پول پول ساز است؟! +عکس

در چند روز اخیر یک پرسش جالب از سوی رسانه های گروهی و تحلیل گران اقتصادی سینما مطرح شده، که جهت آن متوجه کمپانی های بزرگ فیلم سازی هالیوودی است.
کد خبر: ۹۳۹۳۲۴
پول پول ساز است؟! +عکس

به گزارش جام جم آنلاین از ورایتی، آن ها می پرسند آیا خرج پول زیاد و استفاده از سوپراستارها، می تواند تضمین کننده فروش بالای محصولات سینمایی و استقبال تماشاگران از آن ها باشد؟ به صورت طبیعی، پاسخ مطرح کنندگان این پرسش منفی است.

اصلا خود پرسش و نوع طرح آن، پیشاپیش منفی بودن پاسخ را در دل خود دارد! اما اهل فن می گویند هالیوود و کمپانی های فیلم سازی، گوش شنوایی برای شنیدن این نوع پرسش ها و لزوم توجه به آن ها ندارند.

در یکی دو هفته گذشته، دو اتفاق مهم پشت سر هم رخ داد که باعث طرح پرسش بالا شد. در حقیقت هیچ کس این اتفاقات را این طور پشت هم سازمان نداد و وقوع آن ها، غیراختیاری بود.

از یک طرف نسخه تازه سینمایی درام تاریخی «بن هور» با هزینه تولید کلان 100 میلیون دلاری خود، در جدول گیشه نمایش سینماهای آمریکا شکست فجیع تجاری خورد و از سوی دیگر درام ترسناک مستقل و کم خرج «نفس نکش»، با استقبال بالای تماشاگران در این محل روبرو شد.



در حالی که بن هور تازه سینما فقط 19 میلیون دلار فروش کرد، نفس نکش توانست افتتاحیه ای 26 میلیون دلاری را تجربه کند.

شرکت مستقل فیلم سازی اسکرین جیمز برای تولید این فیلم، فقط 9 میلیون دلار هزینه صرف کرد.

هیچ بازیگر معروفی هم در آن حضور ندارد اما منتقدان صحبت از خوش ساخت بودن فیلم و قوت فیلم نامه اش می کنند.

به باور منتقدان سینمایی، این کارگردانی دقیق و فیلم نامه خوب و قوی است که یک فیلم را سرپا نگه می دارد و نه ستارگان رنگارنگ و جلوه های ویژه کامپیوتری پرسروصدا.

موفقیت بالای مالی نفس نکش، در عین حال پایان خوب و شیرینی را هم برای جدول تابستانی صنعت سینما رقم می زند. اما پرسش اول هنوز پابرجاست. آیا صنعت سینما از شکست های خود درس های لازم را می گیرد؟



مدیران دو کمپانی مترو گلدوین مه یر و پارامونت زمان تولید بن هور جدید خود، احتمالا چشم به موفقیت بالای نسخه اصلی آن داشتند. آن ها فکر می کردند هم فروش بالایی را تجربه خواهند کرد و هم با نامزد شدن در رشته های مختلف اسکار، 10- 11 جایزه را با خود به خانه خواهند برد! اما رکوردشکنی نسخه اصلی در دریافت یازده جایزه اسکار (و از جمله بهترین فیلم، کارگردان و بازیگر اول مرد) هم چنان نشکسته باقی ماند. به قول اهل فن، این فقط دل تهیه کنندگان نسخه تازه بود که شکست و نه چیز دیگر!

منتقدان و تحلیل گران اقتصادی سینما به مدیران کمپانی های فیلم سازی توصیه می کنند درس های لازم را از اتفاقاتی که در جدول گیشه نمایش رخ می دهد، بگیرند.

با وجود آن که نمی توان نوع برخورد و واکنش تماشاگران به محصولات سینمایی را از قبل به صورت کامل پیش بینی کرد، اما می توان به نشانه ها و گراهایی در این رابطه دست یافت.

تماشاگران سینما همیشه و در همه حال نشان داه اند تحت هر شرایطی از فیلم خوب استقبال می کنند. برای آن ها صداقت فیلم و سازندگان آن، از هر چیز دیگری مهم تر است.

تماشاگران سینما دوست ندارند کله گنده های کمپانی های هالیوودی، آن ها را به چشم عده ای آدم ابله ببینند که هر خوراکی را چشم و گوش بسته قبول می کنند. نوع برخورد آن ها با فیلم های سینمایی تازه در دو هفته اخیر، به خوبی گواهی بر این حرف هاست.

مترجم: کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها