تاکید مسئولان جمهوری اسلامی ایران بر پیگیری فاجعه منا

آل‌سعود رها نخواهد شد

همزمان با عید سعید قربان و فرارسیدن اولین سالروز فاجعه منا که به شهادت حدود 500 نفر از هموطنانمان منجر شد، مقامات جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ها و موضع‌گیری‌های جداگانه‌ای بر پیگیری این ماجرا تا زمان پاسخگو شدن آل‌سعود تاکید کردند.
کد خبر: ۹۴۴۵۱۴

در همین زمینه، وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر این‌که پیگیری فاجعه منا تا استیفای حق از دستور کار خارج نخواهد شد، گفت: لجاجت، بلاهت، تعصب و ثروت بی‌حد و اندازه حاکمان سعودی، از رژیم آل‌سعود، حکومتی قسی و بی‌منطق ساخته است.

به گزارش مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه، در بخشی از پیام محمدجواد ظریف با اشاره به کشتار حجاج ایرانی در فاجعه منا و حوادث سال 66 آمده است: حوادث سال‌های 66 و 94 و کشتار بی‌رحمانه هزاران نفر از حجاج بیت‌الله‌الحرام در سرزمینی که باید سرزمین «امن و آرامش» برای مسلمانان و مومنان باشد، نشان می‌دهد چگونه رژیم سعودی که امروز با وقاحت تمام اتحاد دیرینه‌اش با دشمن صهیونیستی را علنی ساخته است، با گروگان گرفتن اماکن مقدس اسلامی، از آن برای تحقق سیاست‌های حقیر و کینه‌توزانه سیاسی و فرقه‌ای خود در خدمت به استکبار و صهیونیسم بهره‌برداری می‌کند.

وزیر امور خارجه با بیان این‌که رژیم سعودی با تولید، پرورش و گسترش تروریسم، منطقه و جهان را به اسفناک‌ترین و فجیع‌ترین شرایط خود در طول تاریخ معاصر کشانده و ملت‌ها و دولت‌های آن را گرفتار کینه‌ورزی‌ها و شرارت‌های نابخردانه خود کرده است، تاکید کرد: نه تنها در حادثه منا که در تمامی بحران‌هایی که بخش‌های مهمی از منطقه حساس خاورمیانه را از بحرین تا یمن و از عراق تا سوریه و لبنان و حتی در داخل سرزمین وحی و در ایام مبارکی مانند موسم حج فراگرفته است، دست‌های ناپاک، مشکوک و پلیدی قابل مشاهده است که با تمام توان سرنوشت امت اسلامی و اتحاد جهان اسلام در مقابل خطر مشترک صهیونیسم و تروریسم بین‌الملل را هدف قرار داده است.

ظریف افزوده است: در این مدت، هیچ‌گاه از پیگیری این موضوع غفلت نشده و همچنان نیز در بالاترین سطح ممکن در دستور کار قرار داشته و در دست پیگیری است.

وزیر امور خارجه با بیان این‌که بعد از ماجرای نابجای حمله به سفارت عربستان در تهران، رژیم ریاض به این بهانه تمامی راه‌ها و فرصت‌های دوجانبه برای پیگیری موضوع را مسدود کرده است، افزود: عربستان با هدف فرار از پاسخگویی و خودداری از عذرخواهی از آسیب‌دیدگان این حادثه و جبران خسارات ناشی از آن، به هیچ یک از ابتکارات و تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران اعم از «تلاش‌های دوجانبه»، پیشنهاد «تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی اسلامی» از طریق سازمان همکاری اسلامی و حتی «تلاش‌های برادرانه و داوطلبانه برخی کشورهای اسلامی منطقه» جهت پیگیری آثار و تبعات مصیبت بار حج خونین سال گذشته پاسخ نداده است و همچنان نیز به این رویکرد مخرب و کینه‌توزانه خود ادامه می‌دهد.

ظریف تاکید کرده است: با وجود تمامی کارشکنی‌های رژیم آل‌سعود، پیگیری فاجعه منا تا احقاق حقوق مسلم شهدا، قربانیان و آسیب‌دیدگان و بازماندگان شهدای این فاجعه غم‌انگیز از دستور کار وزارت امور خارجه خارج نخواهد شد و بدون تردید یکی از مهم‌ترین عناصر و عوامل موثر بر چگونگی برخورد با رژیم سعودی در آینده خواهد بود.

محاکمه آل‌سعود در دادگاه اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی،‌ خطیب نماز عید قربان هم با تاکید بر این‌که آل‌سعود در فاجعه منا، جنایتکار خط مقدم بودند بر ضرورت محاکمه آنها در دادگاه اسلامی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، خاتمی در خطبه‌های نماز عید سعید قربان افزود: دوربین‌های آنان نشان می‌داد که مسلمانان به زمین می‌افتند و می‌توانستند با رساندن اندکی آب حداقل جان نیمی از جان‌باختگان را نجات دهند اما حتی نگذاشتند امدادگران ایرانی به حادثه بیایند و خودشان هم کاری برای نجات زائران تشنه لب نکردند و بنابراین باید در دادگاه اسلامی محاکمه شوند.

وی با تاکید بر این‌که هیاتی از نخبگان جهان اسلام باید حرمین شریفین را اداره کنند، اظهار کرد: در این میان سازمان‌های جهانی در مواجهه با فاجعه منا امتحان ننگینی پس دادند و اگر یک‌هزارم فاجعه منا در اروپا رخ می‌داد، فریاد آنها گوش‌فلک را کر می‌کرد.

خاتمی با تاکید بر این‌که وزارت امور خارجه باید این فاجعه را پیگیری کند، ادامه داد: این حق خانواده‌های داغدار مناست که پیگیری در این خصوص صورت گیرد و اگر ابهت مقام معظم رهبری نبود حتی سعودی‌ها اجازه نمی‌دادند یک پیکر وارد کشور شود.

وی با اشاره به توجیه مفتیان تکفیری برای سرپوش گذاشتن بر جنایات آل‌سعود گفت: از 38 کشور اسلامی که در فاجعه منا جان باختند متاسفانه جز ایران هیچ کشوری فریاد برنیاورد و با انگیزه‌های دنیاپرستانه، حق‌السکوت گرفتند تا در برابر جنایات حکام سعودی آرام بگیرند اما خون‌های ریخته شده گریبانشان را خواهد گرفت.

خطیب نماز عید سعید قربان با تاکید بر تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای پیگیری فاجعه منا خطاب به آل‌سعود افزود: اگر جنایتکار نیستید کمیته حقیقت‌یاب تشکیل دهید تا حقیقت فاجعه منا مشخص شود.

جهان اسلام، تشکیل کمیته حقیقت‌یاب را پیگیری کند

رئیس مجلس شورای اسلامی هم در پیامی به مناسبت سالگرد فاجعه منا این فاجعه را نشانه‌ای بزرگ از بی‌کفایتی کارگزاران حج در عربستان سعودی و بی‌مسئولیتی حاکمان این کشور در اداره مناسک حج عنوان کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی خانه ملت، علی لاریجانی در این پیام تاکید کرد: شایسته است جهان اسلام و مجامع آزاداندیش حقوق بشری بین‌المللی با تأسی به وجدان انسانی خویش موضوع تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای حادثه منا را در دستور کار خود قرار داده و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز ابعاد حقوقی، قضایی و سیاسی این موضوع را در محاکم بین‌المللی با جدیت پیگیری کند.

عربستان باید مسئولیت فاجعه منارا بپذیرد

حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس هم با بیان این‌که خون شهدای منا راه مدیریت مناسک حج توسط کشورهای اسلامی را باز می‌کند، گفت: عربستان باید دیه حادثه‌دیدگان را با کمال احترام و ادب و پذیرش کامل مسئولیت حادثه بپردازد.

به گزارش مهر، امیرعبدالهیان با تاکید بر این‌که عربستان مسئول فاجعه مناست و باید پاسخگو باشد، تصریح کرد: اعلام قطع یکطرفه رابطه دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند رافع مسئولیت‌های حقوقی و شرعی حکومت سعودی در قبال بازماندگان فاجعه منا باشد.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل و معاون سابق وزیر خارجه تاکید کرد: همان‌گونه که تا انتقال آخرین پیکر شهدای منا پیگیری همه‌جانبه به‌عمل آمد، این پیگیری‌ها تا وادار کردن ریاض به ادای وظایف قانونی و شرعی سعودی در قبال خانواده شهدای منا تداوم دارد.

لاریجانی: جهان اسلام و مجامع آزاداندیش حقوق بشری، موضوع تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای حادثه منا را در دستور کار خود قرار داده و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز این موضوع را در محاکم بین‌المللی با جدیت پیگیری کند.

سیداحمد خاتمی: حاکمان سعودی اگر جنایتکار نیستند، شرایط تشکیل کمیته حقیقت‌یاب را فراهم کنند تا حقیقت فاجعه منا مشخص شود.

ظریف: با وجود تمامی کارشکنی‌های رژیم آل‌سعود، پیگیری فاجعه منا تا احقاق حقوق مسلم شهدا، قربانیان و آسیب‌دیدگان و بازماندگان شهدای این فاجعه غم‌انگیز از دستور کار وزارت امور خارجه خارج نخواهد شد.

امیرعبداللهیان: اعلام قطع یکطرفه رابطه دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند رافع مسئولیت‌های حقوقی و شرعی حکومت سعودی در قبال بازماندگان فاجعه منا باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها