نگاهی به کارنامه بازیگری لادن مستوفی

تاثیر متقابل نقش و بازیگر

تعداد کمی از بازیگران به غول‌های این حرفه بدل می‌شوند و به قله دست پیدا می‌کنند. این بازیگران بخوبی از پس هر نقشی بر می‌آیند، حتی اگر فاصله نقش با خود واقعی آنها از زمین تا آسمان باشد اما دیگر بازیگران، حتی بسیاری از بازیگران خوب و بالاتر از متوسط هم زمانی مورد توجه و تحسین مخاطبان و منتقدان قرار می‌گیرند که برای نقش‌های متناسب با ظاهرشان انتخاب شوند.
کد خبر: ۹۴۵۴۱۰

به عنوان مثال، هر بازیگر درشت اندامی نمی‌تواند نقش کسی را بازی کند که به لحاظ جسمی و روحی ضعیف است یا همین طور هنرپیشه‌ای که نگاهی شاد و پرانرژی یا حتی تیز و تند دارد، نمی‌تواند نقش یک فرد غمگین یا کم‌هوش یا مهربان را بازی کند مگر این‌که یکی از غول‌های بازیگری باشد. بازیگران خوب یا متوسط لازم است درست و هوشمندانه انتخاب شوند تا در جایگاه متناسب با توانمندی‌هایشان باور‌پذیر باشند بخصوص بازیگرانی که به لحاظ فیزیکی از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. لادن مستوفی یکی از این بازیگران است. او هر گاه برای نقشی متناسب با توانایی‌ها و استعدادهایش انتخاب شده، بازی قابل توجهی ارائه کرده است، به عبارتی او از آن دست بازیگرانی است که فیزیک، نوع نگاه و چهره‌اش ویژگی‌های خاصی را به نقش تحمیل می‌کند و این ویژگی‌ها اگر درست مورد استفاده قرار بگیرد، به نقش ماندگار در کارنامه این بازیگر بدل می‌شود و البته عکس این قضیه هم صادق است.

تاثیرپذیری نقش از بازیگر

لادن مستوفی از آن دست بازیگرانی است که قد و بالا، فرم چشم‌ها و نگاهش او را به بازیگری برای نقش‌های ویژه بدل کرده است. قد بلند و استخوان‌بندی درشت این بازیگر بعلاوه شیوه راه‌ رفتن و حرکاتش شمایل زنی محکم و استوار را تداعی می‌کند؛ زنی که در جلوه ظاهری و به شیوه‌ای ایهام​آمیز می‌تواند این حس را ایجاد کند که او راهنما، هدایت‌کننده و تصمیم‌گیرنده یا از زاویه‌ای دیگر سرکش، عصیانگر یاغی و مقابله‌کننده است.

این ویژگی‌ها را چشم‌ها و فرم چهره‌ این بازیگر تشدید می‌کند؛ چهره مستوفی زوایایی دارد که حس قدرتمندی و سرسختی را القا می‌کند، اندازه چشم‌ها نه درشت است و نه خیلی ریز و فرمی بادامی و کشیده دارد که تداعی‌کننده هوش، ذکاوت، ریزبینی و نکته‌سنجی است. بنابراین او براحتی می‌تواند در اجرای نقش‌هایی که ویژگی‌های یاد شده را دارد، موفق عمل کند و زمانی که چنین نقش‌هایی به او پیشنهاد شود به‌طور طبیعی نیمی از راه را پیموده است.

البته نکات مطرح شده به این معنا نیست که لادن مستوفی نمی‌تواند در نقش زنی ضعیف، کم‌هوش، سلطه‌پذیر، نگران و نامطمئن ظاهر شود، اما در صورت امکان بهتر است این اتفاق در یک اثر کمدی رخ بدهد تا از تضاد موجود بین ویژگی‌های ظاهری او و ابعاد نقش موقعیت‌های کمیک، جذاب‌تر و گیراتر باشد.

از حنانه تا پریا

کارنامه بازیگری لادن مستوفی تا امروز و نیز میزان موفقیت او حکایت از آن دارد که عمدتا برای نقش‌های متناسب با ویژگی‌ها و ساختار فیزیکی و چهره‌اش انتخاب شده است جز یکی دو مورد که به‌طور طبیعی به نتیجه دلپذیری برای مخاطب ختم نشده است.

مستوفی بازیگری را با فیلم سینمایی «روزواقعه» آغاز کرد؛ در نقش یک دختر عرب، جوان و عاشق‌پیشه که در خواستن و عشق ورزیدن و همراهی مردی که دوستش ‌دارد، ایستادگی و صبر پیشه می‌کند تا آن زمان که حقانیت و درستی مرد بر همگان روشن شود.

حضورش در فیلم‌هایی مانند «تیغ‌زن» به کارگردانی علیرضا داوودنژاد و «تسویه حساب» تهمینه میلانی از توجه این دو کارگردان به ویژگی‌های ظاهری این بازیگر حکایت می‌کند و نیز حتی حضور متفاوتش در فیلم سینمایی «آقا یوسف» به کارگردانی علی‌رفیعی.

لادن مستوفی در تلویزیون هم تقریبا با همین شیوه انتخاب شده و هر میزان که بین نقش و ویژگی‌های ظاهری او هماهنگی و تناسب بیشتری وجود داشته، نتیجه بهتر بوده است. به عنوان مثال انتخاب او برای نقش «پریا» بدون توجه به همین ویژگی‌ها انجام شده و نیز سابقه‌ای که از این بازیگر و جنس بازی او در ذهن مخاطب تلویزیون نقش بسته است.

در عوض نقش ماه تی‌تی در سریال «خانه‌ای در تاریکی» به کارگردانی سعید سلطانی و «آنا» در سریال «سفر سبز» به کارگردانی محمدحسین لطیفی با هیبت لادن مستوفی هویت یافتند و نمونه بارز تناسب نقش با ویژگی‌های ظاهری و بازی این بازیگر را می‌توان در سریال «دوران سرکشی» دید. لادن مستوفی بیشتر از هر کار دیگری در این سریال دیده شد و بازی‌اش مورد پسند قرار گرفت، چرا که در کنار تمام نکته​سنجی​ها و دقتی که علیرضا طالب​زاده به‌عنوان فیلمنامه​نویس و کمال تبریزی به‌عنوان کارگردان برای تولید این سریال به خرج داده‌اند، انتخاب لادن مستوفی برای نقش حنانه هم دقیق و هدفمند بوده ‌است. کارنامه بازیگری لادن مستوفی نشان می‌دهد او در حرفه‌اش به قدری توانا هست که در نقش‌های مثبت و منفی اما مبتنی با ویژگی‌های ظاهری‌اش، هنرمندانه ظاهر شود و به دام کلیشه‌ها نیفتد.

آذر مهاجر

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها