«شب فیروزه‌ای» قرار شبانه شبکه پنج با مخاطبان رسانه ملی است؛ قرار شبانه‌ای که از ابتدای تابستان در تهران و شهرهای مختلف ایران همچون شیراز، زنجان، اصفهان، قزوین و همدان گذاشته شده و تا پایان این فصل ادامه دارد. این روزها استودیوی این برنامه در کنار دریاچه شهدای خلیج فارس دایر است و هر شب 3500 تا 4000 نفر از مخاطبان به همراه خانواده‌هایشان در استودیو حضور دارند و از نزدیک شاهد یک جنگ شبانه نشاط‌آور هستند. استودیوی این برنامه تا روز جمعه 19 شهریور در کنار این دریاچه است و بعد از آن عوامل راهی شهر تبریز شده و برنامه به صورت زنده از این شهر پخش می‌شود.
کد خبر: ۹۴۲۵۸۱

مجید زین‌العابدین، مدیر شبکه پنج درباره اهداف تولید برنامه شب فیروزه‌ای که از تهران و دیگر استان‌ها روی آنتن می‌رود، به جام‌جم گفت: پخش برنامه شب فیروزه‌ای بعد از ماه رمضان و با آغاز فصل تابستان در شبکه پنج طراحی و روی آنتن رفته و پخش آن ادامه دارد. این برنامه با هدف استودیوگریزی و تهران‌گریزی پخش می‌شود و نگاه ما فقط به تهران معطوف نمی‌شود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم حضور مردم را از اقصی نقاط ایران در قاب تلویزیون داشته باشیم.

حضور بی‌واسطه مردم

زین‌العابدین ادامه داد: جنگ شبانه شب فیروزه‌ای با محوریت نشاط اجتماعی، فرهنگ تفریح خانوادگی و جشن مردمی تدارک دیده شده و خوشبختانه سیمای استان‌ها تا به امروز همکاری بسیار خوبی با ما داشته‌اند و تعامل شبکه پنج و معاونت استان‌ها به یک تجربه مشترک جدید و خوب منجر شده که جای قدردانی دارد. گرچه تا امروز در ساختار مستند و نمایش همکاری و تجربه مشترک بین تهران و مراکز استان‌ها بوده است، اما در ساختار جنگ ترکیبی شبانه زنده به این شکل هم‌افزایی نداشتیم که باید این تعامل و همگرایی را به فال نیک گرفت. پخش برنامه تا انتهای تابستان ادامه خواهد داشت.

مدیر شبکه پنج، حضور بی واسطه مردم را در برنامه شب فیروزه‌ای به عنوان یک ویژگی یاد کرد و افزود: دکور برنامه در تهران و دیگر شهرها به گونه‌ای طراحی شده تا مردم به فاصله دو تا سه متر از دکور، برنامه را به نظاره بنشینند. در واقع ما حضور بی واسطه مردم را در قاب تلویزیون به رخ می‌کشیم و استودیوی برنامه در اماکن عمومی طراحی شده که این به امنیت اجتماعی و روانی مخاطبان منجر شده است.

زین‌العابدین با اشاره به دیگر اهداف این برنامه تاکید کرد: ما از طریق این برنامه جاذبه‌های گردشگری شهرهای میزبان را معرفی می‌کنیم. ایران بسیار زیباست و ظرفیت‌های زیادی دارد که گاهی مردم از آن غفلت کرده‌اند. ما در شب فیروزه‌ای تلاش می‌کنیم میراث تاریخی و فرهنگی کشورمان را به نمایش بگذاریم و تا امروز استودیوی برنامه در شیراز، زنجان، اصفهان، تهران، همدان و قزوین برپا شده است.

وی عنوان کرد: تا امروز دو بار تهران، استودیوی برنامه بوده که یک بار دکور در پارک آب و آتش بنا شد و از 12 شهریور که برنامه در تهران اجرا می‌شود، دکورش در کنار دریاچه شهدای خلیج‌فارس طراحی شده و تا 19شهریور در تهران هستیم. بعد از آن تبریز و یزد میزبان برنامه خواهند بود. یکی دیگر از ویژگی‌های برنامه این است که برای اولین بار در سال‌های اخیر از تخت جمشید، حافظیه، سعدیه و شاه چراغ شیراز، میدان نقش جهان و پل خواجو اصفهان، ائل داغی در زنجان و سعدالسطنه قزوین اجرای زنده داشتیم.

مدیر شبکه پنج با اشاره به این‌که ظرفیت گردشگری ملی از طریق برنامه شب فیروزه‌ای به مردم معرفی می‌شود، گفت: فرهنگ و تاریخ ایران خیلی گسترده است و ما گوشه‌ای از زیبایی‌های تهران را به مردم معرفی می‌کنیم. از دیگر بخش‌های برنامه، موسیقی اقوام و معرفی مشاهیر، مفاخر، صنایع دستی و میراث تاریخی و فرهنگی مراکز استان‌هاست.

معرفی ابنیه

علی معصومی، مجری برنامه شب فیروزه‌ای اظهارکرد: پخش برنامه شب فیروزه‌ای را از شهر شیراز شروع کردیم و حالا در تهران مستقر هستیم. هدف برنامه معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های ایران در حوزه گردشگری است. در این مدت تلاش کرده‌ایم اطلاعات بسیار خوبی از شهرهای مختلف در حوزه گردشگری، فرهنگ و تاریخش ارائه کنیم تا فرصت سرمایه‌گذاری را هم فراهم آوریم. معرفی ابنیه‌ها برای مردم بسیار جذاب است. وی ادامه داد: ایده اصلی برنامه متعلق به مدیر شبکه است و با نظارت ایشان و پیگیری خوب پژمان محمدی، مدیر پخش و همکاری استان‌ها توانسته‌ایم برنامه مخاطب‌پسندی روی آنتن بفرستیم. فاصله مردم با دکور برنامه در تهران و دیگر شهرهایی که اجرا کرده‌ایم در حد دو سه متر است و این نشان می‌دهد که فاصله مردم و رسانه ملی بسیار کم است. برنامه در جهت اتحاد ملی و هم افزایی بیشتر گام برداشته است.

این مجری عنوان کرد: ما در برنامه شب فیروزه‌ای به مردم کشورمان یادآور می‌شویم که باید به خاطر امنیت کشورمان شاکر باشیم. در حالی که در کشورهای همسایه آشوب و جنگ است ولی ما در ایران با خاطری آسوده زندگی می‌کنیم. اقبال مردم هم تا امروز از این برنامه خیلی خوب بوده و روز به روز به تعداد مخاطبان افزوده می‌شود.

موسیقی زنده

محمد قنبری که تهیه‌کنندگی بخش‌های تهران را به عهده دارد، درباره این برنامه گفت: استودیوی برنامه به مدت پنج شب در پارک آب و آتش بود و از 12 شهریور در کنار دریاچه شهدای خلیج فارس اجرا می‌کنیم. ما در این برنامه جاذبه‌های تهران را به مردم معرفی می‌کنیم، زیرا مردم پایتخت به دلیل دغدغه‌های زیادی که دارند، جاذبه‌های شهر خودشان را زیاد نمی‌شناسند.

وی ادامه داد: در مجموع ما در جنگ شبانه شب فیروزه‌ای، فضای شادی را برای مخاطبان دنبال می‌کنیم. ضمن این‌که با دعوت از خوانندگان، موسیقی زنده هم داریم. شاید مردم عادی توان مالی برای رفتن به کنسرت را نداشته باشند، اما با حضور در برنامه شب فیروزه‌ای این امکان میسر است و ما در این شب‌ها از بهنام صفوی، حمید عسگری، فریدون آسرایی و ... دعوت کردیم تا مردم به نوعی حضور در یک کنسرت زنده را تجربه کرده باشند. این تهیه‌کننده با اشاره به این‌که هر شب 3500 تا 4000 نفر در استودیوی برنامه حاضر هستند، گفت: استقبال مردم از برنامه خیلی زیاد است؛ حتی برخی ایستاده برنامه را تماشا می‌کنند و بعضی از مردم که برای گردش آمده‌اند از طریق نمایشگرهای بزرگ دریاچه چیتگر برنامه را تماشا می‌کنند. در واقع شهرداری کمک بسیاری به ما کرده و همه این مسائل نشان دهنده موفقیت برنامه است.

اقبال گسترده مردم

مدیر شبکه پنج اعلام کرد تا امروز اقبال مخاطبان از برنامه شب فیروزه‌ای خیلی گسترده بوده و بسیاری برای شرکت در این جنگ شبانه علاقه‌مند هستند. وی در پاسخ به این که آیا پخش برنامه بعد از تمام شدن فصل تابستان ادامه خواهد داشت یا نه، توضیح داد: مراکز گرمسیر همچون خوزستان و هرمزگان که در فصل پاییز و زمستان به لحاظ جوی شرایط مساعدی دارند، برای میزبانی برنامه اعلام آمادگی کرده‌اند و ما در حال برنامه‌ریزی و بررسی این مساله هستیم. زین‌العابدین تصریح کرد: تهران به عنوان ام‌القرای جهان اسلام مطرح است، به همین دلیل ما به دنبال تعامل و همگرایی بیشتر هستیم و این اتفاق در برنامه شب فیروزه‌ای افتاده است.

فاطمه عودباشی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها