری، ‌افسردگی و... به رژیم غذایی مرتبط است،‌ همچنین محققان بر این باورند افرادی که از میوه‌ها و سبزیجات، حبوبات، غلات سبوس‌دار و ماهی استفاده می‌کنند، اعصاب و روان بهتری نسبت به دیگران بخصوص در سنین سالمندی خواهند داشت.

در این مطلب به صورت کوتاه و تیتروار با مواد مصرفی روزانه و ضروری برای بدن و نقش و اهمیت آنها در سلامت اعصاب و روان آشنا می‌شویم.

کربوهیدرات‌ها یا مواد قندی

سلول‌های عصبی انرژی مورد نیاز خود را از گلوکز به دست می‌آورند. گلوکز، فرم ساده کربوهیدرات‌ها بوده که قابل جذب در دستگاه گوارش است. مواد قندی و نشاسته‌ای برای این که جذب شود باید به گلوکز تبدیل شود. اگر در برنامه غذایی روزانه کمبود کربوهیدرات وجود داشته باشد، انرژی به مقدار کافی به سلول‌های عصبی نمی‌رسد، در نتیجه سلول‌های عصبی دچار کمبود انرژی می‌شوند و نمی‌توانند کار خود را بدرستی انجام دهند که این کار باعث بروز ناراحتی‌های عصبی خواهد شد. منابع غذایی کربوهیدرات‌ شامل مواد نشاسته‌ای، غلات (برنج، ذرت، گندم، جو و انواع آرد، رشته، ماکارونی)، حبوبات (نخود، لوبیا، عدس، ماش، باقلا، لپه، سویا) و سیب زمینی است.

پروتئین

مواد پروتئینی نقش بسیار مهمی در سلامت اعصاب و روان انسان دارد. کمبود این مواد در برنامه غذایی روزانه افراد باعث بروز عوارضی مثل خستگی و بی‌حالی و در کودکان باعث عوارض عصبی جدی‌تری از قبیل خستگی زودرس، کم‌تحرکی، دوری از افراد و بی‌توجهی به محیط اطرافشان است.

مواد غذایی غنی از پروتئین، شامل پروتئین حیوانی (گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ و لبنیات) و پروتئین گیاهی (حبوبات، غلات و انواع مغزها مثل بادام، پسته، فندق، گردو و تخمه) است.

مواد معدنی

مواد معدنی نیز در سلامت و فعالیت دستگاه عصبی موثر است. موادی که در این ارتباط نقش مهم‌تری دارند، عبارتند از: ید، منیزیم و آهن. ید، یک ماده معدنی است که در تکامل دستگاه عصبی موثر است. اگر مادر در دوران بارداری دچار کمبود ید شدید باشد، نوزاد با عقب‌افتادگی ذهنی به دنیا خواهد آمد. منیزیم، ماده دیگری است که در سلامت دستگاه عصبی تاثیر دارد. کمبود آن عوارض عصبی، تحریک‌پذیری و آشفتگی روانی ایجاد می‌کند. منابع غذایی منیزیم شامل خشکبار، غلات با سبوس و سبزی‌های سبز تیره است.

کمبود آهن باعث کم‌خونی در انسان می‌شود و در این عارضه به علت آن‌که خون به مقدار کافی و لازم به سلول‌ها از جمله سلول‌های عصبی نمی‌رسد؛ عوارضی مثل خستگی، بی‌حالی، ضعف، کاهش قدرت یادگیری و ضعف حافظه بخصوص در کودکان ایجاد می‌کند.

و در پایان ...

گروهی از محققان به بررسی نقش تغذیه و مواد مصرفی روزانه بر سلامت اعصاب و روان افراد پرداخته و دریافته‌اند مصرف سبزیجات، میوه‌ها، آجیل، ماهی و مواد معدنی می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به افسردگی تاثیرگذار باشد. این رژیم‌های غذایی با تمام مزایای سلامت جسمانی در ارتباط است و می‌تواند به ما در پیدا‌کردن اثرات مثبت بر سلامت روان و نیز کاهش افسردگی کمک کند.

مترجم: نسرین علی‌محمدی
منبع: mayoclinic.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها