گفت‌وگو با بانوی کارآفرین اردبیلی:

لباس ایرانی با «سایز ایرانی»

54 ساله است و بیش از سه دهه از عمر خود را در صنعت نساجی سپری کرده است. در طول این سال‌ها زندگی پرفراز و نشیبی داشت و بارها تا مرز شکست پیش رفت، ولی هیچ‌کدام از آنها نتوانست ذره‌‌ای از عشق و علاقه او به کارآفرینی و تولید ملی بکاهد. در سال 89 کارآفرین نمونه انتخاب شد و اکنون صدها نفر در کارگاه‌های زنجیره‌‌ای‌اش در سراسر کشور مشغول کار هستند. سهیلا کلاهی، بانوی اردبیلی صاحب بزرگ‌ترین خط‌ تولید پوشاک اداری و صنعتی در ایران است.
کد خبر: ۹۳۱۲۵۳

این بانوی نمونه اردبیلی در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین اظهار کرد: مشاهده موج بیکاری در جامعه و ضرورت ایجاد شغل برای زنان باعث شد اندیشه‌های بزرگی را که در کودکی در سر داشتم، عملی کنم.

سهیلا کلاهی افزود: تخصص ما دوخت لباس‌های فرم برای کارمندان ادارات دولتی، سازمان‌های نظامی و شرکت‌های صنعتی است. با گذشت 30 سال از شروع فعالیت اقتصادی، اکنون در چهار شهر کشور (کرج، اشتهارد، استهبان و رفسنجان) شرکت صنعتی تولید پوشاک دارم و برای صدها نفر به‌طور مستقیم و هزاران نفر غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است.

کارآفرین برتر ملی در حوزه صنعت پوشاک گفت: ما برای اولین‌بار در کشور با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای طرح «آموزش در محیط کار» را اجرایی کردیم. متقاضیان طراحی و دوخت لباس پس از طی دوران آموزش در داخل شرکت، مدرک معتبر فنی و حرفه‌ای دریافت می‌کنند. با این حال حضور متقاضیان داوطلبانه است و ما به‌صورت تیمی به آنها آموزش می‌دهیم. در همین راستا 10 نمونه استاندارد طراحی لباس تدوین و تدریس می‌شود. به‌طور کلی کارآفرینی اجتماعی با تاکید بر حمایت از افراد کم‌‌بضاعت و زنان سرپرست خانوار در اولویت قرار دارد.

کلاهی گفت: در این راستا نخستین شهرک آموزشی تولیدی صنعت پوشاک کشور را در شهرستان اشتهارد استان البرز افتتاح کرده‌ایم. این شهرک در زمینی به مساحت 32 هزار مترمربع و با زیربنای 12 هزار و 170 متر مربع با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای آموزش مربیان صنعت پوشاک کشور ساخته شده است.

وی افزود: با راه‌اندازی این شهرک، سالانه یکهزار نفر از سراسر کشور در زمینه صنعت پوشاک در دوره‌های چهار ماهه آموزش خواهند دید. این بانوی کارآفرین اردبیلی اظهار کرد: آموزش‌ها در شهرک آموزشی تولیدی صنعت پوشاک کشور مطابق با 10 استاندارد جهان ارائه می‌شود و زنان و مردانی که در این شهرک آموزش‌های مهارتی را فرا می‌گیرند در طول دوره از امکانات رفاهی رایگان بهره‌مند می‌شوند و پس از بازگشت به زادگاه خود از امکانات مناسب برای آموزش دیگران بهره خواهند برد.

معضل نبود سایز ملی

به گفته کلاهی، در حال حاضر معضل بخش پوشاک نداشتن استاندارد مناسب دوخت لباس یا «سایز ملی ایرانی» است. هم اکنون سایزهای مختلف لباس دوخت ایران اندازه استاندارد و ثابت ندارند و همین موضوع باعث می‌شود مردم به سمت لباس‌های خارجی گرایش پیدا کنند. این در حالی است که مد یک مساله فرهنگی است که نمی‌توان آن را به جامعه تزریق کرد، اگر سایز استاندارد برای لباس‌ها تعریف شود تعیین مد و رنگ برای پوشاک به سهولت امکان‌پذیر می‌شود.

رضا گلین‌شریف‌دینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها