در حالی که روزهای تابستان به شماره افتاده و مسافران و گردشگران زیادی راهی جاده‌ها شده‌اند، صبح دیروز طوفان غافلگیرکننده سه استان گردشگرخیز شمالی را در هم نوردید و جان چهار گلستانی را گرفت و خسارات زیادی به جا گذاشت تا همه غافلگیر و دمغ شوند.
کد خبر: ۹۴۰۴۳۸

به گزارش جام‌جم، بارندگی و وزش باد که از بامداد روز گذشته در سه استان شمالی گلستان، مازندران و گیلان شدت گرفت، افزون بر این‌که مسافران تابستانی را زمین‌گیر کرد، در مازندران و گلستان به طوفان تبدیل شد و خسارات زیادی برجای گذاشت.

مازندران، کانون طوفان

در میان سه استان شمالی، استان مازندران در جریان طوفان روز گذشته متحمل بیشترین خسارات شد.

نوربخش داداشی، مدیرکل هواشناسی مازندران با بیان این‌که بیشترین طوفان با سرعت 130 کیلومتر در شهرستان قائمشهر ثبت‌شده است، به خبرگزاری صداوسیما گفت: شدت این طوفان،که از ساعت 4 بامداد جمعه از سمت غرب مازندران شروع شده بود، در شهرهای آمل 94 کیلومتر، نوشهر 65 کیلومتر، قائم‌شهر 130 کیلومتر و ساری 80 کیلومتر بر ساعت ثبت شده است.

اصغر احمدی، مدیرکل مدیریت بحران مازندران نیز با بیان این‌که شهرهای محمودآباد، آمل، بابل، قائمشهر، سوادکوه شمالی و ساری در جریان طوفان دچار خسارت شده‌اند، افزود: بیشترین خسارت در بخش سربندی ساختمان‌ها و شکستن درخت‌ها و قطعی برق و آبگرفتگی معابر بوده است. به گفته معاون جمعیت هلال احمر مازندران، کانون خسارت طوفان روز گذشته شهرستان قائمشهر بود. غلامعلی فخاری، با بیان این‌که این طوفان به منازل 11 شهرستان از جمله محمودآباد، قائمشهر، آمل، نور، بابل، سوادکوه شمالی و بخش‌های دودانگه و چهاردانگه ساری خسارت وارد کرد، به خبرگزاری صدا و سیما گفت: 136 امدادگر این جمعیت به 3307 نفر خدمات اسکان، تخلیه آب منازل و توزیع نایلون برای پوشش سقف‌ها ارائه کردند.

به گفته وی با توجه به حجم خسارت تندباد با سرعت 130 کیلومتر بر ساعت و خسارت عمده به 8 روستا بویژه حوزه شهری شهرستان قائمشهر، بیشترین گروه‌های امدادی در قائمشهر به یاری آسیب‌دیدگان رفتند و به 470 خانوار متشکل از 2115 نفر در این شهرستان خدمات‌رسانی کردند.

مهدی محمدی، فرماندار قائمشهر نیز با بیان این‌که خسارت ناشی از طوفان و بارش شدید باران به این شهر بسیار سنگین است، به فارس گفت: خسارت جدی به تاسیسات برق این شهرستان وارد شد، به دلیل خسارت به تاسیسات برق آب شرب در این شهرستان هم قطع است.

4 کشته در گلستان

هر چند طوفان روز گذشته بیشترین خسارات مادی را در استان مازندران به بار آورد، اما متأسفانه سه هموطن گلستانی بر اثر سیل و یک گلستانی دیگر بر اثر صاعقه جان خود را از دست دادند.

اسماعیل تاجی، فرماندار مراوه‌تپه در شرق گلستان با اعلام این‌که سه نفر از اعضای یک خانواده در سیلاب روز گذشته این شهر جان باختند، افزود: پدر و مادر و فرزند جوان خانواده آق از اهالی روستای پالچیق لی آق لار در مسیر سیلاب گرفتار و غرق شدند.

به گفته حبیب‌الله شفائی فرماندار آزادشهر استان گلستان، یک زن 70 ساله که در مزرعه برنج مشغول کار بود در اثر صاعقه درگذشت. مدیرکل مدیریت بحران گلستان نیز با بیان این‌که بارندگی شدیدی که از نیمه شب پنجشنبه در گلستان آغاز شده است، سبب وقوع سیلاب، آبگرفتگی معابر و منازل مردم شد، به خبرگزاری صداوسیما گفت: بیشترین خسارت به منازل مسکونی و معابر شهری گرگان وارد شده و نیروهای امداد و آتش نشانی مشغول ساماندهی اوضاع و کمک به مردم هستند.

به گفته صادقعلی مقدم، در این حادثه مسافرانی که در مکان‌های تفریحی گرگان اقامت داشتند در باران شدید گرفتار شدند.

بارش شدید باران در گیلان

اگرچه بارش شدید باران استان گیلان را بی‌نصیب نگذاشت، اما آن‌طور که مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان خبر می‌دهد، هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر خسارت در مناطق مختلف استان گزارش نشده است.

به گفته افشین عزیزی، بارش شدید باران هم که از دیشب در برخی مناطق غربی و شرقی گیلان آغاز شده و همچنان ادامه دارد موجب بالا آمدن آب رودخانه‌ها شده، اما از آبگرفتگی معابر درون و برون‌شهری خبری نیست.

راه‌های شمال باز است و پرترافیک

اگرچه طوفان دیروز برخی از راه‌های استان‌های شمالی را مسدود کرده بود اما مسئولان مازندران و گلستان از بازگشایی این راه‌ها خبر می‌دهند. حیدر نوروزی مدیرکل راه و شهرسازی مازندران با اشاره به پاکسازی راه‌های اصلی و برقراری تردد، گفت: محورهای ساری- کیاسر، قائمشهر - سوادکوه و آمل به محمودآباد بیشترین خسارت تندباد را داشته‌اند. از سوی دیگر، به گفته سرهنگ علی عبدی، پلیس راه گلستان با تلاش ماموران محور گرگان به آق‌قلا حد فاصل قربان آباد و فرودگاه، محور گرگان به کردکوی محدوده روستای ایلوار و خروجی شرقی شهر گرگان در ابتدای پل نصرآباد بازگشایی شد. با این همه، مرکز مدیریت راه‌های مازندران ترافیک در جاده‌های مواصلاتی این استان به پایتخت را سنگین و نیمه‌سنگین اعلام کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها