سال 1973 میلادی، رابرت کلوز فیلمی به نام «اژدها وارد می‌شود» با حضور بازیگر و ورزشکار افسانه‌ای یعنی بروس لی می‌سازد که نقطه عطفی در فیلم‌های اکشن و رزمی به شمار می‌رود و موفقیت آن باعث شد ساخت فیلم‌هایی از این دست رونق بیشتری بگیرد.
کد خبر: ۹۳۶۸۱۶

بروس لی در این فیلم نقش فردی به نام لی را بازی می‌کند که برای انتقام قتل خواهرش و نابودی باند بزرگ قاچاقچی‌ها، به جزیره‌ای که باند مواد مخدر در آن مستقر است، می‌رود و به حساب آدم بدها می‌رسد.

42 سال بعد، کارگردان بازیگوشی در ایران به نام مانی حقیقی فیلمی غریب و مبتنی بر افسانه و خرافه و باورهای قدیمی را در یک جزیره واقعی در ایران می‌سازد که اتفاقا «اژدها وارد می‌شود» نام دارد، اما فضا و ماجرای آن ربطی به ماجرای آن هنرمند رزمی کار فقید ندارد و تنها استفاده‌ای ابزاری و شیطنت‌آمیز از اسم آن فیلم مشهور شده.

البته نسخه ایرانی «اژدها وارد می‌شود» هویت مستقل و منحصربه‌فردی دارد و دنیای خودش را بنا می‌نهد. حقیقی در این فیلم، واقعیت را به قصه پیوند می‌زند و با الصاق گفت‌وگوهایی مستند، اما دروغین با شخصیت‌های واقعی و سرشناس، ذهن مخاطب را به چالش فرا می‌خواند و او را به بازی‌ای که خود راه انداخته می‌کشاند. دراین وضعیت هر تلاش مخاطب برای پی بردن به حقایق و تفکیک راستی و ناراستی نکته‌های مطروحه در فیلم، به نفع کارگردان مصادره و تماشاگر همچون طعمه‌ای گرفتار تور عنکبوت می‌شود.

اگرچه «اژدها وارد می‌شود» به دلیل برخی افاضات و اداهای روشنفکرانه و آشفتگی در روایت نمی‌تواند به شاهکاری کامل تبدیل شود، اما در همین وضعیت هم امتیازات خوبی دارد؛ از جمله استفاده خلاقانه حقیقی از لوکیشن فیلم که تاکنون در کمتر اثری از سینمای ایران چنین کارکردی دیده‌ایم. جزیره زیبای قشم به عنوان بزرگ‌ترین جزیره ایران و خلیج فارس، همیشه به دلیل جغرافیای طبیعی و جاذبه‌های گردشگری‌اش، محلی برای سفر و مراجعه دوستداران طبیعت بوده، اما حقیقی در «اژدها وارد می‌شود»، این دلپذیری و اشتیاق برای رفتن به آنجا را تشدید می‌کند. او از لوکیشن به مثابه شخصیت استفاده می‌کند و با خرده روایت‌های مبتنی بر خرافه و افسانه‌های محلی همچون وجود اژدها در قبرستان، وجهی مرموز و چه‌بسا ترسناک به آن اقلیم می‌دهد، اما با این وجود، شما راغب می‌شوید سری به قشم بزنید تا از نزدیک این زیبایی و رازآلودگی توامان طبیعت بکر و شگفت‌انگیز را تجربه کنید.

ضمن این‌که طراحی صحنه و لباس، موسیقی و فیلمبرداری و تدوین «اژدها وارد می‌شود» هم نقش بسزایی در سحرانگیزی محیط فیلم دارد و باعث می‌شود شما با جنبه‌های دیگری از جاهایی مثل دره ستارگان، روستای برکه خلف، تنگه یا دره چاهکوه ـ با احجام و تندیس‌های بی‌همتا و پوشیده از حفره و کاسه و طاقچه ـ و روستای چاهکوه آشنا شوید. پس اگر دنبال ماجراجویی هستید و قصد مواجهه و چه‌بسا مبارزه با اژدهای افسانه‌ای بیرون و درونتان را دارید، کوله‌بارتان را ببندید و به قشم بروید.

علی رستگار - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها