رئیس اتحادیه جهانی اهل تسنن علمای مقاومت، پیام رهبر معظم ایران را نقدی واقع‌گرایانه از شیوه حکومت عربستان سعودی دانست.
کد خبر: ۹۴۳۲۷۴
شهادت می‌دهیم انتقاد آیت‌الله خامنه‌ای از سعودی‌ها، بجا بود

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، شیخ ماهر حمود ضمن تجلیل از پیام رهبر انقلاب خطاب به حجاج، پیام ایشان را نقد واقع‌گرایانه شیوه سعودی‌ها در پی قتل عام سال گذشته منا دانست.

پایگاه خبری لبنانی العهد نوشت: شیخ حمود گفت پیام حج امسال امام سید علی خامنه‌ای، نقدی واقعگرایانه از شیوه حکومت سعودی است.

وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «شهادت و گواهی می دهیم این انتقاد به جا و در حد و اندازه فاجعه سال گذشته در منا و در آغازین ساعات روز عید قربان پارسال بود.»

رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت در ادامه این پرسش‌ها را مطرح کرد که « کمیته تحقیق کجاست؟» و به چه چیزی رسیده است؟ علت این ازدحام چه بود؟ چرا دری که باعث این ازدحام شد بسته و سپس به صورت جزیی باز شد؟‌ آیا به خاطر عبور یک شاهزاده یا به خاطر مسئله دیگری بود؟ چرا جهان اسلام سکوت کرده است ؟ مگر به غیر از این است که تقریباً از همه ملیت‌های جهان اسلام قربانی شدند؟! چرا دیگران ساکت ماندند؟ چرا دولت‌های جهان اسلام از شهروندانشان که در این فاجعه جان باختند سئوال نکردند؟ و چرا اجساد بدون آنکه شناسایی شوند دفن شدند و در کانتینرهایی جمع آوری شدند که گویا کالاهای فاسد و با تأسف باید گفت گویا زباله‌هایی بودند که آماده محو بودند؟ و پرسش‌های قانونی دیگر.

شرایط غیر منطقی عربستان

شیخ حمود افزود: پس از آن، مذاکرات ایران-سعودی درباره موضوع حج انجام شد و عربستان شرایط غیر منطقی تحمیل کرد که نتیجه‌اش جلوگیری از حضور حجاج ایرانی در حج بود. گویا آنها (ایرانیان) باعث این قتل عام هولناک در منا بودند و قربانی نبودند و در رسانه‌ها نیز طوری تبلیغات شد که گویا ایرانی‌ها مانع حج هستند و شرایط سعودی‌ها را امضا نکردند. این سناریو، خنده‌آور و در عین حال گریه‌آور است. بنابراین ایرانی‌ها صرف اینکه درباره سرنوشت تحقیق و علت این فاجعه و چگونگی جلوگیری از تکرار آن پرسیدند، مجازات شدند.

شیخ حمود در ادامه بیانیه خود افزود بیانات آقای خامنه‌ای سخنانی اسلامی و از سر پند و نصحیت و از جایگاه یک انسان دردمند به خاطر آنچه پیش آمد، بود که امکان تکرار آن وجود دارد، اما متأسفانه پاسخ مفتی سعودی غیر منطقی و غیر عملی بود.

حج برای همگان است

شیخ حمود در ادامه تأکید کرد: حج بدون استثنا باید برای همگان باشد.

وی خاطر نشان کرد ناسزا‌گویی به ایران با عباراتی مانند فارس‌ها، مجوس‌ها و صفوی‌ها این واقعیت حقیقی و ملموس را تغییر نمی دهد که ایران بدون گرایش مذهبی و قومیتی، حامی مقاومت در لبنان و فلسطین است و در هر جایی با اسرائیل و با هر کسی که حامی اسرائیل است در حال «رویارویی» است.

رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت تأکید کرد: اینکه گفته می شود ایران از مقاومت برای حمایت از طرح توسعه‌طلبانه خودش حمایت می کند، حرفی ناپذیرفتنی و مردود است.

شیخ حمود تصریح کرد: ما به نمایندگی از برخی از علمای دینی سنی سراسر جهان اسلام، که حامی و طرفدار طرح مقاومت هستند - که جمهوری اسلامی نیز در این مسیر گام بر می دارد- می توانیم اعلام کنیم و بگوییم: اهل سنت و جماعت، دریای بیکران اسلام هستند و اهل تسنن و جماعت در جهان معاصر همچنانکه در تاریخ و میراث گسترده فقهی، علمی و سیاسی نیز همین گونه است به کسی اجازه نمی دهد ادعای نمایندگی اهل سنت را بکند و از خطر توهمیِ تشیع سخن بگوید.

در ادامه این بیانیه آمده است: در رابطه با مقابله با استکبار جهانی نیز همین طور است اما متونی که ایرانی‌ها بر اساس آن فلسطین را بر همه مسائل اولویت داده است، متون اسلامی و جامعی است، اما ایرانی‌ها این متون را اجرایی کرده‌اند و برای آرمان فلسطین نیز هر آنچه در طبق اخلاص داشته‌اند به میدان آورده اند، اما دیگران مسئله فلسطین را کنار گذاشته اند و فقط برای آن اشک تمساح ریخته‌اند.

فتنه های مذهبی ازبین برود

شیخ حمود تصریح کرد از اوجب واجبات مرحله کنونی تلاش برای از بین بردن فتنه مذهبی و نزدیک کردن مسلمانان با گرایش‌های مختلف مذهبی و قومیتی و سیاسی است چرا که چیزی نمانده تا فتنه‌ها همه آنچه را که در دهه‌های اخیر بنا شده است از بین ببرد و ما را به مضحکه ملت‌های دیگر تبدیل کند.

رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت از همه کسانی که به اسلام و مسلمانان علاقه مند هستند خواست به خاموش کردن این فتنه‌ها کمک کنند و به آنچه که دل‌ها را به یکدیگر نزدیک و صفوف را متحد می کند، متمرکز شوند و هیچ کسی را از دعوت به نزدیکی به یکدیگر و وحدت مستثنی نکنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها