چرا برخی از تلفن‌های هوشمند خودبه‌خود شعله‌ور می‌شوند؟

گوشی‌های داغ و آتشین

هفته گذشته، شرکت سامسونگ مجبور شد پس از گزارش بیش از 30 مورد آتش‌گرفتن گوشی‌های گلکسی نوت 7، این محصول جدید و آخرین پرچمدار خود را از بازار جمع‌آوری کند.
کد خبر: ۹۴۳۵۹۵

هر چند مدیران سامسونگ به این تبلت قدرتمند و با امکانات خود بسیار امیدوار بودند، اما از قرار معلوم این محصول که به نوت‌فایر یا نوت آتشین‌ هم شهرت یافته بیش‌ از حد داغ است و در دستان کاربران بی‌تابی می‌کند! در پی این مشکل، سامسونگ اقدام به فراخوان بیش از 5/1 میلیون دستگاه فروخته‌ شده و توقف فروش این دستگاه کرده و گفته از هفته بعد نمونه‌های سالم را جایگزین محصولات معیوب خواهد کرد. البته اعلام شده این فراخوان تنها به‌دلیل در نظر گرفتن حداکثر ایمنی برای کاربران بوده و درصد کمی از این دستگاه‌ها ممکن است مشکل داشته باشند.

این نخستین‌بار نیست ارائه محصولات معیوب به بازار باعث از بین رفتن اعتبار و سرمایه شرکت‌های فناوری می‌شود، اپل هم در این سال‌ها بارها به‌دلیل آتش گرفتن گوشی‌های خود خبرساز شده است. در سال‌های اخیر و با رواج استفاده از دستگاه‌های هوشمند و اتکای هرچه بیشتر به باتری‌های لیتیوم ـ یون نمونه‌های بسیاری از انفجار، آتش ‌گرفتن یا القای شوک الکتریکی به صاحبان این دستگاه‌ها گزارش شده‌ است.

هر چند شاید در بسیاری از موارد تقصیر به گردن سازنده نبوده و خطای صاحبان دستگاه در به‌وجود آمدن حوادث خطرناک نقش داشته است. آتش گرفتن گوشی‌ جدید شرکت کره‌ای بهانه‌ای شد تا نگاهی داشته باشیم به دلیل این حوادث و محصولاتی که برای سازندگان خود دردسرساز شده‌اند.

وقتی گوشی قصد جانتان را می‌کند

مطرح بودن و انتظار مشتریان برای کار کردن با نوت 7 که قابلیت‌های جذاب بسیاری از جمله شناسایی هویت کاربر با اسکن عنبیه چشم را معرفی‌ کرد، در کنار تعداد زیاد حوادث در یک بازه زمانی کوتاه باعث خبرساز شدن این محصول و واکنش سریع سامسونگ شد. تا جایی که به یک سوژه بسیار داغ برای شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد و در سراسر دنیا لطیفه‌های متعددی در مورد آن ساخته شد. Paul Thurrott، وبلاگ‌نویس حوزه فناوری نوشته: «ظاهرا امن‌ترین راه برای استفاده از نوت 7 زیر آب است!»

عکس دیگری که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد، تصویری از یک فروشگاه بود که در کنار نوت 7 یک کپسول آتش‌نشانی قرار داده بودند. این شوخی‌ها به همین‌جا ختم نمی‌شود و حتی نوت 7 را به دینامیت هم نسبت داده‌اند. اما با وجود حجم عظیم شوخی‌ها این اولین‌بار نیست که حوادث خطرناکی از این نوع برای کاربران دستگاه‌های هوشمند به‌وجود می‌آید و شاید صدها حادثه برای صاحبان گوشی‌های مختلف پیش ‌آمده باشد که هرگز گزارش نشده‌ است. در این فهرست بلند‌ بالا نام‌هایی مثل اپل و موتورولا نیز حضور دارند.

برای مثال در سال 2013 دو مورد برق‌گرفتگی بین کاربران گوشی‌های آیفون 4 و 5 شرکت اپل گزارش شده که در هر دو مورد کاربر حین شارژ اقدام به استفاده از دستگاه کرده‌ بود. در توضیح این مساله استفاده از شارژر‌های تقلبی علت اصلی ایجاد حادثه عنوان شده‌است. البته هنگام بروز مشکل ممکن است گوشی به برق نباشد و موارد متعددی از آتش‌گرفتن یا انفجار باتری درحالت عادی نیز توسط کاربران گزارش شده‌است.

برای مثال در سال 2012 باتری گوشی گلکسی S2 یک دانش‌آموز که گوشی‌اش توسط مسئولان مدرسه توقیف شده‌بود، در جیبش آتش گرفت یا در سال 2013 یک مرد 55 ساله گزارش داد که باتری گوشی گلکسی نوت در جیب شلوارش آتش گرفته‌است. حاصل این اتفاق سوختگی درجه دو و یک زخم سه سانتی‌متری روی پای صاحب آن بود، اما به شکل عجیبی صاحب این گوشی سامسونگ را وادار به تحقیق رسمی در این باره نکرد.

در موردی دیگر، صاحب یک گوشی نکسوس S وقتی از خواب بیدار شد با گوشی آتش‌ گرفته‌ در کنار تخت مواجه ‌شد، در حالی که ارتفاع شعله‌ها به یک متر می‌رسید. بررسی‌های بعدی نشان ‌داد علت آتش‌سوزی استفاده از باتری غیراصلی، اما تولید‌شده توسط یک سازنده طرف‌سوم معتبر به نام Anker بود. این شرکت هنوز هم نتیجه تحقیقات خود را درباره علت حادثه منتشر نکرده ‌است.

بازگشت به خانه

سامسونگ تنها شرکتی نیست که مجبور به فراخوان محصولات خود شده و رقیب سرسخت آمریکایی آن یعنی اپل هم مشکلاتی البته نه به این شدت داشته ‌است. همین زمستان گذشته اپل در استرالیا با فراخوان محصولاتی که 13 سال پیش تولید شده‌بودند، مشکل موجود در سیستم شارژر این محصولات را برطرف کرد. صاحبان این محصولات که شامل آیفون، آیپد، مک‌بوک، آیپد و آیپاد می‌شدند مواردی از جمله اتصال کوتاه، شکستن و بیرون ‌زدن اتصالات الکتریکی، جرقه ‌زدن و در یک مورد آتش‌سوزی شارژر و در نتیجه خانه را گزارش کرده‌ بودند. مایکروسافت هم در مورد تبلت هیبریدی SurfacePro 2 خود دچار مشکل مشابهی شد و بیش از 285 هزار دستگاه را فراخوان کرد.

شاید آتش ‌گرفتن یک گوشی در جیب یا اتاق‌خواب اتفاق ترسناکی باشد، اما در قیاس با شعله‌ور‌شدن یک وسیله در کابین هواپیمای مسافری اصلا به حساب نمی‌آید! سال 2011 خدمه یک پرواز مسافری خط Regional Express که به سمت سیدنی در حرکت بود، مجبور شدند با کپسول آتش‌خاموش‌کن به جنگ آیفون 4 یکی از مسافران بروند که نه‌تنها دود غلیظی از آن خارج‌ می‌شد، بلکه به رنگ قرمز درخشان درآمده ‌بود. چهار ماه بعد گروه بررسی حادثه اعلام کرد دلیل این اتفاق یک پیچ‌ باتری شل بود که از جای خود خارج‌ شده و باتری را سوراخ کرده‌ بود.

جالب‌تر آن‌که فقط باتری گوشی‌ها نیست که دچار مشکل می‌شود و این مشکل گریبان محصولات بسیار بزرگ‌تری را هم گرفته ‌است. هواپیمای مسافربری فوق‌پیشرفته بوئینگ که 787 نام ‌دارد در سال اول ورود به خدمت چهار مورد حادثه شامل مشکل باتری را در کارنامه خود ثبت‌ کرده ‌است.

به هوش چندانی نیاز ندارد که متوجه شویم فصل مشترک تمام این رویدادها، گرم‌ شدن بیش ‌از حد باتری و آتش ‌گرفتن آن بوده و برای مثال پیش‌نیامده که کپسول صدای گوشی منفجر شده و به صاحب آن آسیبی بزند. اما چرا با وجود این‌که سازندگان معتبر دنیای فناوری، از جمله اپل، سامسونگ و حتی شرکت بوئینگ از دلیل بروز حادثه آگاه هستند، برای پیشگیری از این مشکل اقدامی نمی‌کنند؟ برای دانستن پاسخ این پرسش بد نیست در ستون همین صفحه نگاهی به فناوری ساخت این باتری‌ها داشته باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها