وَوَاعَدْنَا مُوسَی ثَلاثِینَ لَیْلَةً وَأَتْمَمْناها بِعَشْرٍ با موسی وعده‏ سی‏‏شبه گذاشتیم. و در ادامه با ده شب دیگر آن را کامل کردیم. (سوره‏ اعراف ـ آیه‏ 142)
کد خبر: ۹۲۸۵۰۱

درباره‏ نقش موثر زمان و مکان در جلب توجهات پروردگار و امدادهای معنوی و استجابت دعا مطالب فراوان مطالعه کرده‏اید. فقط همین بس‏که صریح آیه‏ قرآن یک شب را از هزار ماه یا سی‏هزار شب برتر می‏داند « لَیْلَهُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ».یعنی در قاموس الهی یک شب می‏تواند تا سی‏هزار برابر شب‌های معمولی ارزشمند بشود، خیر برساند و برکت داشته باشد.

ممکن است خواننده‏ عزیز ما بدرستی از ذهن بگذراند که شب‏قدر به قطع و یقین در ماه مبارک رمضان است؛ یادآوری نقش موثر زمان و بحث درباره‏ زمان‏های بافضیلت با امشب و فردا چه ارتباطی دارد؟

آری؛ شب‏قدر فضیلتی بیشتر از سی‏هزار برابر شب‌های دیگر دارد اما بسیاری از همان شب‌های دیگری که به فضیلت شب‎‏قدر نمی‏رسند، خود دارای فضیلت فراوان و امکان جذب توجهات پروردگارند و امکان استجابت دعا و ارتقای معنوی نیز در آن شب‏ها بسیار بیش از شب‌های عادی فراهم است. ما از امشب در آستانه‏ سی یا بهتر بگویم چهل شب بسیار بافضیلت و برکت قرار داریم و نگارنده را دریغ آمد شما دوستان را از ورود این مهمان پرخیر و برکت آگاهی ندهم. وعده‏گاه‏های خدا ـ مکان‏ها و زمان‏های ملاقات با آن خالق یکتا ـ بی‏تردید با فضیلت و مورد توجه‌اند؛ و زمان وعده‏ یکماهه‏ خداوند با حضرت موسی(ع) که در ادامه به چهل شب ارتقا می‏یابد از همین امشب آغاز می‏شود.

«ثَلاثِینَ لَیْلَه» شب‏های ماه ذی‏قعده است ـ از ابتدا تا انتها ـ و «أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ» ده‏شب آغازین ذی‏حجه است تا شب عید قربان.

بزرگان سیر و سلوک و آنان‏که برای ارتقای معنوی خود و شاگردانشان چله‏نشینی و یک دوره چهل‏روزه‏ اخلاص را در دستور کار دارند به اتفاق اقرار دارند که بهترین زمان چله‏نشینی و شروع خودسازی از امشب است؛ آغاز ذی‏قعده و جشن پایان آن در صبحگاه روز چهلم است؛ عید سعید قربان. ممکن است برای عزیزان ما این پرسش مطرح شود که در این چهل شب چه کنیم؟

پاسخ را به پیامبر گرامی اسلام(ص) وا‏می‏گذارم و از عبادات مَن‏درآوردی و خارق‎‏العاده پرهیزتان می‏دهم.

قال رسول‏الله(ص): مَن أَخْلَصَ لِلهِ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً جَرَتْ یَنَابِیعُ الْحِکْمَهِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَی لِسَانِهِ.

کارهای عجیب و غریب لازم نیست، چهل روز اخلاص بورزید، گناه نکنید. همه‏ کارهایتان را خالصانه برای خدا انجام دهید. خداوند از زبان پیامبرش وعده داده است که چشمه‏های حکمت ـ همان دانش صحیح و محکم ـ از قلب شما می‏جوشد و بر زبانتان جاری می‏شود و زندگی‏تان رنگ خدا می‏گیرد. فرصت پرواز را از دست ندهید.

علیرضا برازش

مدیر شبکه یک سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها