مهم ترین بازی این هفته فوتبال اروپا امروز در شهر منچستر برگزار می شود، جایی که دو تیم منچسترسیتی و منچستریونایتد به مصاف یکدیگر می روند.
کد خبر: ۹۴۳۶۲۹
یونایتد - سیتی؛ در انتظار گران ترین دربی تاریخ منچستر

به گزارش جام جم آنلاین ، دربی شماره 172 منچستر را باید گران‌ترین دربی این شهر نامید. این را جمع قیمت بازیکنان دو تیم که ارزشی معادل 670 میلیون پوند دارد به ما می‌گوید. اما حساسیت این بازی حتی از این اعداد و ارقام هم فراتر است. در یک سوی میدان خوزه مورینیوقرار دارد و در سوی دیگر پپ گواردیولا. از اولین رقابت پپ و خوزه که سال 2009 بود و با تساوی بدون گل بارسلونا و اینتر به پایان رسید، هفت سال می‌گذرد. به تعداد سال‌های گذشته پپ توانسته مورینیو را شکست بدهد؛ یعنی هفت‌بار. از جمله بردهای تاریخی پپ مقابل مورینیو می‌توان به برتری 5 برصفر بارسلونا مقابل رئال مادرید در اولین حضور آقای خاص در ال کلاسیکو اشاره کرد. دیداری که سال 2010 برگزار شد. سه سال بعد در سوپرکاپ اروپا هم پپ با بایرن مونیخ یک برد ارزشمند مقابل چلسی مورینیو به دست آورد. اما بردهای مورینو مقابل پپ هم بردهای با ارزشی به حساب می‌آید. از پیروزی 3 بر یک اینتر مقابل بارسلونای افسانه‌ای در سال 2009 گرفته تا برد رئال مادرید مقابل بارسلونا در فینال جام حذفی اسپانیا.

حالا در چهارمین رویارویی این دو مربی، دربی منچستر در پیش روست. البته گواردیولا بجز دیدار با مورینیو در دربی روز شنبه، بدون شک باید مراقب انگیزه‌های شخصی زلاتان برای اثبات خود به سرمربی سابقش نیز باشد. گواردیولا و زلاتان، در حالی امروز مقابل هم خواهند ایستاد که رابطه شش سال پیش آنها در نیوکمپ، هرگز ترمیم نشده است و آنها هیچ وقت نظر خوبی نسبت به یکدیگر نداشتند. مهاجم سابق بارسلونا، در کتاب «من زلاتان هستم»، گواردیولا را یک «ترسوی بزدل» خطاب کرد و حالا زلاتان در کنار مورینیو، در روز شنبه به جنگ منچسترسیتی پپ خواهد رفت. زلاتان، که بازگشت شکوهمندانه‌ای را تا به حال زیر نظر مورینیو تجربه کرده، قصد دارد دوباره ارزش‌های خود را به رخ گواردیولا بکشد.

آگوئرو، غایب بزرگ

سرخیو آگوئرو، دربی حساس روز شنبه را به علت محرومیت از دست خواهد داد و قطعا بزرگ‌ترین دلمشغولی گواردیولا، پیدا کردن جانشین مناسبی برای اوست. آگوئرو، به علت ضربه‌ای که با آرنج به‌صورت وینستون رید، مدافع وستهام وارد کرد، دیدار هفته چهارم تیمش برابر منچستریونایتد را از دست داد. سرخیو مرکز ثقل حملات سیتیزن‌ها در فصل جاری بود و با توجه به قدرت پرس بالا، سرمربی 46 ساله اسپانیایی وی را نزدیک مدافعان حریف قرار می‌داد. به‌رغم محول شدن وظایف دفاعی به او، آگوئرو در چهار بازی فصل جدید تیمش شش گل به ثمر رساند و بدون او، قطعا منچسترسیتی کار دشواری در اولدترافورد خواهد داشت.

در آن سوی میدان حضور نداشتن مخیتاریان مصدوم و لوک شاو تنها نگرانی‌های مورینیو برای این بازی بزرگ به شمار می‌رود.

رونی و آن سوپرگل تاریخی

دربی منچستر پیش از این ستاره‌ای چون پل پوگبا را به خود دیده بود، اما حضور زلاتان ابراهیموویچ بدون شک جذابیت‌های بیشتری به این مسابقه می‌دهد. با این حال حتی حضور بازیکن بزرگی چون زلاتان هم باعث نمی‌شود کاپیتان وین رونی در سایه قرار بگیرد. خیلی‌ها دربی منچستر را هنوز با آن گل قیچی برگردان وین رونی به یاد می‌آورند. گلی تماشایی که نظیرش در این دربی هرگز زده نشده است. نکته جالب دیگر در‌مورد وین رونی است که تاکنون 11 بار در دربی منچستر گلزنی کرده است تا از این حیث یکی از رکوردداران باشد.

آمارهای خواندنی از دربی منچستر

- سیتیزن‌ها امروز به‌دنبال پنجاهمین برد خود در دربی هستند. در بازی‌های قبلی 49 بار سیتی پیروز شده، 51 بازی به تساوی انجامیده و 71 بار هم یونایتد برنده بوده است.

- بعد از چهار باخت متوالی منچستریونایتد در دربی منچستر، حالا سه بازی متوالی است که سیتی رنگ برد را در این دربی به خود ندیده . در سه بازی قبلی دو پیروزی نصیب منچستریونایتد شده و یک بازی هم با نتیجه مساوی به پایان رسیده است.

- مورینیو در 16 تقابل قبلی خود با پپ گواردیولا فقط در سه بازی پیروز شده و نتیجه هفت مسابقه را به پپ واگذار کرده است.

- پپ گواردیولا و خوزه مورینیو نخستین مربیان تاریخ منچستر سیتی و منچستریونایتد هستند که هر پنج بازی ابتدایی خود را با پیروزی پشت سر گذاشته ‌اند. اما این روند امروز برای یکی از آنها متوقف خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها